inwoners Emmen kiezen voor digitale dienstverlening
17 december 2008
Op welke manier wil de burger contact opnemen met de gemeente Emmen?
Deze vraag stond centraal tijdens een onderzoek die de gemeente Emmen
heeft gehouden. Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek
is dat Emmenaren gemeentelijke producten het liefst via de
gemeentelijke website af willen nemen.
Tijdens het onderzoek in juni konden burgers zowel aan de balie,
telefonisch, als op de website deelnemen aan het onderzoek. Het
centrale onderwerp was de kanaalvoorkeur, oftewel op welke manier wil
de burger het liefst contact opnemen met de gemeente? Gemeentelijke
producten, zoals uittreksels op vragen of een verhuizing doorgeven,
kunnen zowel aan de balie als via de gemeentelijke website worden
geregeld. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60% dit niet weet. Toen de
deelnemers op de hoogte waren van de mogelijkheden van de online
dienstverlening gaven zij aan hier graag gebruik van te willen maken.
De onderzoeksresultaten van de gemeente Emmen komen overeen met de
landelijke resultaten.
Verschillen per doelgroep
De grootste groep die internet als voorkeur kiest en de website van de
gemeente ook nu al benut, is tussen de 46 en 65 jaar oud. De ouderen
vanaf 65 jaar komen liever bij de balie langs. Opvallend is dat de
jongeren tot en met 25 jaar vaak voor de balie kiezen. Een verklaring
hiervan kan zijn dat jongeren voornamelijk voor rijbewijzen en
identiteitskaarten komen en die alleen via de balie verkrijgbaar zijn.
Desondanks kiezen zij er ook voor om een verhuizing bij de balie door
te geven.
Emmen blijft investeren in alle kanalen
De onderzoeksresultaten stimuleert de gemeente om nóg meer producten
digitaal beschikbaar te stellen. Op deze manier werkt de gemeente
vraaggericht en speelt in op de wensen en voorkeuren van de burgers.
Belangrijk uitgangspunt blijft om het principe van multi-channeling
aan te houden en dus ook in de andere traditionele kanalen (zoals
balie en telefoon) te blijven investeren.
Gemeente Emmen