Gemeente Rotterdam

Motie coffeeshopbeleid

Wegens het staken van de stemmen tijdens de vorige raadsvergadering, werd de motie-Reijkersz - over het niet sluiten van coffeeshops in de buurt van basisscholen - opnieuw in stemming gebracht. De motie werd aangenomen met 20 stemmen voor en 19 tegen. De fracties van Leefbaar Rotterdam, GroenLinks, SP en D66 en enkele leden van de PvdA waren voor.

Zonder diploma geen relaxed werk

De Rekenkamer deed onderzoek naar de doelstelling van het college om in het schooljaar 2007-2008 het aantal vroegtijdige schoolverlaters (vsv) met 20% te laten afnemen ten opzichte van het schooljaar 2003-2004 (23,9%). Uit het onderzoek bleek onder andere dat een deel van de vsv-doelgroep niet wordt bereikt en de jongerenladder (opleiding boven werk boven uitkering) niet voor alle vsvers bruikbaar is. Ook willen of kunnen niet alle vsv-ers hun startkwalificatie halen. De raad was het eens met die conclusie. GroenLinks vroeg hoe jongeren zonder kwalificatie toch betrokken konden worden bij de maatschappij. Het CDA wilde dat die jongeren niet aan hun lot worden overgelaten. Het Jongerenloket werd door de SP een grote rol toegedicht in relatie tot gebiedsgericht werken en een op maat aanpak. Leefbaar Rotterdam vond het een gemiste kans dat de doelgroep ouders buiten beschouwing is gelaten. De fractie wilde dat het college haar regierol pakt en deelde de mening van de SP over het belang van het Jongerenloket. De PvdA was blij met het rapport en de onderkenning dat niet alle jongeren een startkwalificatie kunnen halen. De partij vroeg wel aandacht voor de groep werkende vroegtijdige schoolverlaters. Ook CU-SGP was tevreden met de conclusie dat niet alle jongeren hun startkwalificatie kunnen halen. De fractie gaf aan dat dit wel Europees beleid is en wilde van het college weten wat hiermee gedaan wordt richting het Rijk. Het college was van mening dat de Jongerenladder een goede leidraad is. Dat niet alle jongeren een startkwalificatie kunnen halen stond niet ter discussie. Het college zal onder andere inventariseren of en zo ja, op welke wijze intensivering van scholing van werkende vsv-ers haalbaar is. De regierol van het Jongerenloket wordt aangescherpt en de werkprocessen op verwerking- en responsetijden doorgelicht. Wethouder Geluk zegde toe in het voorjaar aan te geven hoe het college wil omgaan met werkende vsv-ers. De raad stemde unaniem in met het voorstel.

Parkeergarage Markthal

Het college stelde voor het investeringskader ten behoeve van de parkeergarage Markthal te verhogen met 49,78 miljoen euro. De parkeerplaats biedt ruimte aan 1287 autos, waarvan er 228 bestemd zijn voor de woningen. Met de sloop van de huidige garage (400 plekken) blijven er 600 plekken over ter compensatie van de parkeerplekken die op maaiveld worden weggehaald en naar de rand van het gebied moeten worden verplaatst, om de ambitie van kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte waar te kunnen maken. GroenLinks vond dat de binnenstad van Rotterdam eerder autoluw moet worden, dan dat er meer parkeerplaatsen en dus verkeersbewegingen bij komen. GroenLinks wilde dat als de parkeergarage er komt, er elders in de binnenstad parkeerplaatsen verdwijnen. Daarnaast wilde de fractie weten hoeveel ruimte er komt voor fietsen. De SP gaf ook aan minder verkeer in de binnenstad te willen. Door de bouw van een garage komen er meer autos naar de stad. Leefbaar Rotterdam, CDA, PvdA en de VVD waren blij met de komst van de garage. Het plan past binnen de park en walk-visie op de binnenstad. Wethouder Karakus verwacht dat er door de bouw van de garage 600 autos minder in het straatbeeld te zien zullen zijn. In de nabijheid van de garage is er ruimte voor zon 800 fietsplekken. De wethouder verwacht dat de garage in 2013 wordt opgeleverd. De SP, GroenLinks en een lid van Leefbaar Rotterdam stemden tegen het voorstel. Het voorstel werd aanvaard.

