Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Brief aan Tweede Kamer over GSB gelden en groei middelen voor veiligheid in Gemeentefonds

24 december 2008

Tijdens het wetgevingsoverleg van 10 november jl. over de begroting van mijn ministerie hebben de Staatssecretaris en ik u toegezegd u te informeren over de veiligheidsmiddelen binnen en buiten het Grote Stedenbeleid (GSB) en de ontwikkelingen in het GSB in relatie tot de middelen voor veiligheid in het Gemeentefonds.

Over dit onderwerp hebben mijn ambtgenoten van Justitie en voor Wonen, Wijken en Integratie en ik heden de in afschrift gevoegde brief gezonden aan de burgemeester van Den Haag in antwoord op de brief van de G4 van 30 september jongstleden (tevens bijgevoegd). Kortheidshalve verwijs ik u hiernaar. Mede namens de Staatssecretaris meen ik hiermee aan vorengenoemde toezegging te hebben voldaan.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

Mevrouw dr. G. ter Horst

Gemeente Den Haag
Burgemeester
Retouradres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Mevrouw Dr. O. ter Horst
Postbus 20011
2500 EA Den Haag
Onderwerp
Afloop GSB-gelden en compensatie gemeentefonds
Uw brief van
Uw kenmerk
Ons kenmerk
BSD/2008.3995
Doorkiesnummer
070-353 20 79
E-mailadres
Aantal bijlagen
5
Datum
30 september 2008
Zeer geachte mevrouw ter Horst,
Op 22 juli jl. heb ik gesproken met uwcollega, de minister van Justitie, overde ambities ophet gebied van
veiligheid. Tijdens dit gesprek benadrukte ik mijn zorgen over de aflopende financiering van de GSBgelden
in 2010. De gemeente financiert ook veel activiteiten op het gebied van veiligheid hieruit.
Tijdens dat gesprek is afgesproken dat de gemeente inzichtelijk maakt wat en hoeveel de gemeente
financiert op het gebied van veiligheid uit GSB-middelen en wat er dreigt mis te lopen als de
financiering wegvalt. Daamaast is afgesproken dat de gemeente zou aangeven welke financiële
consequenties voortvloeien uit de afspraken in regeerakkoord en bestuursakkoord tussen rijk en
gemeenten op het gebied van veiligheid.
Omdat deze problemen voor alle vier de grote steden in gelijke mate spelen heb ik met mijn collega
burgemeesters afgesproken dat ik de gedeelde problematiek in één brief namens de G4 aan de minister
vanjustitie en aan u zal voorleggen.
De eerste kwestie betrefl de GSB-middelen. Wat en hoeveel financieren de G4-steden op het terrein
van nazorg uit de GSB-gelden en wat dreigt er mis te lopen als de financiering van de
veiligheidsomponent wegvalt?
Voor de beantwoording van deze vraag zal ik uilgaan van één GSB-jaar (als voorbeeld nemen we 2008). In
2008 worden onderstaande bedragen uitgegeven van de veiligheidsmiddelen uit het Grotestedenbeleid.
Hieronder vindt u een kort schema met de onderwerpen en bedragen waaraan de gemeenten hun GSB-geld
uitgeven. Voor de uitwerking van genoemde cijfers verwijs ik u naar de bijlagen.
QJ
KJ
Inlichtingen bij
Steven Broers
Postadres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag
Bezoekadres: Spui 70, Den Haag
Intemetadres: www.denhaag.nl
Telefoon: 070-353 20 79
Fax:070-353 2758
I-*
QJ
KJ
QJ
QJ
Co
BSD/2008.3995
Den Haag:
a. Nazorgtrajecten ¤ 1.450.000,-
b. Preventie ¤2.413.350,-
c. Overige veiligheidsprojecten ¤3.570.000 .-
Totaal e 7.433.350,-
Amsterdam:
a. Verslaafde veelplegers ¤ 2.508.960,-
b. Jeugd 12 t/m 24 jaar ¤ 6.405.000,-
c. Overige veiligheidsprojecten/activiteiten ¤ 7.140.000,-
Totaal ¤ 16.053.960
Rotterdam:
