TNS NIPO

24 december 2008

Nederlanders besteden een vijfde deel vrije tijd online

Nederlanders hebben met 6,3 uur vrije tijd op een doordeweekse dag meer tijd voor zichzelf dan de gemiddelde internettende wereldburger (5,8 uur). Een vijfde deel (19%) van deze tijd brengen we door op de digitale snelweg. Dat is een aanzienlijk deel, maar vergeleken met de rest van de wereld valt het nog erg mee. Het minste vrije tijd hebben de inwoners van Zuid-Korea (4,6 uur), maar zij brengen wel een veel hoger percentage van die tijd door op internet (40%). Chinezen spannen qua gespendeerde tijd op internet de kroon met 45 procent van hun vrije tijd. Alleen de Scandinavische landen hebben meer vrije tijd en minder internettijd dan de inwoners van ons land. Dit blijkt uit het onderzoek Digital World, Digital Life, door TNS uitgevoerd in zestien landen wereldwijd onder de online populatie.

Als onze vrije tijd zo kostbaar is, waarom brengen we dan toch een vijfde van onze tijd door op het internet? Martin Warmelink, directeur TNS NIPO Technology zegt: 'Wij denken dat dit deels komt omdat we door het internet efficiënter gebruik kunnen maken van onze vrije tijd. Online zijn, helpt mensen om bepaalde taken snel en efficiënt uit te voeren; we creëren hiermee meer vrije tijd. Door de toenemende mogelijkheden van sociale en entertainmentactiviteiten wordt online zijn echter ook steeds meer een vrije tijdsbesteding an sich. Ons leven gaat steeds meer digitaal.'

Wat Nederlanders minder doen dan anderen
De gemiddelde online wereldburger brengt dertig procent van zijn vrije tijd door op internet, de online Nederlander negentien procent. Warmelink verklaart: 'Ondanks het gegeven dat vriendennetwerken en online communities als paddestoelen uit de grond blijven schieten, zien we dat de Nederlander toch het liefst face-to-face communiceert met vrienden. Dat is ook niet zo gek, we wonen immers vaak dicht bij elkaar in de buurt zodat je makkelijk even bijpraat in real life. In de overige vijftien ondervraagde landen ligt dit face-to-face contact gemiddeld veel lager. Duitsland blijft het dichtst bij ons, maar de online Zuid-Koreaan heeft bijvoorbeeld nauwelijks "live contact" met vrienden.'

Nederlanders blijven nog steeds die nuchtere mensen die, meer dan mensen in andere landen, vooral functioneel internetten. Socializen, daar hebben we andere - nu nog vaak betere - alternatieven voor: we bellen of gaan bij onze vrienden langs. Ook voor entertainment is de Nederlander minder op internet te vinden dan anderen. Opvallend is bijvoorbeeld dat Nederlanders in verhouding heel weinig online videoclips bekijken (32%), terwijl 66 procent van de Zweden en 63 procent van de Noren dit af en toe doen. Gemiddeld genomen bekijkt 51 procent van de inwoners van onderzochte landen videoclips online. Voor audioclips geldt min of meer hetzelfde: 26 procent van de Nederlanders luistert af en toe online naar muziek of andere audiofragmenten. Daarmee luisteren Nederlanders het minst naar audioclips. Het gemiddelde is 44 procent. Zuid-Koreanen luisteren het meest naar audioclips (65%), gevolgd door Spanjaarden (56%) en Zweden (54%).

Eerst online kijken, dan kopen
De helft van de Nederlanders heeft recent het internet afgestruind om zich te verdiepen in een bepaald product of dienst. Gemiddeld is dit 64 procent. Duitsers en Zuid-Koreanen doen het meeste online research voordat ze over gaan tot aanschaf (79% en 75%).

Nederlanders weinig interesse voor online 'lust en liefde' Een interessant detail is dat Nederlanders het minst vaak een kijkje nemen op adult only sites (9%). Gemiddeld is dat achttien procent. Duitsers bezoeken dit type site het vaakst: 26 procent van hen heeft de laatste maand een bezoekje gebracht aan een site die niet voor de 'kleintjes' is. Echt doorgewinterde online daters zijn we in Nederland evenmin. Met vier procent maken we onze dates het minst vaak met behulp van internet; een gedeelde laatste plaats, samen met de Amerikanen en de Japanners. Gemiddeld wordt er door negen procent gebruik gemaakt van datingsites. Zuid-Korea is de uitschieter naar boven: veertien procent van de Zuid-Koreanen date online.

Zaken doen via internet
Acht op de tien online Nederlanders (81%) hebben de afgelopen maanden hun rekeningen online betaald. Gemiddeld over alle onderzochte landen is dit 58 procent. Een kwart van de Nederlanders (26%) heeft online goederen of diensten verkocht via het internet. Dat is meer dan het gemiddelde van 21 procent. Tot slot adverteren we meer online dan anderen: twintig procent tegenover het gemiddelde van elf procent.

1 | Dit doet de Nederlander online (afgelopen maand gedaan):

Nederlander Wereldburger Verschil
% % %
Gebruik online bankieren 86 75 +
Gebruik zoekmachine 85 82 =
Rekeningen betalen 81 58 ++
Nieuws bekijken 69 77 -
Bezoek merk of productwebsite 62 62 =
Weersverwachting bekijken 55 66 -
Je verdiepen in producten vóór aanschaf 50 64 --
Bezoek aan prijsvergelijkingsite 45 51 =
Muziek downloaden 36 36 =
Kijken en posten op forum 35 31 =
Videoclips kijken 32 51 --
Huis zoeken (huur of koop) 30 34 =
Bezoek business networkingsite 30 19 +
Sportuitslagen checken 29 35 -
Delen foto's 29 32 =
Verkoop goederen/diensten 26 21 +
Geluidsclip luisteren 26 44 --
Bezoek social networksite 25 32 -
Bijdragen aan/bekijken Wiki 23 22 =
Adverteren 20 11 +
Film downloaden 17 22 -
Bijdrage aan messageboard 10 22 -
Gebruik chatroom 10 19 -
Adult only site bezoeken 9 18 -
Bijgedragen aan blog 8 16 -
Meedoen aan online veiling 7 30 --
Delen video's 6 11 -
Gebruik datingsite 4 9 -
Actief zijn in community 4 13 -
Podcast downloaden 3 8 -

Global Digital Life | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats gedurende de eerste helft van 2008. In totaal werden voor dit onderzoek 27.522 mensen van zestien jaar en ouder online geënquêteerd, woonachtig in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Spanje, Noorwegen, Nederland, Zuid-Korea, Japan, Italië, Duitsland, Frankrijk, Finland, Denemarken, China, Canada en Australië. De Nederlandse resultaten zijn gebaseerd op 1000 interviews.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Martin Warmelink (tel: 020 522 54 21), Directeur TNS NIPO Technology.