Gratis openbaar vervoer voor 65+ers

De raad droeg via een motie van het lid Van Heemst het college op geld te reserveren voor het voortzetten van gratis openbaar vervoer voor 65+ers. Het college geeft aan dat de kosten uitkomen tussen de 5 en 5,5 miljoen euro. Eerder is 4,5 miljoen in de begroting gereserveerd. Het college stelde voor de motie als afgedaan te beschouwen en de financiële consequenties in de Eerste bestuursrapportage 2009 aan de raad voor te leggen. Als de raad akkoord gaat met dit voorstel dan kunnen 65+ers in 2009 tijdens daluren gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Het voorstel ging D66 te ver. De argumenten om voor de doelgroep 65+ers te kiezen vond de fractie niet overtuigend. D66 zag meer in het verbeteren van de kwaliteit van het vervoer. De fractie benoemde meerdere doelgroepen die ook in aanmerking zouden kunnen komen voor gratis openbaar vervoer. CU-SGP was het met dit laatste eens. Ook de VVD zag andere mogelijkheden het geld te besteden. De PvdA en het CDA waren blij met het behaalde resultaat. De proef wees uit dat meer ouderen gebruik maken van het openbaar vervoer. Het CDA merkte daarnaast op dat de proef helaas uitwees dat de sociaal geïsoleerde doelgroep niet uit haar isolement is gehaald. Daarvoor zijn andere maatregelen nodig. GroenLinks was ook blij met het resultaat en vroeg de wethouder of er geregeld kan worden dat de OV-chipkaart eerder kan worden verstrekt aan de ouderen. De SP was tevreden, maar vond dat de gemeente geen voordelige financiële deal met de RET heeft gemaakt. Verder is de fractie voorstander van gratis openbaar vervoer voor alle 65+ers in de stadsregio Rotterdam en zelfs in heel Nederland. De kosten zouden gedragen moeten worden door het Rijk. Leefbaar Rotterdam wilde snel zekerheid voor de ouderen. Het proces heeft lang genoeg geduurd. De fractie was voor het voorstel. Wethouder Baljeu heeft bij de vervoerder aangedrongen op een snelle behandeling van de nieuwe aanvragen van de OV-pas. Het merendeel van de doelgroep zal hiervan geen hinder ondervinden, omdat ze al beschikken over de pas. D66 en een lid van Leefbaar Rotterdam waren tegen de afdoening van de motie. De raad besloot de motie af te doen.

Vermindering regelgeving

Een doelstelling van dit college is om eind 2008 25% van de Rotterdamse vergunningen te hebben geschrapt of te hebben vervangen door minder belastende regels. Zo is eerder al de Algemene Plaatselijke Verordening op een groot aantal punten gedereguleerd en opnieuw vastgesteld. Met de voorstellen die het college doet is de doelstelling behaald. De voorstellen betroffen bijvoorbeeld aanpassingen in de Monumentenverordening 2003 , beheer gemeentelijke begraafplaatsen en crematorium 2009, Afvalstoffenverordening 2009, Bouwverordening Rotterdam 1993 en de Verordening Kadegeld. De PvdA complimenteerde de gemeente Rotterdam met het behaalde resultaat en gaf aan dat Rotterdam in deze een voorbeeldfunctie heeft voor Nederland. De motie die Leefbaar Rotterdam indiende werd door de wethouder afgeraden. De motie riep op aan te geven welke maatschappelijke risicos worden afgedekt met gemeentelijke regels en verordeningen en wat het saldo is van de kosten en baten. De raad zou moeten beslissen welke risicos aanvaardbaar zijn. Doel is om de bijbehorende regels te schrappen. De motie werd verworpen. Leefbaar Rotterdam en de SP stemden voor.

