Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 17 december 2008

Singles overvallen door romantiek tijdens de feestdagen

Onderzoek van PARSHIP.nl toont aan dat singles in de feestmaand meer dan ooit zoeken naar warmte en liefde

Nederlanders worden in het algemeen omschreven als een nuchter volkje dat zich niet snel druk maakt. Niets blijkt echter minder waar als het op de feestdagen aankomt! Uit Europees onderzoek* dat relatiebemiddelingsbureau PARSHIP onder haar leden uitvoerde, blijkt namelijk dat de singles tijdens de feestdagen veranderen in echte romantici. Zowel mannen als vrouwen geven aan dat ze tijdens de feestdagen verlangen naar romantische winterwandelingen met een geliefde (28%), om vervolgens à la Hollywoodfilm 'The Holiday' op een berenvel voor de open haard samen te genieten van een kop warme chocolademelk (32%).

Annemarie Determan, psychologe verbonden aan Parship.nl, licht toe: "Tijdens de feestdagen worden vrijgezellen veelvuldig geconfronteerd met samenzijn, gelukkige families en bevriende stellen. Extra confronterend dus om steeds te concluderen dat jij nog alleen bent. En natuurlijk wil zelfs de meeste happy single het liefste geen single zijn. Tijdens deze dagen van romantiek worden veel vrijgezellen zich extra bewust van hun verlangen niet meer alleen te zijn. Ik vind het dat ook niet verrassend dat er vlak na de feestdagen veel meer aanmeldingen zijn bij parship.nl. Veel singles hebben als het goede voornemen in 2009 de feestdagen niet meer alleen doorbrengen!"

Dubbel beeld
Dat niet altijd alles koek en ei is tijdens de feestdagen herinnert de single zich maar al te goed uit voorgaande relaties. Bij maar liefst 44% staan de ruzies over bij welke familie het kerstdiner moet plaatsvinden nog in het geheugen gegrift. En bijna 20% heeft wel eens een aanvaring gehad over de taakverdeling tijdens de voorbereidingen van het kerstdiner (boodschappen, koken). Al deze herinneringen ten spijt, toch heeft één op de drie ondervraagden zich voorgenomen in 2009 op zoek te gaan naar een nieuwe partner. 28% gaat zijn geluk beproeven bij vrienden thuis en 37% van deze singles hoopt een nieuwe partner te vinden op het internet. PARSHIP.nl ziet dan ook tijdens de feestdagen een forse toename in het aantal inschrijvingen op haar website.

It's gonna be a cold and lonely Christmas

Over het algemeen verschillen Europeanen onderling niet zo in hun zoektocht naar een partner. Toch pakt ieder land romantiek aan op zijn eigen manier:


* De Nederlandse ondervraagde singles zijn tijdens de feestdagen extra hard op zoek naar een partner. Wanneer gevraagd wordt wat ze het liefst voor kerst willen krijgen, antwoorden ze dan ook in groten getale dat ze alle cadeautjes zouden inleveren voor één ding: een partner (39%).
* Vooral de mannen zouden graag een partner vinden onder de boom (43%), bij vrouwen ligt dit percentage aanzienlijk lager (17%). Misschien zijn mannen toch gevoeliger dan ze willen toegeven. Andere cadeautjes die singles graag onder de boom vinden zijn kaartjes voor een show (21%) en eigengemaakte cadeaus (11%).
* Hoewel we onszelf een nuchter volkje vinden, zijn het juist de Nederlanders en onze zuiderburen die graag paraderen met hun partners. Maar liefst 40% van de singles uit de Lage Landen is op zoek naar iemand met een glamoureuze uitstraling!
* Zoals elk jaar hebben singles veel goede voornemens voor het nieuwe jaar. Europese singles nemen zich allereerst voor om in het nieuwe jaar op zoek te gaan naar een partner (29%). Met name Denen (39%), Belgen (38%) en Fransen (37%) starten een zoektocht. Andere populaire voornemens zijn het vinden van een betere balans tussen werk en privé (23%) en het elk jaar terugkerende 'meer sporten' (16%).
* Franse singles zijn de enige die verwachten een partner tegen te komen op de sportclub. 48% van de Fransen gaat zijn geluk hier beproeven, terwijl dit percentage in de rest van Europa rond de 5% ligt.
* Veel van de respondenten van het onderzoek geven aan dat ze zich tijdens de feestdagen meer alleen voelen dan anders, omdat ze graag hun familie- en vrienden samen met een partner bezoeken (42%). Vooral in België voelen veel singles zich alleen tijdens de kerst (54%). Spanjaarden hebben hier het minst last van (29%).


* Onderzoek uitgevoerd door relatiebemiddelingsite PARSHIP onder 7971 leden (waarvan 911 Nederlandse singles) in 10 landen (België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje, Zweden en Zwitserland).

Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met meer dan 5 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in dertien landen geïntroduceerd, waaronder in Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -


Noot voor redacties


Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht