Ingezonden persbericht


Nederland viert Kerst en Oud & Nieuw vooral thuis

Huiselijke kring weer decor voor de feestdagen: Kerst met het gezin, Oud & Nieuw met vrienden

Rotterdam ­ 17 december 2008. Respectievelijk 52% en 41% van dde Nederlanders viert Kerst en Oud & Nieuw thuis met het gezin. Opvallend is dat vrienden vaker welkom zijn tijdens Oud & Nieuw (24%) dan tijdens de Kerstdagen (14%). Horecagelegenheden en 'op vakantie gaan' sluiten beide lijsten qua populariteit. De kredietcrisis heeft opvallend genoeg (nog) geen invloed op deze relatief duurdere manieren aangezien dit jaar ongeveer evenveel Nederlanders als vorig jaar op deze wijze de feestdagen doorbrengen. Bijna driekwart van de Nederlanders (73%) tuigt dit jaar de kerstboom op. De kunstkerstboom (58%) is daarbij nog altijd populairder dan de echte kerstboom (42%). Dit alles blijkt uit de WoonOmnibus van USP Marketing Consultancy, een onderzoek onder ruim 1.000 consumenten.

Kerst met het gezin, Oud & Nieuw met vrienden
Kerst is duidelijk het feest voor het gezin (52%) en andere familieleden (46%). Slechts 14% brengt de Kerst in huiselijke kring door met vrienden. Een nog kleiner deel brengt een bezoek aan een horecagelegenheid tijdens één van de kerstdagen. Zo brengt 5% een bezoek aan een restaurant, 1% aan een café en 1% aan een discotheek. Tot slot gaat een klein deel met de Kerst op vakantie: 1% in Nederland en 5% buiten Nederland.

Net als Kerst wordt ook Oud & Nieuw vooral in de huiselijke kring gevierd: 41% viert het met het gezin. Het betrekken van vrienden is bij de viering van Oud & Nieuw (24%) duidelijk populairder dan tijdens de Kerst (14%). Slechts 21% brengt Oud & Nieuw door met andere familieleden (buiten het gezin), tijdens de Kerst is dit 46%.

Restaurants zijn tijdens Oud & Nieuw (0%) minder populair dan tijdens de Kerst (5%). Voor discotheken geldt daarentegen het omgekeerde. Het 'op vakantie gaan' is tijdens Kerst ongeveer even populair als tijdens Oud & Nieuw. De kredietcrisis heeft daarmee nog geen negatieve invloed op deze duurdere manieren om de feestdagen door te brengen; de cijfers van dit jaar verschillen namelijk nauwelijks met de cijfers van 2007.

Kunstkerstbomen populairder dan echte kerstboom
Bijna een derde van de Nederlanders (32%) versiert dit jaar de buitenkant van de woning of de tuin. Binnen de woning staat bij bijna driekwart van de Nederlanders (73%) een kerstboom opgetuigd. Opvallend is daarbij dat de kunstkerstboom (58%) nog steeds populairder is dan een echte kerstboom (42%).

Bijna de helft van de Nederlanders koopt hun kerstboom bij een tuincentrum (47%). Andere kanalen zijn de bouwmarkt (13%), huishoud-artikelen-winkels (10%) en straathandelaren (10%) .

In het bijgevoegde artikel vindt u de resultaten en achtergronden van het uitgevoerde onderzoek, wat mogelijk interessant is voor uw blad of website. U bent natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.