Gemeente De Ronde Venen
Aanpak (taal)achterstand op scholen verloopt voorspoedig
De uitvoering van actiepunten uit het programma Lokaal Educatieve
Agenda verloopt voorspoedig en de samenwerking tussen scholen
onderling en met maatschappelijke instellingen is bevorderd. Dit zijn
conclusies die volgen uit de tussentijdse evaluatie van het vierjarige
programma Lokaal Eductieve Agenda (LEA). Doel van dit programma is om
achterstanden in het basis- en voortgezet onderwijs te voorkomen en te
bestrijden.
Concreet gaat het met LEA om de aanpak van spraak- en/of
taalachterstanden en leesbevordering op scholen. De activiteiten
richten zich vooral op het jonge kind (0-6 jaar) en zijn zo
geformuleerd dat er sprake is van een doorlopende leerlijn. Veertig
actiepunten vormen het programma LEA dat door samenwerking van scholen
(voor- en basisscholen), maatschappelijke instellingen (bibliotheek,
consultatiebureau, GGD en schoolbegeleidingsdienst) en de gemeente De
Ronde Venen uitgevoerd wordt op alle peuterspeelzalen,
kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs. Voorbeelden
van actiepunten zijn de aanschaf van taalstimuleringsprogramma's,
`extra handjes in de klas' in de vorm van klassenassistenten,
logopedische zorg op voor- en vroegscholen en bevordering
peuterspeelzaalbezoek. Maar ook de Techniek- en wetenschapsdag en een
dyslexie symposium zijn voorbeelden van uitgevoerde onderdelen uit het
totale programma.
In 2006 heeft de gemeenteraad de Nota Lokale Educatieve Agenda
2006-2010 vastgesteld. De tussentijdse evaluatie is opgesteld met
behulp van de scholen en de instellingen. Zij hebben de afgelopen twee
jaar positieve ervaringen opgedaan met de uitvoering van actiepunten
en de samenwerking.