Port of Rotterdam

Belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Rotterdamse LNG Terminal

Havenbedrijf Rotterdam N.V. en LionGas B.V. sluiten overeenkomst over bouwlocatie LionGas Terminal

19-12-2008

Rotterdam, 19 december 2008 - Vandaag hebben LionGas B.V ("LionGas") en het Havenbedrijf Rotterdam N.V. een huurovereenkomst getekend voor twee aangrenzende stukken grond bij de zee-ingang van de Rotterdamse haven voor de bouw van de LionGas LNG Terminal.

LNG terminal LionGas is een dochteronderneming van 4Gas B.V., de enige onafhankelijke en wereldwijd opererende ontwikkelaar en beheerder van importterminals voor LNG. Met het uitoefenen van de bestaande optie op de grond heeft 4Gas opnieuw een mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van de LionGas Terminal.

Het Havenbedrijf Rotterdam zal 40 miljoen euro investeren in het uitgraven van het havenbassin voor de LionGas Terminal en de realisatie van gerelateerde werkzaamheden. In 2006 verkreeg LionGas al de voor het project benodigde milieu- en bouwvergunning. De LionGas Terminal draagt bij aan de voorzieningszekerheid van aardgas in Nederland en Noordwest-Europa en ondersteunt de positie van Rotterdam als vooraanstaande energiehaven.

De huurovereenkomst heeft betrekking op 'De Kop van de Beer' en 'Het Stenenterrein', twee aangrenzende stukken land met een totale oppervlakte van circa 25 hectare en een havenbassin van circa 20 hectare. De huurovereenkomst heeft een looptijd van 50 jaar met een optie tot verlenging. Voor deze grond heeft LionGas tevens het recht van opstal voor de bouw van de LionGas Terminal en het recht op twee aanlegsteigers voor LNG schepen. De lokatie in de haven van Rotterdam en het voorgenomen ontwerp van de LionGas Terminal garanderen klanten van de terminal zeer competitieve toegangskosten tot een groot deel van de Europese gasmarkt. Bovendien kunnen aanzienlijke operationele kostenbesparingen gerealiseerd worden door integratie met de naburige industriële activiteiten van Indorama en EnecoGen.

"De overeenkomst met het Havenbedrijf Rotterdam is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de LionGas Terminal" zegt Paul Q.J. van Poecke, Chief Executive Officer van 4Gas. "Wij zijn zeer verheugd met deze overeenkomst en hebben het volste vertrouwen in het slagen van het LionGas project, dat wij zien als een essentiële bouwsteen van onze wereldwijde strategie".

"De ontwikkeling van de LionGas Terminal is een verdere versterking van de positie van Rotterdam als belangrijkste Europese energiehaven en hét aanlandingspunt voor LNG in Noordwest-Europa" meent Hans Smits, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Over LionGas
De LionGas Terminal komt te liggen bij de zee-ingang van het Rotterdamse havengebied en zal een initiële jaarlijkse doorvoercapaciteit hebben van nominaal 9 "billion cubic meters per annum" ("bcma"). Het terrein is groot genoeg en heeft de noodzakelijke vergunningen voor een uitbreiding naar 6 tanks met een nominale doorvoercapaciteit van 18 bcma.

Elke gasleverancier of gasgebruiker kan in principe gebruikmaken van de LionGas-faciliteiten. Dit open multi-usermodel is goed voor de diversiteit en de concurrentie op de gasmarkt.

Over 4Gas
4Gas is een onafhankelijke onderneming die zich richt op de ontwikkeling en het beheer van LNG import-, regasificatie- en opslagterminals. Het is de enige onafhankelijke onderneming ter wereld die zich volledig richt op LNG en het ontwikkelen van een wereldwijd netwerk.

Naast het LionGas project werkt 4Gas op dit moment aan de volgende projecten: het Dragon project in Milford Haven, Wales, het Pegaz project in Le Verdon (bij Bordeaux), Frankrijk, het Maple LNG-project op Nova Scotia, Canada, het Vista del Sol-project bij Corpus Christi, USA, het Mashal-project bij Karachi, Pakistan en een project op Oost-Java, Indonesië. 4Gas heeft momenteel kantoren in Rotterdam, Houston, Halifax, Parijs, Jakarta, Bordeaux, Karachi, Abuja en Hong Kong.

Voor meer informatie over 4Gas kunt u terecht op de website http://www.4gas.com/

De Carlyle Group en Riverstone Holdings, LLC hebben een meerderheidsbelang in 4Gas. Meer informatie over Carlyle/Riverstone staat op www.carlyle.com

Over het Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Doel van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. De kerntaken van het HbR zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven en het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.