NVA


Persbericht
Amersfoort, 18 december 2008

Harmonisatie aangetast; geen gelijk speelveld

Vandaag is het gewijzigde Bgfo in de Staatsblad gepubliceerd. Federatie FIDIN, het federatieve samenwerkingsverband van NBVA en NVA, en VvHN stellen dat het gewijzigde Bgfo verdere bescherming aan de consument biedt, maar geen gelijk speelveld. Met het voorgenomen verbod op bonussen zal de wetgever onderscheid gaan maken tussen Mifid-producten en complexe producten. Een totaalverbod zal alleen gelden voor de laatste categorie. Aldus een toelichting van het ministerie van Financiën op het voorgenomen verbod van kwaliteitsbonussen. Daarmee wordt de harmonisatie tussen de verschillende regimes, zoals deze beoogd was, aangetast. Ook bij het dvd speelt een ongelijk speelveld. Dit wordt alleen vereist van bemiddelaars, niet van aanbieders. Op deze belangrijke onderdelen schiet het gewijzigde Bgfo daarmee zijn doel duidelijk voorbij. Op eenvoudige hypotheken wordt geen balans toegepast. Maar wel is het terugboekingsrisico van toepassing. Dat is inconsequent, want beide regels kennen dezelfde achtergrond. Tenslotte neemt het Bgfo de verwarring over de `kosten bemiddelaar', zoals door verzekeraars opgenomen in informatiemodel 3, vooralsnog niet weg.

FIDIN en de VvHN concluderen dat er veel ongelijkheden en onvolkomenheden in het gewijzigde Bgfo zitten. Dat maakt het er voor het intermediair niet eenvoudiger op. Beide partijen vragen zich af in hoeverre het Besluit recht doet aan de inzet van de kamerleden voor een gelijk speelveld.

Tenslotte begrijpen partijen dat er een tweede tranche wijzigingen Bgfo komt. Daarin zal het verbod op kwaliteitsbonussen worden neergelegd. Tevens wordt de kostentransparantie daarin geregeld. De ingangsdatum van deze maatregelen wordt
1 juli 2009. FIDIN en de VvHN wijzen op de ongelijke momenten van transparantie. Wanneer bovendien het Inducementartikel, 149a, in de beschouwing wordt betrokken, stellen FIDIN en VvHN dat een en ander buitengewoon moeilijk te doorgronden is voor hun achterbannen. Zeker is dat de belasting van de maatregelen zeer groot is. En dat hier nauwelijks enige financiële compensatie tegenover staat.

FIDIN en de VvHN stellen vast dat de beoogde verbetering van de positie van de consument slechts ten dele geslaagd is. Transparantie van beloningen en kosten (in een later stadium te realiseren, tweede tranche Bgfo) zijn in het voordeel van de klant.

Het dvd is eveneens in het voordeel van de klant, maar tevens in het belang van de bemiddelaar/adviseur. Duidelijkheid in de relatie met de klant komt beide partijen ten goede. Maar het is een omissie van de wetgever dat een dergelijk document niet verplicht is gesteld aan de aanbieders. Ook bij het directe kanaal, bank of direct writer, heeft de klant behoefte aan duidelijkheid over de dienstverlening en over de kosten. Was het dvd niet het document waarin de kostenverklaring kon worden neergelegd? FIDIN en de VvHN achten deze omissie van de wetgever in strijd met het belang van de klant en met de inzet van de Tweede Kamer voor een gelijk speelveld. Zij zullen bepleiten in de tweede tranche deze omissie te herstellen.

Transparantie over eenvoudige hypotheken ligt in de rede. Hoe leg je aan een klant uit dat je over de beloning op een complexe hypotheek wel transparant bent en over een eenvoudige hypotheek niet? Maar het gaat in deze gevallen niet om producten met een risico op provisiegedreven advies. Daarom heeft de wetgever terecht de balans (die deze prikkel moet wegnemen) niet van toepassing verklaard. Maar om dezelfde reden had de wetgever dan ook het terugboekingsrisico moeten uitsluiten. Nu hiervoor niet is gekozen is sprake van inconsequente wetgeving. Ook hier zullen FIDIN en VvHN op terugkomen bij de tweede tranche.

Tenslotte moet de regelgeving over het verbod op kwaliteitsbonussen en over de kostentransparantie nog komen. Het ministerie van Financiën heeft aangekondigd een tweede tranche Bgfo-wijzigingen in januari 2009 ter consultatie voor te zullen leggen aan de markt. Vooruitlopend daarop is al aangegeven dat het verbod op kwaliteitsbonussen alleen zal gelden voor complexe producten en niet voor Mifidproducten. Daarmee vervalt de grond voor een procedure, zoals deze eerder door de NVA en NBVA werd aangekondigd tegen de staat, omdat zij van mening waren dat de minister dit verbod niet kan doorvoeren in het Mifid regime. Financiën heeft hen expliciet in het gelijk gesteld. Maar nu ontstaat wel een ongelijk speelveld en daarmee wordt de harmonisatie tussen het Mifid regime en het regime van complexe producten ernstig aangetast. FIDIN en de VvHN vragen zich af of dit is wat de kamerleden hebben beoogd met hun wens voor een totaal verbod op bonussen.

FIDIN en de VvHN constateren dat het pakket maatregelen een zware claim legt op het intermediair. Het vertalen van de nieuwe regels is complex. De onevenwichtigheid tast de concurrentiepositie op oneerlijke wijze aan. En het gegeven dat er nog een tweede tranche komt maakt het totaal volstrekt onoverzichtelijk. Partijen zullen de politiek hierop wijzen en bij de tweede tranche voorstellen tot verbetering indienen. Over de administratieve belasting is al veel gezegd. Het nieuwe Bgfo legt na de kosten van de PE, de kosten van doorlopend toezicht en de nalevingskosten Wft een nieuwe en grote last op het intermediair. Het wordt hoog tijd dat hierin verlichting komt.

Noot voor redactie (