Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland

Voorjaar 2009

Ter inleiding

Thema's in de programmering hebben altijd iets geforceerds. Programma's worden in het keurslijf gedwongen van een artisitieke bovenmeester, zonder dat men zich de even elementaire als cruciale vraag stelt: wordt er op dit moment en deze plaats werkelijk de best denkbare muziek gepresenteerd ? Meestal niet dus, naar mijn bescheiden mening.
Minder problematisch zijn de thema's, die zich als het ware vanzelf en spontaan aandienen. Zo was er vorig jaar een mooie coproductie van MuziekPodium Zeeland en de Concertzender, waarin het magnum opus "Kontakte" van Karl-Heinz Stockhausen een geïmproviseerde versie kreeg, simpelweg omdat uit de biografie van Stockhausen naar voren was gekomen dat dit beroemde stuk uiteindelijk als improvisatie bedoeld was. Zoiets noemt men een mooi, want uit de inhoud voortgesproten thema. Dat helaas aan de Concertzender voorbij gegaan is, omdat deze geweldige zender inmiddels nagenoeg opgeheven is. Cultuur in Nederland, het blijft behelpen. Terug naar de thema's, die zich bijna onbewust, bijna bij toeval aandienen (maar wat is toeval ?), die je met andere woorden komen aanwaaien. In de periode tot mei zijn dat er twee: de eigentijdse gitaar en baanbrekers binnen de hedendaagse muziek. Over de eigentijdse gitaar kunnen we kort zijn: in de eerste helft van 2009 komen zo ongeveer de beste gitaristen van dit moment - doorgaans met een jazz-achtergrond, maar niet noodzakelijkerwijs - naar Zeeland: Vernon Reid van Living Colour op 17 februari, Frank Möbus op 4 maart en David Torn op 21 aprilen dan zwijgen we nog maar over Corrie van Binsbergen van de Grote Brokken, die maar liefst twee keer aantreedt en wel op 21 januari en 13 maart. Tevens zwijgen we over de concerten later in het jaar van gitaar-grootheden als Marc Ribot en Kurt Rosenwinkel. Met name de aanwezigheid van Vernon Reid blijft echter het meest verbazingwekkend en ik ben vermoedelijk niet de enige in Zeeland, die daar zo over denkt. Over die baanbrekers binnen de nieuwe muziek kunnen we evenzeer kort zijn: er zijn een drietal programma's rond grote autonome geesten en pioniers binnen c.q. van de nieuwe muziek, zoals Erik Satie (gesouffleerd door componist Piet-Jan van Rossum), Henry Brant (de uitvinder van de zogenaamde "ruimtelijke" muziek) en Conlon Nancarrow (letterlijk mechanische muziek, maar ook live-uitgevoerd door alleskunner Geoffrey Madge, hoewel pas in mei), waarbij ergens op de achtergrond, zeker bij de Amerikanen, de geest van Charles Ives zweeft, met afstand toch de meest originele toonkunstenaar van de 20e eeuw en nog immer mijn favoriete componist. Dat één van mijn evenzeer favoriete ensembles, het gelijknamige Ives Ensemble, één van de beste, zo niet het beste nieuwe muziek-ensemble in den lande, inmiddels bijna op sterven na dood is als gevolg van een volstrekt ongerijmde subsidie-politiek, nogmaals, cultuur in Nederland, het blijft behelpen, en dat is dan nog vriendelijk uitgedrukt. Tot slot nog een minder muzikaal thema, te weten het donateurschap van MuziekPodium Zeeland. In een eerder voorwoord heb ik ooit de verzuchting geuit, waar zouden we zijn zonder donateurs ? Het antwoord blijkt inmiddels te zijn dat je een heel eind kunt komen zonder donateurs, gelet op de nog immer stijgende publieksaantallen, en dat is dan met name publiek dat best bereid is de volle prijs te betalen. Dat is natuurlijk allemaal heel fijn, maar zou ik u wellicht aan de zuinige Zeeuwse volksaard mogen herinneren ? Als men met de beste bedoelingen forse kortingen aangeboden krijgt op entrees, dan zou men dat als rechtgeaarde Zeeuw toch niet aan zich voorbij mogen laten gaan ? Bovendien kent MuziekPodium Zeeland een nog immer groeiende harde kern aan vast publiek, zeker deze groep zou het donateurschap serieus moeten overwegen. Ook omdat dit wat mij betreft een zeker club-gevoel met zich mee brengt en ik vind dat zonder meer een prettig gevoel. Hopelijk u ook.