a. Nazorgtrajecten/Persoonsgebonden aanpak (PGA) volwassenen ¤ 1.343.000.-
b. Preventie PGA Jeugd (DOSA)/aanpak jeugdoveriast ¤ 1.490.000,-
c. Voorkomen criminele loopbaan allochtone jongeren ¤ 1.296.000,-
d. Wijkveiligheid ¤2.141.000,-
e. Overige veiligheidsprojecten ¤ 200.000.-
Totaal e 6.470.000,-
Utrecht:
a. Wijkveiügheid/urgentiegebieden ¤ 1.510.000,-
b. Jeugd en veiligheid/nazorg 18- ¤ 2.518.000,-
c. Nazorg Veelplegers 18+ ¤ 554.000,-
d. overige veiligheidsprojecten ¤ 350.000
Totaal ¤4.932.000,-
De tweede kwestie betrefl de vraag welke fmanciële consequenties voortvloeien uit de afspraken in het
regeerakkoord en met name het bestuursakkoord tussen rijk en gemeenten rond veiligheid.
Het ministerie van Justitie geeft in een nadere toelichting aan wat er wordt bedoeld met extra gelden: 7«
het kader van het coalitieakkoord in Pijler 5 is voor veiligheid ¤ 150 miljoen naar het gemeentefonds
gegaan. Dat geld is via een vaste verdeelsleutel, maarniet geoormerkt, verdeeld. In het bestuursakkoord
RiJk/VNG is hiernaar wederom verwezen en is levens gezegd dat voor nazorg gemeenten zelf aan zet zijn.
Weliswaar is gezegd dat tijdens deze kabinetspenode zal worden bezien wat gemeenten eventueel
aanvullend nog nodig hebben'.
l. De veiligheidsenvelop van ¤ 150 miljoen (weergegeven op pagina 38 van het Bestuursakkoord Rijk en
gemeenten, 4 juni 2007) is bij het bestuursakkoord geschrapt. Het accres van het gemeentefonds is op de
normale manier berekend (daar is geen ¤ 150 miljoen extra op gezet).
Hierbij verwijs ik tevens naar pagina 29 van het bestuursakkoord, alinea 'Normeringsystematiek, accres en
claims', waarvan de essentie is dat het accres niet meer gericht wordt toegekend aan allerlei beleidsterreinen
(waaronder openbare orde en veiligheid). Het bestuursakkoord is dus een wijziging van het regeerakkoord.
Daarnaast verwijs ik naar de website van BZK "vragen en antwoorden septembercirculaire-2007" geplaatst
op 4 oktober 2007 (gehele tekst is opgenomen in de bijlage). N.)
'In het bestuursakkoord hebben gemeenlen en Rijk afgesproken gezamenlijk inzet te plegen-om een aantal
maatschappelijke knelpunten aan te pakken. Meer in het bijzonder op het gebied van zorg,QQpenbare orde
KJ
QJ
QJ
CO
BSD/2008.3995
en veiligheid, wijken, onderwijs (¤ 100 miljoen), armoedebeleid, schuldhulpverlening (¤ 80 miljoen) en
Jeugd en Gezin (¤ 100 miljoen)'.
In deze tekst staat het beleidsterrein openbare orde en veiligheid wel benoemd, maar daar is geen bedrag
aan gekoppeld in tegenstelling tot de terreinen onderwijs, armoedebeleid en schuldhulpverlening en Jeugd
en Gezin.
2. Herverdeling van het cluster 'Openbare Orde en Veiligheid' in het gemeentefonds
In 2007 is het cluster 'Openbare Orde en Veiligheid' in het gemeentefonds opnieuw geijkt aan de hand van
de uitgaven van gemeenten. Deze herijking leidt in 2008 tot een herverdeling van middelen. De
herverdeling van middelen OOV heeft voor de G4 echter geen extra middelen opgeleverd. Het heeft zelfs
geleid tot een negatief herverdeel effect van 35 miljoen. Zie de hierover verstuurde bricfvan de G4 aan het
Ministerie van BZK (bijgevoegd)
3. Bovendien vervalt na 2009 de tijdelijke compensatie van 220 miljoen euro per jaar voor OOV in het
gemeentefonds.
De doelstellingen die het kabinet ten aanzien van de veiligheid heeft gesteld onderschrijven de
burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag van harte. Wij voelen ook een zeer grote
