Ingezonden persbericht


persinformatie

Leaf voert kleinste, meest onleesbare lettertjes van Nederland

LÄkerol salmiak wint gouden loepie 2008

Soesterberg, 17 december 2008 - Vandaag is de winnaar bekend gemaakt van de Gouden Loepie 2008, de prijs voor het kleinste, meest onleesbare lettertjes van Nederland. Läkerol Salmiak sprong boven de andere genomineerde producten uit omdat "de lettertjes écht heel klein zijn, de kleuren wit, rood en zwart het niet duidelijker maken en de zinnen ook nog eens niet recht zijn afgedrukt. Bovendien staat er belangrijke gezondheidsinformatie die dus niet iedereen goed kan lezen" aldus juryvoorzitter Humberto Tan. De andere genomineerden voor de Gouden Loepie, een jaarlijks terugkerende ludieke aanmoedigingsprijs, waren Herbal Essences Conditioner, TicTac, Veet ontharingsproduct en het Nederlands Rijbewijs. ( http://www.2twintig.nl/beeldbank-GoudenLoepieGenomineerden.htm voor foto's van de uitreiking en de genomineerden) Optiekketen Eye Wish Groeneveld is met deze zoektocht de strijd aangegaan met onleesbare letters op producten om bedrijven die erachter zitten aan te sporen rekening te houden met consumenten die zich mateloos hieraan ergeren. De fabrikant van Läkerol kon niet aanwezig zijn bij de uitreiking maar gaf in zijn statement aan te handelen naar de wensen van de consument en niet te ontkomen aan de wettelijke verplichte elementen op een verpakking.

Niet alleen de letter telt...
Uit eerder onderzoek bleek dat 8 op de 10 Nederlanders dagelijks producten tegenkomt met onleesbare teksten. Zij maken daardoor verkeerde keuzes, kopen per ongeluk producten die ze niet nodig hebben die daarna dus niet worden gebruikt. Bovendien lukt het vaak niet om producten te monteren door de kleine lettertjes en twijfelt men aan de veiligheid of de ingrediënten van het product. Lieneke Luyckx, de deelneemster die het genomineerde scheerproduct Veet Rasera inzond, licht haar irritatie toe: "Ik kocht het product in de veronderstelling dat ik een scheermes met gel in mijn mandje had, blijkt het thuis een heel ander product te zijn. Het ligt nog steeds onuitgepakt in de badkamer. Niet alleen de grote hoeveelheid aan kleine letters stoort mij, maar ook de kleurstelling van de verpakking zorgt dat ik de tekst slecht kan lezen! De volgende keer vraag ik de winkelbediende wel wat het is..."

Frustratie
In de jury zaten Humberto Tan (heeft brillen in zijn eigen modelijn), couturier Frans Molenaar en Cees Marijs, al 37 jaar opticien. De afgelopen weken hebben honderden consumenten verpakkingen, gebruiksaanwijzingen, polisvoorwaarden, voorbeelden van websites en tijdschriften ingeleverd. Cees reageert op de vele diverse inzendingen vanuit zijn jarenlange expertise met lezen: "We zagen dat de meeste mensen echt uit frustratie producten hebben opgestuurd, omdat ze té vaak (dagelijks) onleesbare letters tegenkomen. Wij horen dat ook steeds vaker in de winkels terug." De brieven bij de producten spraken boekdelen, vooral als men geld heeft uitgegeven aan iets dat ze daarna nooit gebruiken of er een onveilige situatie ontstaat. Ook kwamen er grappige inzendingen binnen zoals bijvoorbeeld de allerkleinste bijbel van Nederland en een sleutelhanger voor digitale foto's waar de foto's niet te zien zijn...

Over Eye Wish Groeneveld
Eye Wish Groeneveld heeft meer dan 70 jaar optiekervaring en is ontstaan uit zelfstandige kwaliteitsopticiens. Het assortiment is zeer gevarieerd en smaakvol, en is landelijk te vinden in meer dan 115 eigentijdse optiekwinkels. Betrokken, deskundige mensen nemen de tijd voor klanten en zorgen voor persoonlijke aandacht en service. -einde bericht-

Noot voor de redactie (