Willem Kniknie
(directeur MuziekPodium Zeeland).

JANUARI

Zondag 18 januari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz
Apotheose van de schoonheid
Werken van Telemann en Couperin
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek, Utrecht)
(Oude muziek)
Iedere musicus heeft wel een droomprogramma: een paar composities die hij dolgraag in één concert wil uitvoeren, omdat ze zo mooi zijn, omdat ze een unieke onderlinge samenhang vertonen en omdat het zo'n groot genoegen is om ze te spelen. Musica ad Rhenum maakte een programma waarin aan al die voorwaarden is voldaan. Het biedt de zeldzame gelegenheid om twee zogenaamde 'Pariser Quartette' te horen, de crème-de-la-crème van Telemanns kamermuziek, afgewisseld met de Franse muziek die er de inspiratie voor vormde, van niemand minder dan Couperin le Grand zelf. Jed Wentz heeft van de interpretatie van Franse barokmuziek zijn levenswerk gemaakt. Een van zijn credo's is dat niet wufte galanterie, maar juist een grote gepassioneerdheid het wezenskenmerk is van de Franse 18de eeuw. Rubato, extreme tempi en ander trapezewerk vormen zijn gereedschap. Bezetting Musica ad Rhenum: Jed Wentz (traverso), Igor Roukhadze (viool), Cassandra Luckhardt (viola da gamba), Job ter Haar (cello) en Michael Borgstede (klavecimbel)

Woensdag 21 januari, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
3Dubbel Dutch met Drummers Double Bill, Talking Cows en Cram met o.a. Rob Verdurmen, Arend Niks, Corrie van Binsbergen en Frans Vermeerssen (Jazz/Impro)
Drie bands op een avond en dan toch nog op tijd onder de wol, kan dat ? Ja dat kan, aangezien deze bands zich slechts kort profileren als zichzelf en vervolgens al snel opgaan in het grotere geheel van een superswingende big band, met logischerwijs maar liefst 3 drummers. Als dat maar goed gaat in Schuttershof. Al doende geven de 12 muzikanten een kijkje in de verschillende dimensies van een jazzconcert en dat zijn er in dit geval zeker drie, in de zin van drie volstrekt verschillende bands, waartussen een positieve spanning en vervolgens een muzikale meerwaarde ontstaat: Drummers Double Bill is strak en filmisch, Talking Cows maakt melodieuze, op Monk en Mengelberg geïnspireerde jazz, terwijl Cram elektrisch, anarchistisch en swingend is. De presentatie is in handen van VPRO-coryfee Vera Vingerhoeds. De bezetting is: Rob Verdurmen, Arend Niks en Yonga Sun (drums), Corrie van Binsbergen (gitaar), Robert Jan Vermeulen (piano), Arjen Gorter, Dion Nijland en Mick Paauwe ((contra-)bas), Frans Vermeerssen en Rutger van Otterloo (saxen), George Pancraz (trompet), Joost Buis (trombone) en Vera Vingerhoeds (presentatie).

Zaterdag 24 januari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Farhôd Qôri Halimov Trio
Klassieke shashmaqam uit Oezbekistan?
(i.s.m. Rasa)
(Niet-westers)
De eeuwenoude stad Samarkand in Oezbekistan figureert in de Duizend-en-één-Nacht-fantasieën van westerlingen als het?prototype van de azuren sprookjesstad. Farhôd Qôri Halimov,?uit Samarkand afkomstig en telg uit een familie die behoort tot het Tadzjiekse (Perzische)?deel van Oezbekistan, raakte op jeugdige leeftijd geheel?blind, wat hem stimuleerde tot het spelen van muziek. De jonge?Farhôd luisterde urenlang naar 78-toerenopnames van oude?meesters van rond 1900 en bleek een groot talent te hebben voor de langhalsluit en als zanger. Als zodanig is hij de ware erfgenaam?van de shashmaqam, de klassieke muziek?van Centraal-Azië, zoals die aan de middeleeuwse hoven van de emirs in Centraal-Azië gespeeld werd. Halimovs ensemble bestaat uit Gozal Muminova, die excelleert op de tweesnarige?langhalsluit (dutôr) en percussionist Toraqul Juraqulov, die aan de lijsttrom (dôyra) de gepaste ritmische accenten weet te ontlokken.

