Opening het kruispunt Zalkerbroek
Toespraak | 03-11-2008 | Kampen | Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Mag ik uw allereerst mijn hartelijke complimenten geven. De N50 is
hard op weg om een bijzonder veilige corridor te worden. Met de A50 en
de N50 rij je in een doorgaande lijn van Brabant zo de polder in.
In november 2006 was mijn voorgangster, mevrouw Peijs in de regio. Ze
opende dit opgeknapte stuk N50, van Hattemerbroek naar Kampen-Zuid.
Niet zomaar een weg met wat nieuw asfalt, maar een unieke constructie
voor Nederland. De driestrooksweg, waarbij de weghelften afwisselend
een rijstrook erbij hebben, is goed voor de doorstroming en de
veiligheid. In 2005 vielen er nog 5 doden op N50, na de herinrichting
kwamen op dit stuk geen dodelijke ongelukken meer voor.
Het aantal ernstige ongelukken nam af, maar het aantal gevallen
blikschade nam fors toe. Dat bleek gelijk na de openstelling en dan
krab je je wel even achter de oren. Uit de evaluatie van RWS bleek dat
én ritsen, én een snelheidsverlaging én verkeerslichten voor een
verwarrende situatie zorgden, hier bij Zalkerbroek. Met als gevolg:
meer blikschade. Nu bestaat ook ná de verkeerslichten de weg in beide
richtingen uit twee rijbanen. Dat maakt het geheel overzichtelijker en
er worden minder handelingen tegelijk gevraagd van de bestuurders.
Bij de evaluatie en oplossing heeft Rijkswaterstaat de automobilisten
intensief betrokken . Ik ben er trots op dat mijn
uitvoeringsorganisatie zo in het veld staat: actief luisterend naar de
gebruikers van onze infrastructuur, en op hun wensen inspelend. Zo
moet het. RWS met zijn professionele blik. De automobilist met zijn
praktijkervaring. Die twee moeten nauw met elkaar in contact staan.
Beste mensen,
Ik besef dat de N50 cruciaal is voor uw regio. Ik kijk dan ook graag
met u naar het grotere geheel, over het kruispunt heen. Door dat
voortdurend te blijven doen werken we samen aan een sterk netwerk. En
ik moet zeggen, het is over het algemeen een plezier om samen met u de
verkeer- en vervoerproblemen in kaart te brengen en op te lossen. De
Hanzelijn, IJsseldelta, de A28 Hattemerbroek-Zwolle-Meppel, we kunnen
overal constructief over praten.
Twee weken geleden heb ik de Mobiliteitsaanpak gepresenteerd. De kern
daarvan is dat we werken aan een robuust en samenhangend
vervoerssysteem dat mensen alternatieven biedt en dat zorgt voor een
betere doorstroming. Daarom is het mijn ambitie om de N-wegen in
Nederland een serieuze boost te geven. Een volwaardig N-wegennetwerk
náást het snelwegennetwerk. U zult zeggen `waarom staat onze N50 dan
niet in die aanpak'. De N50 wordt inderdaad niet als knelpunt
beschouwd en dat is juíst positief. Deze weg kan de toenemende
mobiliteitsdruk aan. Er kan sneller en veiliger gereden worden. Als
veilige vervoerscorridor is de N50 een voorbeeld voor andere wegen. De
N50 is nu al een steunpilaar onder een robuust N-netwerk in de regio
en dat zal in de toekomst zo blijven. Want hier is de laatse jaren
stapsgewijs al veel gebeurd en er staat nog het nodige op het
programma.
Vorige week heb ik in goed bestuurlijk overleg met Flevoland
overeenstemming bereikt over een 2x2 autoweg van Ens tot Emmeloord. We
hebben samen in het alternatieve pakket ZZL geld beschikbaar gesteld
voor een betere aansluiting van het Noorden op Midden-Nederland. Dat
er daarvan nu 10 miljoen naar Ens-Emmeloord gaat, laat zien dat het
alternatieve pakket direct resultaat oplevert. U kent me, ik hou graag
de vaart er in. Het plan is dan ook om voor het eind van het jaar met
een ontwerp tracé besluit te komen.
Ook is er afgelopen donderdag overeensteming bereikt over
Kampen-Kampen-Zuid. Ik heb hiervoor 15 miljoen toegezegd. Het pijnpunt
zit hem hier vooral in de verkeersveiligheid. Dat is wellicht met
extra capaciteit op te lossen, dus ik hoop dat er snel een stevig
ontwerp ligt.
Het mag duidelijk zijn: Kampenaren en hun buren hebben de laatste
werkzaamheden nog niet gezien.
Het traject Ramspol-Ens staat al stevig in de steigers. Nu is Ramspol
- Ens nog een stuk weg met een aantal forse minpunten: smal, snel en
langzaam verkeer rijden door elkaar, meerdere kruispunten en een brug
die regelmatig openstaat. Tot Ramspol en ná Ens liggen er al mooie
stukken weg, die voldoen aan de eisen van de tijd, dus we maken graag
de aansluiting compleet.
Daarvoor pakken we in 2010 de weg op en verleggen `m. We gaan van 2x1
naar 2x2 rijstroken. De brug over het Zwarte Water gaat maar liefst
dertien meter hoger de lucht in. Die dertien meter heeft u zoals u
weet te danken aan de heren Van Hijum en Hofstra. Maar zowel voor
schepen als voor wegverkeer is die brug fantastisch nieuws, ze
ondervinden minder hinder van elkaar.
Een ander project dat goed vordert, is de Hanzelijn. De laatste
ontbrekende schakel in het Nederlandse spoorwegennet tekenen we
eindelijk op de kaart in. Straks reis je in een half uur van Zwolle
naar Lelystad. Dat biedt weer allerlei mogelijkheden voor de
doorgaande verbindingen. Hier bij Kampen wordt al stevig gewerkt aan
het nieuwe station Kampen-Zuid. En tegelijk met dit kruispunt wordt er
aan het viaduct gebouwd, waarmee de Hanzelijn veilig de N50 kan
kruisen. Daarbij anticipeer ik op een eventuele ombouw van de N50 naar
de A50. Hier zie ik nu geen aanleiding toe, maar ik gooi de deur niet
dicht. Toekomstvast bouwen, noemen we dat.
Dames en heren,
Het doet me ontzettend goed om te zien dat het niet alleen maar
woorden en geen daden is in Nederland. Dat er zoveel mensen zijn die
keihard werken aan goede en veilige bereikbaarheid en mobiliteit,
zoals in uw regio.
Vandaag vieren we dat we weer een stukje dichterbij een heuse N50
corridor zijn. Een weg ingebed in het landschap, goed toegankelijk,
goed aansluitend en veilig. De reconstructie van Zalkerbroek is daarin
misschien een klein onderdeel, maar het is weer een stap dichterbij
vlot en veilig van Eindhoven naar Emmeloord.
Van harte gefeliciteerd.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
* Minister
* Verkeersveiligheid 2020
Ministerie van Verkeer en Waterstaat