Ingezonden persbericht


PERSSTATEMENT

LODEN LEEUW VERKIEZING 2008

Huizen, maandag 22 december 2008 - Specsavers heeft vanavond tijdens de live-uitzending van het programma TROS Radar de Loden Leeuw 2008 ontvangen. Deze werd door de kijkers toegekend voor de commercial waarin de opticien een oude oma op haar achterste tikt met een liniaal omdat zij een bril pakt uit een rek waaruit zij niet mag kiezen. In deze commercial wijst Specsavers het Nederlandse publiek op haar recht op een ruime keuzemogelijkheid. Want bij Specsavers geldt twee voor de prijs van één voor de gehele collectie. De commercial weerspiegelt het beeld hoe het niet moet. De voice-over wijst de kijker erop dat Specsavers het één keer anders heeft geprobeerd. De kranige oude dame accepteert dit inderdaad niet en verweert zich pittig op het moment dat haar onrecht wordt aangedaan.

Met de commercial waarvoor Specsavers de Loden Leeuw heeft ontvangen, probeert de optiekgroep een uitdagende én herkenbare reclame neer te zetten, die bovenal duidelijk maakt 'waarom je toch meteen naar Specsavers moet gaan'. Opvallend is hoeveel verschillende reacties de commercial opriep. De commercial werd niet alleen genomineerd voor de Loden Leeuw, maar ook voor de maand- Gouden Loeki. Daarnaast heeft SBS6 de commercial gebruikt voor de 25 meest grappige televisiereclames van het jaar. Woordvoerder Reidar Bakker: "Humor is heel erg persoonlijk. We weten uit onderzoek dat we laten uitvoeren door TNS Nipo dat er een polariserende werking van de commercial uitgaat. Een deel vindt het heel erg grappig, maar er is ook een deel van de kijkers dat zich er aan ergert."

"Hoewel de commercial voor Specsavers vanuit verkoopoogpunt en herkenbaarheid van het merk heel succesvol is, laten we het signaal dat kijker nu geeft niet aan ons voorbij gaan. Het is natuurlijk nooit onze intentie geweest om irritatie op te wekken", aldus Bakker. "We willen de herkenbaarheid en de uitdagende toon behouden, maar gaan wel kijken hoe we minder irritatie kunnen opwekken bij de kijker." Specsavers vindt het positief dat TROS Radar de kijker de kans geeft om zijn of haar stem te laten horen over de commercials die dagelijks op TV te zien zijn en zal zoals gezegd de adviezen ter harte nemen.


- EINDE PERSSTATEMENT -

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 92 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 10 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.

Noot voor de redactie (