FEBRUARI

Zondag 1 februari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Afscheidsconcert Schönberg Kwartet
met muziek van Ravel, Shostakovich en Webern
(Modern-klassiek)
Het Schönberg Kwartet is op het gebied van de hedendaagse muziek een van de pionierende ensembles in Nederland en bestaat in 2009 33 jaar. Ondanks duizend goede redenen om het niet te doen, heeft dit fameuze kwartet besloten er in 2009 een punt achter te zetten. Aan het einde van hun afscheidstour doet het viertal ook Zeeland aan. Dat lijkt al meer dan voldoende reden om dit concert te bezoeken, om over de muziek nog maar te zwijgen. Karakteristiek voor de musici van het Schönberg Kwartet (Janneke van der Meer en Wim de Jong - viool, Henk Guittart - altviool en Viola de Hoog - violoncello) is een gemeenschappelijke voorliefde voor de componisten van de Tweede Weense School: Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern en Alexander Zemlinsky. Het complete oeuvre voor strijkers van deze vier componisten vormt dan ook de kern van het repertoire en is ook vastgelegd in een monumentale c.d.-productie, die het kwartet nog een Grammy-nomimatie opleverde. Voorts beslaat de programmering van het Schönberg Kwartet een periode uit de muziekgeschiedenis van ruim een eeuw, van Johannes Brahms en Claude Debussy tot en met de allernieuwste muziek, met een sterke vertegenwoordiging van de muziek uit de eerste decennia van de twintigste eeuw.?? Op het programma staan het strijkkwartet van Maurice Ravel, het vijftiende strijkkwartet van Dmitri Shostakovich en de 'Langsamer Satz' van Anton Webern.

Vrijdag 13 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Nicolas van Poucke (fortepiano) en het Rubens Kwartet Muziek van Mozart
19.30 uur: inleiding door Marieke van Leeuwen
(i.s.m. Grande Randonnée)
(Klassiek)
Voorjaar 2009 wordt de succesvolle Grande Randonnée-serie voortgezet, op zoek naar samenhangen tussen muziek en tijdsgeest. Het eerstvolgende concert is gewijd aan Mozart. Dat Mozart een grote vrijheidsdrang kende, is bekend en bij een genie als hem was dat bepaald niet onlogisch. Hij zocht dat in de vrijmetselarij en in zijn muziek. Tegelijkertijd was het overduidelijk dat de tijdsgeest van toen een dergelijke vrijheidsstreven maar mondjesmaat zou toestaan, met alle conflicten en consequenties voor zijn maatschappelijke positie vandien. Actrice Marieke van Leeuwen zal vanuit deze invalshoek een theatrale inleiding verzorgen in een korte eenacter, naar een script van Natalie Koch, musicoloog en schrijfster. Het Rubens Kwartet speelt met de jonge en bijzonder getalenteerde Nicolas van Poucke o.a. het pianoconcert nr. 12, KV 414 in kamermuziekbezetting. Nicolas van Poucke is nog maar 15 jaar, je zou hem bijna een wonderkind noemen als dat niet zo'n vervelende bijklank had, zoals bij Mozart zelf ook het geval was. Twee jaar geleden won hij in ieder geval het Prinses Christina Concours in zijn leeftijdscategorie.

