Ingezonden persbericht

PERSBERICHT Amsterdam, 17 december 2008

Goede doelen missen geld door slechte websites.

Onderzoeksbureau MediaTest heeft de websites van de 25 grootste charitatieve instellingen onder de loep genomen. En wat blijkt: het achterhalen van het gironummer is in veel gevallen bijzonder tijdrovend. Kerstmis is de tijd van het jaar waarin mensen aan anderen denken. Hier spelen goede doelen gretig op in door juist in december de publiciteit te zoeken. Maar als vervolgens iemand iets wil storten en het gironummer op de website zoekt, gaat het mis.

Bij 80% van deze websites, staat het gironummer niet duidelijk op de homepage. Bij 60% staat het nummer helemaal niet vermeld op de eerste pagina. Zoektijden van 5-6 minuten zijn niet ongebruikelijk voordat het gironummer gevonden is.

Voorbeeld is de site van de Dierenbescherming. Pas na vier keer doorklikken wordt het gironummer van deze charitatieve instelling duidelijk. Er moet uit verschillende menu's worden gekozen, dus het kan enige tijd duren voordat de juiste keuzes worden gemaakt. Het Rode Kruis geeft haar gironummer ook niet makkelijk prijs: via drie kliks wordt het gironummer pas zichtbaar. Ook Unicef en het WNF maken het de bezoeker niet makkelijk. Positieve uitzonderingen zijn de sites van KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting en Kerk in Actie: daar staat het gironummer duidelijk op de homepage en wordt het de gulle gever wel makkelijk gemaakt.

Het gevolg van deze slechte communicatie is schrijnend. De donateur die spontaan een gift wil doen wordt afgeschrikt, het doorklikken werkt afhaken immers in de hand. Goede doelen missen hierdoor een fiks deel van de beschikbare donaties. Natuurlijk is het geven van informatie voor veel organisaties belangrijk, maar het duidelijk weergeven van het gironummer zal direct inkomsten kunnen genereren.

EINDE PERSBERICHT