Gemeente Emmen

inwoners Emmen kiezen voor digitale dienstverlening

17 december 2008

Op welke manier wil de burger contact opnemen met de gemeente Emmen? Deze vraag stond centraal tijdens een onderzoek die de gemeente Emmen heeft gehouden. Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat Emmenaren gemeentelijke producten het liefst via de gemeentelijke website af willen nemen.

Tijdens het onderzoek in juni konden burgers zowel aan de balie, telefonisch, als op de website deelnemen aan het onderzoek. Het centrale onderwerp was de kanaalvoorkeur, oftewel op welke manier wil de burger het liefst contact opnemen met de gemeente? Gemeentelijke producten, zoals uittreksels op vragen of een verhuizing doorgeven, kunnen zowel aan de balie als via de gemeentelijke website worden geregeld. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60% dit niet weet. Toen de deelnemers op de hoogte waren van de mogelijkheden van de online dienstverlening gaven zij aan hier graag gebruik van te willen maken. De onderzoeksresultaten van de gemeente Emmen komen overeen met de landelijke resultaten.

Verschillen per doelgroep
De grootste groep die internet als voorkeur kiest en de website van de gemeente ook nu al benut, is tussen de 46 en 65 jaar oud. De ouderen vanaf 65 jaar komen liever bij de balie langs. Opvallend is dat de jongeren tot en met 25 jaar vaak voor de balie kiezen. Een verklaring hiervan kan zijn dat jongeren voornamelijk voor rijbewijzen en identiteitskaarten komen en die alleen via de balie verkrijgbaar zijn. Desondanks kiezen zij er ook voor om een verhuizing bij de balie door te geven.

Emmen blijft investeren in alle kanalen
De onderzoeksresultaten stimuleert de gemeente om nóg meer producten digitaal beschikbaar te stellen. Op deze manier werkt de gemeente vraaggericht en speelt in op de wensen en voorkeuren van de burgers. Belangrijk uitgangspunt blijft om het principe van multi-channeling aan te houden en dus ook in de andere traditionele kanalen (zoals balie en telefoon) te blijven investeren.