Dinsdag 17 februari, 21.00 uur (zaal open: 20.00 uur) Alternatieve locatie: De Spot, Beddewijkstraat 15, Middelburg (50 meter links van Schuttershof) !!! Entree: 20/15 euro
Yohimbe Brothers feat. Vernon Reid (U.S.A.)
(Impro/Rock)
MuziekPodium Zeeland wijkt uit naar De Spot. Soms is er behoefte aan een echt poppodium en het is dan wel mooi dat dit redelijk spiksplinternieuwe podium zich precies boven Schuttershof bevindt, ons inmiddels traditionele jazz-podium. Wat het ook mag zijn dit concert, het is in ieder geval ook een pop-concert, waarbij een grote toeloop verwacht mag worden. Voor het voetlicht verschijnt namelijk Vernon Reid, gitarist "hors categorie", voorman van de "black rock"-supergroep Living Colour, door sommigen in een adem genoemd met de legendarische Jimi Hendrix, maar misschien doe je Reid daar zelfs wel tekort mee, hij is immers zoveel meer dan een uitzonderlijke gitarist. Dat blijkt ook bij deze betrekkelijk nieuwe band, de Yohimbe Brothers, die hij samen met de New Yorkse scratcher DJ Logic (Jason Kibler) oprichtte. Na de bloeiperiode van Living Colour halverwege de jaren negentig ontmoetten de twee elkaar regelmatig in Vernon Reid's studio- en live-projecten, waarin rock, jazz, hiphop, elektronische dance en ambient music naar believen werden gemixt. Met 'The Tao of Yo', het tweede album van de Yohimbe Brothers, heeft deze aanpak een bijzonder overtuigend resultaat opgeleverd. ? De muziek van de Yohimbe Brothers straalt ondanks de bijna verwarrende veelheid aan invloeden, stemmingen en stijlen een unieke coherentie en diepgang uit. Het gitaargeweld wordt daarbij bepaald niet geschuwd, maar ook weer niet overdreven. Reid's spel is soms zelfs uitgesproken zwoel en dat mag ook wel bij een band die genoemd is naar een Afrikaans afrodisiacum. Bovendien past zijn sound wonderwel bij de stuwende dub-ritmiek van bassist Jared Nickerson en drummer Don McKenzie. De vocalen in dit uitzinnige groepsproject zijn voor rekening van MC Taylor McFerrin (zoon van Bobby!) en Maya Azucena. Bezetting:
Vernon Reid (Living Colour, James "Blood" Ulmer)?- gitaar, laptop / DJ Logic (Marcus Miller, Martin Medeski & Wood) - draaitafels, samples / Maya Azucena (Stephen Marley, John Legend) - vocalen / Taylor McFerrin - human beatbox, raps / Leon Gruenbaum (James "Blood" Ulmer, Chaka Khan ) - keyboards, laptop / Jared Michael Nickerson (Burnt Sugar, The The) - basgitaar/ Don McKenzie (Marc Ribot, P Diddy) - drums

Vrijdag 27 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Graindelavoix
Poissance d'amours: Mystici, minstrelen en meesters van het organum Meerstemmige muziek uit uit het Brabant van de 13e eeuw (i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
(Oude muziek)
Het Belgische Graindelavoix is primair een vocaal ensemble, dat zich inmiddels kan meten, zowel artistiek als qua bekendheid, met hun wereldberoemde landgenoten van het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel. Poissance d'amours is de titel van een Brabants 13de-eeuws traktaat over liefdes- en verleidingskunst. In dit programma dekt die titel niet alleen de lichamelijke liefde, bezongen in trouvèreliederen van de hand van een tweetal Brabantse hertogen, maar ook de mystieke liefde zoals die werd beleden in de liturgie van de plaatselijke religieuze gemeenschappen. Nog groter verrukking bracht de esthetiek van de nieuwe meerstemmige muziek, die zich in deze periode ook in Brabant ontwikkelde. Niet voor niets werden de geornamenteerde en door opmerkelijke samenklanken gedomineerde uitvoeringen door de kerkelijke autoriteiten met argusogen bekeken. Ensemble Graindelavoix heeft zich onder leiding van Björn Schmelzer gespecialiseerd in de muziek van de Middeleeuwen en maakt zich met name sterk voor het in ere herstellen van de improvisatiepraktijk van de vroege polyfonie. Bezetting: Björn Schmelzer, Patrizia Hardt, Silvie Moors, Yves Van Handenhove, Lieven Gouwy, Paul De Troyer, Thomas Vanlede en Bart Meynckens (zang), Jan Van Outryve (guiterne), Thomas Baeté (vedel) en Floris de Rycker (luit).