Onderhandelaarsakkoord WATT

Sinds de opening op 4 september 2008 zit de Horeca BV van WATT in financiële moeilijkheden. Duidelijk is geworden dat er tegenvallers waren tijdens de verbouwing. Het college vindt de continuïteit van WATT belangrijk. De popsector is al jaren kwetsbaar. De stad loopt imagoschade op als het grootste en belangrijkste poppodium van Rotterdam verdwijnt. Ook loopt de reputatie van Rotterdam in het kader van het Climate Initiative schade op als de eerste duurzame dansvloer om economische redenen zo snel al zo weinig duurzaam lijkt. Een oplossing diende zich aan door een fusie van Stichting Watts Live en stichting Waterfront. De onderhandelingen leidden tot een akkoord dat door alle betrokken partijen werd gesteund. Een businesscase is opgesteld. Het college verstrekt een lening van 1,2 miljoen euro aan de nieuwe stichting om te voldoen aan de liquiditeitsbehoefte en 850.000 euro dat voort komt uit het urban culture programma. De SP vond dat de fusie moet leiden tot een versterking en niet tot een verschraling van de Rotterdamse popsector. De fractie wilde er zeker van zijn dat de jongere en meer alternatieve doelgroep van Waterfront niet de dupe wordt van de fusie. Daarom diende ze een motie in die het college opriep te waarborgen dat er in Rotterdam ruimtes beschikbaar blijven voor die doelgroep. Ook GroenLinks maakte zich zorgen over de doelgroep van Waterfront. Verder vond de partij het een goed voorstel. D66 diende een motie in die het college opriep om voor 1 maart 2009 met een update te komen van de visie op de popsector. De visie is door de recente ontwikkelingen achterhaald. In de visie moeten ook de standpunten van de sector zijn meegenomen. Ook diende de fractie een motie in over de handelwijze van het college. De fractie voelde zich gepasseerd. Leefbaar Rotterdam gaf aan dat de lening die het college wilde verstrekken nooit terug betaald kan worden. De fractie zag het bedrag als verkapte subsidie. De partij diende twee moties in. De fractie droeg het college op niet toe te staan dat gerelateerde evenementen, business-to-business events en mainstream commerciële evenementen georganiseerd en gehuisvest mogen worden door gesubsidieerde locaties en stichtingen als WATT en de Maassilo. De tweede motie droeg het college op om een open sollicitatieprocedure te starten om tot een nieuw dagelijks bestuur voor de gefuseerde stichting te komen. Het CDA wilde een stevige Rotterdamse popsector. De fractie wilde dan ook weten of het voorstel voor de fusie een structurele impuls betekende die bijdraagt aan de visie van Rotterdam als popstad. CU-SGP vond dat de onderhandelingen snel zijn gevoerd. Wat heeft dit voor de gemeente betekend? Een minder onderhandelingsresultaat? De fractie vroeg zich af hoe met talentontwikkeling wordt omgegaan en welke invulling de podiumruimte krijgt. De fractie wenste dat er geen verassingen meer uit de hoge hoed komen en wilde weten hoe de financiële risicos zijn verdeeld. Dat Rotterdam een sterke popsector heeft, vond ook de VVD van belang. Wat de VVD betrof spelen de activiteiten zich af in het centrum. Gekeken naar de omstandigheden vond de fractie het een goed akkoord. De PvdA complimenteerde het college voor hun inzet op dit dossier en vond het gesloten akkoord goed. De fractie wilde dat de doelgroep van Waterfront voldoende aandacht en ruimte krijgt en dat de arbeidsvoorwaarden voor medewerkers goed geregeld worden. Wethouder Grashoff gaf aan dat de gemeente niet eerder signalen heeft ontvangen dat het niet goed ging met de ondernemingen. De gemeente had in het voortraject, bijvoorbeeld in de subsidieverstrekking, geen steken laten vallen. De wethouder vertelde dat de gemeente zich niet in een we hebben haast-positie heeft laten drukken tijdens de onderhandelingen. De andere optie voor de organisaties was namelijk failliet gaan. De gemeente is daardoor niet slechter uit de onderhandelingen gekomen dan werd voorgesteld door verschillende fracties. De wethouder zegde toe dat de oefenruimtes voor Waterfront behouden blijven. Dit ook in relatie tot de talentontwikkeling. Ook de breedte van de programmering en de kwaliteit blijven behouden. De wethouder zegde de update van de visie op de popsector toe, gaf aan terug te willen blikken en daarvan te leren en gaf aan dat deze fusie binnen de huidige visie op pop past. Daarnaast zegde hij toe inzicht en transparantie in de publieke en commerciële geldstromen te geven. Mocht de uitwerking van de businesscase financiële verassingen opleveren dan zijn maatregelen genomen. Zelf het ontbinden van het akkoord behoort tot de opties. De motie van de SP werd aangenomen. Leefbaar Rotterdam en de VVD stemden tegen. De andere moties werden verworpen.

