ChristenUnie
Bijdrage Hans Blokland aan het debat over de CO2-normen van
automotoren
Bijdrage Hans Blokland aan het debat over de CO2-normen van automotoren
woensdag 17 december 2008 10:18
Al in het vorige decennium werden er vrijwillige afspraken gemaakt
tussen autofabrikanten om de CO2 uitstoot van personenauto's terug te
dringen. Volgens die afspraken zou op dit moment al een forse
emissiereductie bewerkstelligd moeten zijn. In praktijk is daar echter
bar weinig van te zien. De gemiddelde CO2 uitstoot van auto's
verschilt niet veel met die van 10 jaar geleden. Daarom moeten we
strenge bindende regels opleggen. Een sterke industrielobby heeft het
oorspronkelijke commissievoorstel echter danig afgezwakt, wat ik
betreur. Wel is een langetermijndoel van 95 gram per kilometer
opgenomen voor 2020, waar ik op zich tevreden mee ben, maar het hangt
van de interpretatie af in hoeverre dit echt goed is verankerd in de
huidige tekst. Ook zijn de afspraken op korte termijn verwaterd,
ondermeer door een phase-in op zowel volume als boetes, waardoor de
inspanning die geleverd moet worden afneemt. Ik kan daarom het
voorliggende akkoord dat is bereikt tussen Raad en Parlement niet
steunen.