Ingezonden persbericht

Ondernemer Fleur Kriegsman (17) wint Born to Lead award.

Culemborg, 22 december 2008 - Fleur Kriegsman, eigenaresse van webwinkel www.hipvoordeheb.nl, heeft de Born to Lead award gewonnen in de categorie zakenvrouw. Fleur verkoopt dames- en woonaccessoires van exclusieve merken, die toch betaalbaar zijn voor de kleine (tiener) portemonnee. Gewoon vanuit haar eigen slaapkamer. "Ik kan wel de hele zaterdag vakken gaan vullen voor 4 euro per uur, maar daar leer ik niks van. En het schiet ook niet op qua verdiensten," aldus Fleur Kriegsman uit Culemborg.

Toen ze 14 was, begon ze met het verkopen van enkele sjaaltjes op Marktplaats.nl. Binnen een maand ontdekte Fleur Kriegsman dat je - met creativiteit, ondernemingszin en een heel klein beetje hulp - binnen een paar muisklikken goed kunt verdienen met het verkopen via internet. De zeventienjarige heeft nu een jaaromzet van duizenden euro's met haar webwinkel www.hipvoordeheb.nl en is inmiddels columnist voor het Financieele Dagblad, jurylid in televisie-programma 'Het ei van Columbus' én heeft de titel 'Meest veelbelovende ondernemer onder de 25 jaar.'

Internationale leerschool online

De tienerondernemer zoekt haar zaakjes goed uit. Zoals het 16-jarige meiden betaamt, weet ze feilloos wat hip is en wat niet. Via sites als Ebay koopt ze wereldwijd tassen, sieraden, kleding en woonaccessoires zoals gordijnen en beddengoed in. "Zo leer je snel van alles over invoerrechten en belastingen; de spullen komen uit China, Japan, de VS, India en Frankrijk. Ik moet in het Engels e-mailen, het contact met andere in- en verkopers vind ik erg leuk", aldus Fleur. Het is zó leerzaam, ik weet nu al best veel over in- en verkopen, over het bijhouden van een administratie en over de promotie van mijn webwinkel. Het lijkt mij heel goed als de informatie over het starten van een bedrijf beschikbaar wordt gesteld op alle middelbare scholen." Fleur Kriegsman is inmiddels columnist voor het Financieele Dagblad, jurylid van het televisie programma 'Het ei van Columbus' én ze heeft de titel 'meest veelbelovende ondernemer onder de 25 jaar'.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen

Kriegsman snijdt hiermee een hot topic aan. De SER (Sociaal Economische Raad) en de Stichting van de Arbeid zullen in het eerste kwartaal van 2008 een aantal adviesnota's publiceren waarin zij aandringen op het feit dat jongeren meer moeten worden gestimuleerd om een eigen bedrijf te starten. Deze kinderen zijn immers de motoren van onze economie. In de serie 'Jong en ondernemend' wil het SER-bulletin, het maandblad van de SER, de komende maanden jeugdige ondernemers aan het woord laten. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er op 1 januari 2007 in totaal 1,1 miljoen ondernemers waren in Nederland. Onder hen waren er 5.882 jonger dan twintig jaar. Uit representatief onderzoek van ondernemersblad Sprout is gebleken dat jonge ondernemers een andere mentaliteit hebben dan hun oudere collega's. Meer dan dertig procent van de entrepreneurs onder de dertig maakt gebruik van illegale software, betaalt werknemers zwart of houdt zich niet aan de regelgeving voor ondernemers. Omdat ze niet voldoende doordrongen zijn van een bepaalde kennis van zaken. De bedrijfsrisico's zijn hiermee dermate groot dat het startende bedrijfje in één keer omvalt als de ondernemer wordt gecontroleerd. Stimuleren is één, informeren is een goede tweede.

Ik word ondernemer

En Fleur Kriegsman? Die barst van de plannen. "Ik vraag me steeds af hoe alles beter en professioneler kan. Ben nu bezig mijn internationale website op te starten en ik wil graag mijn eigen tassen merk gaan beginnen. Ik denk dat ik Hipvoordeheb.nl kan uitbreiden met meerdere labels. Ik maak eerst mijn havo af, daarna wil ik graag Hbo Fashion &Management gaan doen. Maar één ding weet ik al zeker: ik word ondernemer!"