MAART

Woensdag 4 maart, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Ray Anderson (trombone) / Paul van Kemenade (altsax) / Frank Möbus (gitaar) / Ernst Glerum (contrabas) / Han Bennink (drums) (Jazz/Impro)
Dit is een superkwintet, zoveel moge duidelijk zijn, dat ongetwijfeld zal grossieren in jazz en impro van de meer hardhandige soort en prettig weerbarstige swing. De bio's van de kwintet-leden zijn te uitgebreid om er überhaupt aan te beginnen. In telegramstijl dan toch maar een poging gedaan. Ray Anderson kan aangemerkt worden als de belangrijkste trombonist in de huidige jazzscene wereldwijd. Gelanceerd in de groepen van Anthony Braxton en Barry Altschul is het nu vooral zijn eigen trio BassDrumBone waar hij furore mee maakt. Han Bennink, anarchistisch meesterdrummer, bekend van de Instant Composers Pool en als side-man van Eric Dolphy, is ongetwijfeld de enige van zijn generatie, die nog steeds vernieuwend en bovendien buitengemeen amusant is. Frank Möbus speelde eerder in Schuttershof met zijn eigen Der Rote Bereich en is verder actief in bands van Ray Anderson, Louis Sclavis en Kenny Wheeler. Ernst Glerum speelt eveneens in de I.C.P., maar ook in groepen van Lee Konitz en John Zorn. Paul van Kemenade tot slot maakte vooral naam met zijn eigen kwintet, dat al 25 jaar bestaat, maar werkte ook samen met zulke uiteenlopende figuren als Alexander von Schlippenbach en David Murray.

Dinsdag 10 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Michael Zemtsov (alt-viool)/Godelieve Schrama (harp)/Emily Beynon (fluit) met werk van Debussy Ralph van Raat (piano) met werk van Scriabin
19.30 uur: inleiding door Iris Haeck
(i.s.m. Grande Randonnée)
(Modern-klassiek)
In het vierde concert van de Grande Randonnée-serie, met muziek van Debussy en Scriabin, zijn we aangekomen in de turbulente tijd van het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw, waar ietwat zweverige vrijdenkers als Jung, Krishnamurti, Thoreau, Steiner en Madame Blavatski het artistieke millieu inspireerden en beïnvloedden. De inleiding zal met name hierop ingaan. Godelieve Schrama (harp), Mikhail Zemtsov (altviool) en Emily Beynon (fluit) spelen vervolgens o.a. de Sonate van Debussy voor deze bezetting, een werkelijke moderne klassieker. Ralph van Raat buigt zich daarna over enkele etudes en sonates van Scriabin Een combinatie van dergelijke topvertolkers met dit soort fraai repertoire moet wel uitmonden in een memorabel concert.

Vrijdag 13 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Het Wisselend Toonkwintet o.l.v. Corrie van Binsbergen Nieuwe dierenverhalen van en door (!!!) Toon Tellegen (Literatuur/Jazz/Impro)
Na het prachtige programma "De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne en andere verhalen", een literair concert met een elfkoppig ensemble en schrijver c.q. verteller Toon Tellegen, dat ook op c.d. is vastgelegd, gaat nu een kleiner gezelschap met hem op tour. In dit programma staan zijn dierenverhalen centraal, absurde en ontroerende vertellingen met eekhoorn en mier als centrale personages. Dit levert een hoogst gevarieerd en aantrekkelijk programma op, ook voor kinderen. Wie deze verhalen kent, zal zich zonder dralen naar de Zeeuwse Concertzaal spoeden, wie ze niet kent, zou zich zonder dralen naar De Drukkerij dienen te spoeden. Het hilarische existentialisme van Tellegen en de Zappaëske impro van het Wisselend Toonkwintet zijn kortom een gouden combinatie, die niet gemist zou mogen worden. Dit concert was overigens al geprogrammeerd in 2007, maar moest toen vanwegens ziekte van Toon Tellegen afgelast worden. Een buitenkans om deze grote schrijver in Zeeland in levende lijve aan het werk te zien. Bezetting: Toon Tellegen - verteller / Corrie van Binsbergen - gitaar / Joost Buis - trombone, lapsteel / Albert van Veenendaal - piano / Hein Offermans - bas, tuba / Alan 'Gunga' Purves - percussie

