Ingezonden persbericht


Jong gedroomd, nu gedaan
Droom tweede huis dankzij kredietcrisis beter bereikbaar

Amsterdam, 17 december 2008 - De meeste Nederlanders dromen van een huis met zwembad, een huis aan het strand en een vrijstaande woning. Dit blijkt uit onderzoek van MySecondhome, de grootste website van tweede woningen in Europa. Door de kredietcrisis dalen de prijzen van veel huizen in Zuid-Europa aanzienlijk. Dit verlaagt de drempel voor veel mensen die plannen hebben om een tweede huis te kopen. Op dit moment heeft naar schatting 3,2 procent van de Nederlanders een tweede huis. Een tweede woning wordt voornamelijk gekocht als investering (39 procent) en voor recreatie en ontspanning (39 procent).

MySecondhome vroeg respondenten hun meest ideale tweede huis te beschrijven. Met name een huis met zwembad (13,5 procent) of aan het strand (8,5 procent) is populair. Maar ook praktische overwegingen, zoals medische voorzieningen, scoren hoog. Populaire exotische vakantiebestemmingen in Midden-Amerika, zoals Panama of Belize, zijn niet erg gewild om hun vastgoed. Maar liefst 86 procent geeft aan hier geen woning te willen kopen. De voorkeur gaat uit naar een tweede huis in een zonnig land dat bovendien per auto te bereiken is.

Meer dan de helft van de Nederlanders met een tweede woning (53 procent) is tussen de 45 en 65 jaar. Jongere leeftijdsgroepen zijn vaak minder kapitaalkrachtig dan de pensioengerechtigde babyboomergeneratie. Hierop is één uitzondering: de groep van kinderloze tweeverdieners tussen de twintig en veertig jaar. Doorslaggevend bij de keuze van een huis zijn de ligging van het perceel (35,7 procent) en de rust (10,7 procent). Het merendeel van de ondervraagden (54 procent) geeft de voorkeur aan een vrijstaand huis.

"De kredietcrisis is niet het einde, het kan juist het begin zijn van de droom om een tweede woning te bezitten", zegt Robin Friend, medeoprichter van MySecondhome. "De dalende prijzen maken een luxe woning in een zonnig land meer dan ooit bereikbaar voor geïnteresseerden. Met een tweede woning in Zuid-Europa doe je een investering en creëer je tegelijkertijd je eigen luxe vakantiebestemming. Bij die luxe hoort, zo toont ons onderzoek, ook een zwembad of een nabijgelegen strand. Als website met het grootste aanbod van tweede huizen is MySecondhome het ideale startpunt voor de zoektocht naar een tweede huis en het verwezenlijken van een levenslange droom."

Uit het onderzoek van MySecondhome komt Frankrijk als duurste land voor tweede woningen naar voren. Toch staat het op de tweede plaats van landen waar Nederlanders graag een tweede woning willen kopen. Op nummer één staat Nederland zelf. Het kopen van een tweede huis in, voornamelijk, Zuid-Europa heeft een grote vlucht genomen. Hiervoor zijn vijf redenen. Ten eerste is de werk- en tijdsdruk toegenomen. Dit zorgt ervoor dat de spaarzame vrije tijd goed besteed moet worden. Ten tweede neemt de behoefte toe om te ontsnappen aan de dagelijkse stress. Ten derde maakt de grotere mobiliteit de afstanden steeds kleiner. Het groeiende autobezit, meer en goedkope vliegverbindingen en snellere treinen zorgen ervoor dat Zuid-Europa eenvoudig te bereiken is. Ten vierde speelt de verstedelijking in ons land een rol. Het groen in Nederland komt steeds meer onder druk te staan. De vijfde reden is dat de gemiddelde Nederlander een toenemende koopkracht geniet en meer vakantiedagen te besteden heeft. Sinds 1977 nemen de vakantie-uitgaven zelfs sneller toe dan de koopkracht.

MySecondhome is een initiatief van de jonge Amsterdamse ondernemers Robin Friend en Willem Balkema. Ze signaleerden de toenemende behoefte onder makelaars en projectontwikkelaars naar één internationaal medium om mensen die op zoek zijn naar een tweede woning, te bereiken. Daarnaast voorzagen zij een groeiende markt voor tweede woningen in Europa. Dit was voor hen reden om te starten met MySecondhome. Inmiddels biedt MySecondhome bijna honderdduizend tweede woningen van ruim 1.950 makelaars aan op de website. Deze makelaars betalen MySecondhome voor het plaatsen van hun woningaanbod op de website. Verschillende Nederlandse investeerders in het Nederlandse bedrijfsleven participeren in MySecondhome. Deze groep bestaat uit Marcel van Poecke (oprichter en oud-directeur van Petroplus), Hans Verkoren (oud-bestuurder van de ING Groep), Piet Klaver (voormalig topman van SHV) en Stephan Viegen (voormalig directeur van reclamebureaus JWT en FCA). De vier investeerders hebben samen een minderheidsbelang in het bedrijf.

####

Over MySecondhome
MySecondhome is dé website voor de tweede-woningmarkt met het grootste aanbod van tweede woningen in Zuid- en Centraal Europa. Voor geïnteresseerden begint de zoektocht naar een tweede woning op een van de veertien nationale websites van het MySecondhome-netwerk. Makelaars en projectontwikkelaars bereiken via dit medium tweede-woningzoekenden in geheel Europa.