Provincie Noord-Brabant


---

|Datum         |
|18 december   |
|2008          |
|Nummer        |
|270           |

Hoge frequentie en speciale busbanen:
Ambitieus OV-plan voor Noordoost-Brabant

Naast het bestaande streekvervoer, komt er een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) netwerk in Noordoost-Brabant. Als eerste stap zullen er comfortabele bussen, onbelemmerd rijden op de trajecten Uden/Veghel-'s-Hertogenbosch, Uden/Veghel-Eindhoven en Uden/Veghel-Oss. Waar nodig worden busbanen aangelegd.

De provincie, de Brabantse Milieu Federatie en het Reizigersoverleg Brabant en de gemeenten Uden,Veghel, Bernheze, Oss, 's-Hertogenbosch, Schijndel, Boxtel, Sint-Oedenrode en (de onlangs aangeschoven gemeenten) St. Michielsgestel, Eindhoven en Son en Breugel zullen dit plan uitwerken.
Zij hebben het bedrijfsleven begin dit jaar gevraagd plannen te maken voor beter hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Noordoost-Brabant. Op basis van de vier ingediende plannen afgelopen zomer en de vele reacties tijdens twee voorlichtingssessies oktober jl., hebben de bestuurders deze keuze gemaakt.

Uitbouw
Er is gekozen om de focus te leggen op die verbindingen waar de grootste vraag naar vervoer is. Het is de bedoeling dat er tussen 's-Hertogenbosch-Schijndel-Veghel-Uden-Oss en 's-Hertogenbosch-Schijndel-Veghel-Eindhoven vier maal per uur een snelle bus rijdt. Om de aantrekkelijkheid van deze bussen te verhogen, zal er veel aandacht zijn voor de haltes, de mogelijkheid tot overstappen op bestaande buslijnen, NS-stations en/of de fiets. Ook moet geleidelijke uitbouw van dit HOV-netwerk mogelijk zijn; daarmee inspelend op de vervoersgroei en ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. De kwaliteit van de busverbindingen in de kleine kernen blijft gehandhaafd. Nadere studie moet uitwijzen of ook Nijmegen, Helmond en Boxtel kunnen aanhaken op het HOV-netwerk.

Vervolg
De plannen worden de komende maanden uitgewerkt en in provinciale staten en de diverse gemeenteraden besproken. Voor de zomer moet helder zijn wat de consequenties zijn voor het landschap, de ruimtelijke kwaliteit van de steden en dorpen, de mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling en uiteraard de financiële haalbaarheid. Na de zomer van 2009 wordt een definitief besluit genomen. In 2011 moeten de HOV- bussen kunnen rijden.

De kwaliteit van het openbaar vervoer is in Noordoost-Brabant onder de maat. Provincie en regio willen daar verandering in brengen.

Kaart: toekomstig HOV-netwerk


Einde persbericht
Voor informatie:
Afdeling communicatie, Sonja van der Graaf, 073-6812184 of 06-18303315

---- --