Zaterdag 28 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/10 euro
Nepomuk Fortepiano Quintet
De klassieke geest in de romantiek
Werk van Schumann, Reicha en Onslow
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
(Klassiek)
In de vroege 19de eeuw beheerste de romantische muziek van Cherubini, Auber en Halévy de Parijse operahuizen en wilde men in de salons vooral Liszt en Chopin horen. Anton Reicha was er een uitzondering: als classicist en docent contrapunt schreef hij een groot aantal gecompliceerde fuga's, waarvan Beethoven bijzonder gecharmeerd was. Reicha's student George Onslow componeerde kamermuziek en symfonieën, klassieke genres waarmee hij in Parijs evenmin veel handen op elkaar kreeg. Toch sprak de Parijse pers lovend van 'le Beethoven Français'. Schumann deelde die waardering, en bestreed in artikelen de vervlakking in de muziek. Maar zelf was hij een uitgesproken romanticus, getuige zijn Pianokwartet in Es op.47, waarin de bosgeesten geanimeerd rondrennen. Het Nepomuk Fortepiano Quintet, met een bijzondere bezetting van pianokwartet plus contrabas, wil de informele sfeer laten herleven van de 19de-eeuwse salons, waar de muziek, de inkt nog nat, voor het eerst klinkt: nieuw, fris en spannend. Riko Fukuda - fortepiano / Franc Polman - viool / Elisabeth Smalt - altviool / Jan Insinger - cello / Pieter Smithuijsen - contrabas

APRIL

Woensdag 1 april, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Qawal Najmuddin Saifuddin & Brothers
Soefi-muziek uit Pakistan
(i.s.m. Rasa)
(Niet-westers)
Qawali is de op mystieke verzen gebaseerde soefi-muziek van Pakistan, waarin een voorzanger wordt begeleid door achtergrondzang, percussie en harmonium. Grote naam in dit extatische genre is Nusrat Fateh Ali Khan (1948-1997), die deze muziek internationaal bekend maakte, mede dankzij zijn vriend Peter Gabriel en diens Womad-label. In 2006 overleed één van de grootste nog levende authentieke meesters in het genre, Ustad Najam Saif Bahauddin. Onder leiding van Najmuddin Saifuddin, zetten zijn zoons nu de rijke familietraditie, die teruggaat tot de 14e eeuw, voort. Hun fraaie, gedragen inleidingen vormen de basis voor een alsmaar intenser en bedwelmende samenspel van de vocalisten en de musici, doorregen met de extatische vocale uithalen van de voorzanger. Zo eren de zoons niet alleen de muzikale nalatenschap van hun voorvaderen, maar weten zij tevens met hun trance-achtige muziek door te dringen tot het hart van de moderne luisteraar.

Zaterdag 4 april, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Sarah Oates (viool) en Claire Edwardes (slagwerk)
met werk van Arvo Pärt, Fredric Rzewski, Joep Franssens en Iannis Xenakis 19.30 uur: inleiding door Joep Franssens
(i.s.m. Grande Randonnée)
(Nieuwe muziek)
Het vijfde en afsluitende concert in de Grande Randonnée-serie zal gaan over de muziek van deze tijd én over een eventueel wenkend muzikaal perspectief in de nabije toekomst. Anders gezegd, is er al muziek die de blauwdruk van de toekomst draagt ? Ongetwijfeld, maar helaas is het nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen, zoals zo vaak in de (muziek)geschiedenis. Componist Joep Franssens, algemeen beschouwd als een exponent van de nieuwe spiritualiteit, zal de inleiding verzorgen. Ook staat zijn muziek op het programma met een werk voor viool solo, uitgevoerd door Sarah Oates, naast Fratres van Arvo Pärt, feitelijk de opmaat en meteen ook een van de hoogtepunten van deze neo-spirituele muziek. Dat had ook meteen wel het slotakkoord mogen zijn, naar de mening van sommige minder spirituele, meer avantgardistische muziekliefhebbers. Ook deze liefhebbers komen ruimschoots aan hun trekken met werken van Iannis Xenakis (nieuwe muziek pur sang) en Fredric Rzewski (ook uiterst eigentijds, maar meer beïnvloed door minimal en jazz), dit alles uitgevoerd door de fenomenale Australische slagwerkster Claire Edwardes. Recapitulerend: zelden zullen de muzikale tegenstellingen zo groot zijn geweest als in dit onderhavige concert, hetgeen iets zegt over de hedendaagse muziek en tegelijkertijd borg staat voor een bepaald geen geestdodende avond.

