Ingezonden persbericht


Kerst 2008: traditioneel kerstpakket verliest terrein Toename zelfkeuzecadeaus met 40 procent

Rotterdam, 24 december 2008 - Financiële crisis of niet, deze Kerst gaat een recordaantal van vijf miljoen kerstpresentjes van baas naar werknemer, zo wijst onderzoek uit.* Opvallend is dat zelfkeuzecadeaus steeds populairder worden. Pluimen, marktleider in Nederland op dit gebied, ziet het aantal verkochte zelfkeuzecadeaus dit jaar groeien met ruim veertig procent ten opzichte van 2007.

Het zelfkeuzecadeau concept beslaat nu ongeveer eenderde van de kerstgeschenkenmarkt. Door deze ontwikkeling wordt het aandeel van het traditionele kerstpakket steeds kleiner. Dat kerstgeschenken zo in trek blijven, is volgens directeur Joren van der Pluijm niet gek: "Wij merken wel dat onze klanten dit jaar voorzichtiger zijn. Zo wordt per geschenk gemiddeld tien procent minder besteed. Maar aan het geven van een kerstgeschenk wordt niet getwijfeld. Het is een diepgewortelde traditie om als werkgever in de kerstperiode je waardering voor je medewerkers op deze manier te laten blijken.''

Geen kerstgeschenk, geen waardering

Hoe belangrijk het personeel een kerstgeschenk van de werkgever vindt, blijkt uit een onderzoek van Ruigrok/ Netpanel, uitgevoerd in opdracht van Pluimen. Een ruime meerderheid (60%) geeft aan het kerstgeschenk als een blijk van waardering te zien. Eenderde geeft zelfs aan zich niet gewaardeerd te voelen wanneer hij/zij geen kerstcadeau krijgt van de werkgever.

Grootse stijgers zelfkeuzeadeaus in 2008:

1. Saunabezoek

2. Avontuur: ijsklimmen, karten, indoor waveboarden
3. Korte reizen: citytrips, weekendjes weg

4. Gezinsuitjes: de ezelwandeltocht

Over Pluimen
Pluimen geeft sinds 1997 het beleveniscadeau De Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van zelf kiezen en beleveniscadeaus. Al meer dan 3,5 miljoen mensen kozen met een Pluim hun favoriete belevenis. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven. Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. Geschenk à la Carte maakt onderdeel uit van Pluimen Holding. Voor meer informatie: www.pluimen.nl en www.geschenkalacarte.nl.


* Onderzoek Platform Promotional Products


---


Noot voor de redactie,