Droog brood maakt dikker dan bammetje kaas

23/12/2008 09:29

Reader's Digest


- Persbericht -

Reader's Digest: stress is grootste vijand voor gewicht

'Droog brood maakt dikker dan bammetje kaas'

Amsterdam, dinsdag 23 december 2008 - Het eten van meer calorieën bij eenzelfde lichaamsbeweging, betekent niet automatisch meer gewicht. Dit en meer staat te lezen in het januarinummer van Reader's Digest, waarin voedings- en bewegingsdeskundigen aan het woord komen over de werking van calorieën. Zo blijkt een droge boterham dikker te kunnen maken dan brood met beleg, blijkt stress de corpulente holbewoner in ons los te maken en wordt duidelijk dat spiermassa ideaal is om af te vallen.

Vaak worden calorieën gezien als onze vijand. Feit is echter dat we ze nodig hebben voor het functioneren van ons lichaam. "In ons januarinummer vertellen experts waarom calorieën essentieel zijn en worden misverstanden uit de wereld geholpen," vertelt Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest Nederland en België. "Niet alle calorieën zijn blijkbaar hetzelfde. Ze zijn onder te verdelen in verschillende groepen en de ideale verhouding per persoon hangt af van uiteenlopende genetische, fysiologische en gedragsfactoren." Of je aankomt of afvalt van een bepaalde maaltijd is dan ook niet een kwestie van het optellen en aftrekken van calorieën, maar heeft met vele andere factoren te maken, zo blijkt uit het artikel.

Droog brood en vroeg dood

Overgewicht verkort iemands leven met gemiddeld negen jaar. Calorierijk eten draagt uiteraard bij aan dit probleem, maar een rekensom naar aanleiding van de voedingswaarde zoals beschreven op verpakkingen, zegt volgens voedingsdeskundigen lang niet alles. Sommige koolhydraten kunnen wanneer we deze puur eten, sneller leiden tot gewichtstoename dan wanneer we deze nuttigen samen met vetten en/of eiwitten, zo stellen zij. "Dit betekent dat het eten van brood (koolhydraten) met kaas (eiwitten) soms minder dik maakt dan droog brood, hoewel het bammetje kaas natuurlijk meer calorieën bevat," aldus Steenks.

Holbewoner

De grootste vijand voor ons streefgewicht is stress. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat stress leidt tot een primitieve 'vecht- of vluchtreactie' in onze stofwisseling. Net als in de tijd van de holbewoners, produceert het lichaam de stresshormonen adrenaline en cortisol, waardoor ons lijf wordt voorbereid op een naderende vraag aan extra energie. In tijden van ontspanning zet ons lichaam aan tot het verteren en verwerken van voedsel. Bij stress daarentegen, worden calorieën opgehoopt in vetcellen, zodat we voorbereid zijn op potentieel uitputtende vecht- of vluchtpartijen. "Bij moderne stress - bijvoorbeeld door een drukke kantoorbaan - hebben we echter geen behoefte aan een extra zwembandje," legt Steenks uit.

Vicieus vet

Bij de problematische interactie tussen stress en gewichtstoename, blijkt sprake van een lastige vicieuze cirkel. Allereerst leidt de ophoping van extra vetcellen tot de aanmaak van nog meer stresshormonen. Bovendien zijn veel mensen maaltijden en tussendoortjes gaan beschouwen als de vijand, een noodzakelijk kwaad. Eten wordt daardoor een stressvolle ervaring, wat weer betekent dat je niet alleen dik wordt van de calorieën, maar ook nog door de stress van het eten zelf. "Ontspanning is de enige manier om deze cirkel te doorbreken," benadrukt Steenks. Beweging kan hier goed bij helpen. Bij lichamelijke inspanning nemen spiermassa en zuurstofinname toe. Hierdoor worden calorieën beter en in hogere snelheid verbruikt, zelfs wanneer we in rust zijn. Spieren verbruiken namelijk 70 keer meer calorieën dan vetcellen, zo staat te lezen.

Over het januarinummer

Het januarinummer van Reader's Digest bevat, naast het stuk Creatief met Calorieën, onder meer artikelen over de bedreigde orang-oetang, nieuwe hoop tegen reuma, versiertips en het overwinnen van je angsten. Het familietijdschrift verschijnt maandelijks in Nederland, is exclusief verkrijgbaar voor abonnees en biedt verhelderende inzichten en wetenswaardigheden over een breed scala aan uiteenlopende onderwerpen.


- Einde bericht -

Over Reader's Digest

The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.





http://www.Readersdigest.nl