Zondag 19 april, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere (!!!)
Entree: 15/12 euro
Nederlands Fluit Orkest o.l.v. Jorge Caryevschi met Eleanore Pameijer en het Mondriaan Strijkkwartet "A Spatial Odyssey", een hommage aan Henry Brant, met werk van Brant, Ives, Gandini, Van Gompel en Hamburg (Nieuwe muziek)
Het Nederlands Fluitorkest brengt, samen met fluitiste Eleonore Pameijer en het Mondriaan Strijkkwartet, een programma opgebouwd uit ruimtelijke werken, als hommage aan de in april 2008 overleden Amerikaanse componist Henry Brant, pionier op dit gebied. Naast klankkleur, ritme en toonhoogte vormt ruimte de "vierde dimensie" van muziek, stelde Brant en ontwikkelde vanuit deze gedachte in de jaren vijftig het concept van "spatial music". Door de musici een bepaalde plaats in de zaal of op het podium te geven, was het voor hem mogelijk composities van grote polyfonische en polystilistische complexiteit te componeren met maximale resonantie in de zaal en een grote helderheid voor de luisteraar. In 1984 maakte Brant op deze manier vele tongen los, toen het Holland Festival dertig van zijn werken uitvoerde, o.a. een drijvende symfonie met honderd fluitisten op vier boten, met draaiorgels, fanfares en carillons aan wal. Deze hommage grijpt terug op dit memorabele evenement, waaraan sommige musici uit dit concert, zoals Eleanore Pameijer en het Mondriaan Strijkkwartet ook daadwerkelijk hebben deelgenomen. Op het programma staan uiteraard werken van Henry Brant, maar ook van zijn grote inspirator Charles Ives, benevens enkele andere in dit geval "ruimtelijk" werkende componisten als Jeff Hamburg, Frank van Gompel en Gerardo Gandini. De musici hebben er met zachte dwang op aangedrongen dit ruimtelijke concert in de Grote Kerk Veere te mogen doen, een inderdaad erg ruimtelijk gebouw, misschien dan nog wat frisjes, waarmee MuziekPodium Zeeland in ieder geval een daverend openingsconcert heeft voor haar zomerserie in Veere.

Dinsdag 21 april, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
David Torn's 'Prezens' feat. Tim Berne, Craig Taborn en Tom Rainey (Jazz/Impro)
"His work is very spiritual, and has an ephemeral quality that I adore" (David Bowie)

David Torn is één van de belangrijkste vernieuwende gitaristen van dit moment, maar daarnaast ook componist en muziekproducent. Het mixen en manipuleren van elektronische en akoestische instrumenten en technieken is zijn handelsmerk. Torn studeerde compositie bij Leonard Bernstein en gitaar bij John Abercrombie en Pat Martino. Als zodanig brak hij in de jaren tachtig door met het kwartet van Jan Garbarek. In de jaren daarna speelde hij samen met uiteenlopende artiesten als Don Cherry en Dave Douglas, maar ook met David Bowie, David Sylvian, Laurie Anderson, Vernon Reid, zelfs met Tory Amos, Sting, John Legend en Madonna. Niet alleen muziek trok zijn aandacht, ook in de filmindustrie liet hij zijn sporen na. De expressieve gitaarmelodieën van Torn zijn terug te vinden op soundtracks van films als Romeo is Bleeding, The Departed, The Hoax, Kalifornia, Storyville en The Big Lebowski. Vorig jaar bracht Torn op het label ECM 'Prezens' uit. Bijgestaan door drie ijzersterke improvisatoren, saxofonist Tim Berne, pianist Craig Taborn en drummer Tom Rainey, werd het een cd vol dwarse swing, basale funk, noise, rhytmn & blues, freak-metal en elektronische soundscapes. Alsof Sonic Youth een vrije versie geeft van "Bitches Brew" van Miles Davis en dat is dan nog maar de helft van het verhaal. Dit uiterst innoverende album bewijst dat David Torn een talent van eenzame klasse is. Met deze band komt Torn ook naar Zeeland, een band die vorig jaar al een aantal tamelijk indrukwekkende optredens in de Lage Landen gaf.