Regeling van werkzaamheden

* GroenLinks wilde graag weten welke bevoegdheden de particuliere beveiligers krijgen die worden ingezet om tijdens de jaarwisseling extra toezicht te houden op kwetsbare locaties. Burgemeester Opstelten gaf aan dat de beveiligers geen extra af andere bevoegdheden krijgen en dat de beveiligers daarvan op de hoogte zijn.

* Leefbaar Rotterdam wilde van het college weten hoe zij over de kerstmarkt op de Lijnbaan en het Binnenwegplein denkt. Navraag onder diverse winkeliers leerde de fractie dat zij teleurgesteld zijn over de kerstmarkt in de huidige vorm. Wethouder Harbers gaf aan dat de kerstmarkt wordt georganiseerd door een particuliere organisatie in opdracht van de winkeliersvereniging. De ervaringen van de huidige kerstmarkt worden geëvalueerd.
* De SP gaf aan dat de problemen rondom de havenpool SHB voortduren. De SP wilde weten welke rol de gemeente in deze heeft en kan spelen bij het oplossen van de problemen. Wethouder Harbers refereerde aan eerder gemaakte afspraken met de raad om onderzoek te doen naar de arbeidsmarkt in de haven en wat de rol kan zijn van de gemeente als publieke organisatie.

En verder heeft de raad

* ontheffing verleend voor een jaar van de woonplaatsvereiste van de nieuwe burgemeester

* voorbereidingsbesluiten genomen voor gronden aan Zwarteweg 21 en de Burgemeester Oudlaan/Kralingse Zoom

* ingestemd met de aankoop van 257 parkeerplaatsen in het project Parkeergarage Stadsplein Hoogvliet. Leefbaar Rotterdam stemde tegen.

* besloten het Maasgebouw niet meer te gebruiken als trouwlocatie
* de Kadernota Accountantscontrole 2008 en 2009 vastgesteld
* het bestemmingsplan Kralingseveer-Schaardijk vastgesteld
* besloten financiële middelen beschikbaar te stellen voor de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder de G.K. van Hogendorpweg

* de Subsidieverordening Rotterdam 2005 gewijzigd
* de benoemingsprocedure ten behoeve van het stadsdichterschap herzien en

* de Derde Bestuursrapportage vastgesteld. Leefbaar Rotterdam en de SP stemden tegen. In de discussie stonden rechtmatigheid en het halen van de targets binnen de woningbouw centraal. Leefbaar Rotterdam diende vier moties in. De fractie wilde dat de rapportage ook beoordeeld wordt door de Rekenkamer op definitiewijzigingen, targetverlagingen en scorebeoordelingen. Deze motie werd aangenomen. De VVD stemde tegen. Leefbaar Rotterdam droeg het college ook op de aangebrachte veranderingen apart te benoemen en niet te verwerken in de rapportage. Deze motie werd met algemene stemmen aanvaard. Omdat het college extra geld wil uitgeven, 51% van de gestelde doelen gaat halen en de boekhouding niet sluitend heeft gekregen wilde Leefbaar Rotterdam dat het hele college een dag kauwgom ging verwijderen uit de binnenstad. De fractie zelf en D66 stemden voor deze motie die hiermee werd verworpen. Leefbaar Rotterdam diende ook een motie in voor het instellen van een themacommissie voor de woning- en kantorenbouw. Deze motie werd verworpen. De SP en de indiener van de motie waren voor. De VVD diende een amendement in om een onderdeel van het ontwerpbesluit te wijzigen. De fractie verzocht verschillende risicos en onzekerheden niet als begrotingsonrechtmatigheid aan te merken. Dit conform de criteria uit de kadernota Accountantscontrole. Het amendement werd aanvaard. Een enkel lid van Leefbaar Rotterdam en de SP waren tegen.

Bron: Griffie, 17-12-2008