Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 17 december 2008

Tln en evo willen dat brussel kort geding aanspant tegen oostenrijks rijverbod

TLN en EVO zijn tevreden dat de Europese Commissie vandaag heeft besloten Oostenrijk voor het Europese Hof van Justitie te dagen voor de introductie van het sectorale rijverbod. Wel zijn beide organisaties zwaar teleurgesteld dat Brussel er geen Kort Geding aan verbindt. Dit betekent dat per 1 januari 2009 het rijverbod gewoon ingaat en bepaalde soorten goederen verplicht per trein moeten worden vervoerd. Pas na afloop van de Hofprocedure, die zeker anderhalf jaar duurt, krijgt het vervoerend bedrijfsleven zekerheid over het rijverbod.

TLN en EVO zijn van mening dat de Oostenrijkse maatregel volledig indruist tegen een van de basisprincipes van de Europese Unie, het vrij verkeer van goederen. Bovendien vrezen de organisaties een olievlekwerking. Zwitserland heeft al gezegd er niet op te zitten wachten dat zij straks meer voertuigen over hun grondgebied te verwerken krijgen. Bijkomend probleem is dat het spoor onvoldoende capaciteit heeft om de goederenstromen op zo'n korte termijn op te vangen. Een goed alternatief voor de weg is er dus helemaal niet. Gevolg is dat veel bedrijven gedwongen zijn om te rijden via bijvoorbeeld Frankrijk of Zwitserland, hetgeen per saldo niet alleen slechter is voor het milieu, maar ook extra kosten met zich meebrengt. De schade voor het bedrijfsleven loopt daardoor in de miljoenen euro's.

Het verbod op vervoer van bepaalde goederen, zoals staal en marmer, wordt door Oostenrijk genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De maatregel heeft volgens TLN en EVO echter niets met verbetering van de luchtkwaliteit te maken. De schoonste voertuigen zijn vrachtauto's die internationaal rijden. Zij lijden straks onder het rijverbod, maar het veel minder schone lokale vrachtverkeer wordt niet aangepakt.

Tirol verbiedt voertuigen vanaf 2 mei 2008 al het vervoer van afval alsmede het vervoer van aarde en stenen op de A 12 Inntal Autobahn tussen grens Duitsland/Oostenrijk en het 46 km verder gelegen Zirl. De facto betekent dit een compleet verbod voor het vervoer naar en vanuit Italië via de A12 in Oostenrijk. Bestemmingsverkeer is wel toegestaan. Per 1 januari 2009 wordt het verbod uitgebreid met het vervoer van marmer, rondhout, kurk, ijzer, ertsen, voertuigen, aanhangwagens, staal en keramische tegels.
---

Bel voor meer informatie naar:
TLN: Wijnand van Zanten, 06 51807122
EVO: Samantha Tjin-Asjoe, 079-3467373