Bezetting:?David Torn - gitaar?/ Tim Berne - saxofoons /?Craig Taborn - piano, keyboards /?Tom Rainey - slagwerk

Zaterdag 25 april, 20.00 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere
Entree: 12/10 euro
Reinier van Houdt (piano)
'Aantekeningen van een zoogdier'
met werk van Erik Satie / Piet-Jan van Rossum
m.m.v. Petra van der Schoot (scenario, beeld) en Barbara Duijfjes (performance, spel) (Modern-klassiek / Nieuwe muziek / Muziektheater)
Onlangs is de vergeten muziek boven water gekomen, die Erik Satie in 1891 schreef voor het toneelstuk "Le Fils des Étoiles" van Sâr Josephin Peladan, een spilfiguur van de Rozenkruisers. Deze Peladan stond een groots Wagneriaans gebeuren voor ogen, Satie kwam echter met een koele sublieme, bijna roerloze muziek voor piano-solo, die het hele drama links liet liggen. De twee raakten in onmin en van een opvoering is het uiteraard niet gekomen. Maar wat zag Satie dan wél voor zich bij zijn muziek ? Het antwoord op deze vraag verenigt nu 115 jaar na dato een beeldend kunstenaar, een componist, een actrice en een pianist in "Aantekeningen van een zoogdier", een eerste zowel beeldende als muzikale voorstelling van "Le Fils des Étoiles". Erik Satie (1866 - 1925) was een raadselachtige componist. Arm uit overtuiging schreef hij een heldere muziek, in de verte verwant met die van Debussy, eenvoudig maar ondoorgrondelijk, die zich beweegt in de uiteenlopende sferen van mystiek, machines en cabaret. Hij was een verborgen pionier die met elk nieuw werk de navolgers op een dwaalspoor wilde brengen. Componist Piet-Jan van Rossum, één van de meer interessante componisten, die Nederland momenteel rijk is, vroeg zich af in hoeverre deze partituur voltooid is. Met behoud van de noten van Satie heeft Van Rossum hier een geheel eigentijdse draai aan gegeven. Het verhaal zal begeleidend behang worden, terwijl de pianist tegen wil en dank tot hoofdpersoon wordt. Beroofd van ieder verhaal schuiven we in armoede aan bij Erik Satie, achter de piano, en volgen we hem door de absurde werelden, die uit zijn pianospel zelf lijken te ontstaan.

VOORUITBLIK

Begin april verschijnt het zomerboekje van MuziekPodium Zeeland. Hoe de zomerserie er precies uit gaat zien, dat blijft vooralsnog een kwestie van speculatie. Al was het alleen maar om de spanning erin te houden. Dat geldt misschien nog wel meer voor het Internationaal Jazzfestival Middelburg, dat vanouds met Pinksteren plaats vindt en waarin MuziekPodium Zeeland een substantieel participant is. Ook hier is er sprake van een soortement zwijgplicht. Laten we het erop houden dat het artistieke niveau van vorig jaar ongetwijfeld opnieuw gehaald zal worden dan wel verbeterd en dat er vanzelfsprekend de nodige verrassingen zijn. Is dit derhalve een bericht met als bericht dat er niets te berichten valt ? Bepaald niet, de volgende drie concerten wilden wij u namelijk niet onthouden. Er kan gereserveerd worden, althans na de jaarwisseling !

Zaterdag 2 mei, 20.00 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere / Entree: 25/20 euro Amsterdam Baroque Orchestra and Choir o.l.v. Ton Koopman Joseph Haydn's "Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze" Presentatie: Maartje van Weegen
(Klassiek)

Zondag 10 mei, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere / Entree: 15/12 euro Tenores de Bitti / Vocale polyfonie uit Sardinië
(Niet-westers / Wereldmuziek)

Willem Kniknie
Directeur MuziekPodium Zeeland
Tel. 06-48529010
E-mail: w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl

MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Reserveren: 0900-3300033 /www.theaterverkoopzeeland.nl Informatie: 0118-623650 / www.muziekpodiumzeeland.nl

---- --