verantwoordelijkheid om structureel te investeren in de veiligheid in onze steden, ook uit eigen middelen.
Uit de cijfers in de bijlagen blijkt dat wij het niet bij woorden laten maar feitelijk al jaren veel gemeentelijk
geld besteden aan veiligheid.
Zoals uit het bovenstaande overzicht blijkt is er de facto in de komendejaren sprake van verlaging van de
bijdrage van het rijk aan de grote steden op het gebied van veiligheid. Dat staat in schril contrast met de
uitgesproken gedeelde ambitie om op het terrein van preventie, bestrijding jeugdcriminaliteit, veiligheid op
straat en nazorg voor detentieverlaters, om enkele belangrijke prioriteilen te noemen. Als burgemeesters
van de vier grootste steden van dit land roepen wij u op u met uw collegaministers in te spannen voor de
financiële compensatie van de gevolgen van de hierboven genoemde besluiten voor onze steden. Het
aandeel van de G4 zowel in aard en omvang van de problematiek die wij te lijf willen gaan als in de
capaciteit en ambitie om ze te kunnen aanpakken, en de impact van veiligheid in de grote steden op het hele
land, rechtvaardigt naar ons oordeel deze extra inspanning.
Een aantal gemeentelijke activiteiten op het gebied van veiligheid valt onder de competentie van de
minister van Justitie, een deel onder die van u. Aan u beiden richten wij vandaag een brief met gelijke
strekking. In een pleitnota richten wij ons de komende maand tot de minister van Wonen, Wijken en
Integratie ten aanzien van het brede veld van de GSB-middelen.
Metde meeste
Na ^
hoogachting, ÖA/V. H i X f - lY\ i k j l t t ' w ' - ^ l / l ^ o e ^,
rs van Amsterdam, Rotlerdam en Utrecht,
J.J.K'^Aarfï
Burgemeester vèn Den Haag
QJ
KJ
QJ
t-J
QJ
QJ
Cc
Gemeente Den Haag
^
Bestuursdienst
Bijlage 1: uitwerking cijfers Den Haag (vraag 1)
a. Nazorgtrajecten ¤1.450.000,-
b. Preventie ¤2.413.350,-
c. Overige veiligheidsprojecten ¤3.570.000 ,-
Totaal ¤7.433.350,-
a. Nazorgtraiecten
De gemeente heeft de volgende vrijwillige nazorgtrajecten ingekocht voor de aanpak veelplegers en
geweldplegers:
¤ l .725.000,- voor vrijwillige nazorgtrajecten voor veelplegers en geweldplegers met
verslavings en/of psychiatrische problematiek (uitgevoerd door de Brijder en Palier)
¤ 41.000,- voor nazorgtrajecten voor dakloze veelplegers (uitgevoerd door Leger des Heils,
Jeugdzorg en reclassering)
¤ 215.000,- voor nazorgtrajecten voor de overige veelplegers en geweldplegers (uitgevoerd
door Reclassering Nederland)
¤ 600.000,- nazorgtrajecten in het kader van werk ten behoeve van veelplegers met chronische
verslaving en of psychiatrische problematiek
Voor de doelgroep criminele jongeren van 12 tot en met 24 jaar zijn de volgende vrijwillige
nazorgtrajecten ingekocht:
¤ 720.000,- Jeugd Interventie Team (Bureau Jeugdzorg Haaglanden).
¤ 240.000,- Opboksüh (uitgevoerd door Leger des Heils)
¤122.000,- Stichting de TRIX
¤ 110.000,- De Uitdaging (3 maanden op legerbasis in Soesterberg, 3 maanden nazorg)
¤ 30.000,- Sleutelen met Jongeren
ln totaal is dit een bedrag van ¤ 3.803.000,-. Hiertegenover staan ± 700 nazorgtrajecten
Hiervan wordt ¤ 1.450.000,- gefinancierd vanuit het GSB gelden (¤ 2.353.000,- uil eigen middelen).
Nazorg aan ex-gedetineerden komt niet van de grond. Wat momenteel goed is doorontwikkeld is de
nazorg aan veelplegers en doorstromers. De aanpak van deze doelgroepen zullen bij het vervallen van
de GSB-middelen niet op een zelfde manier kunnen worden voortgezet. De ingekochte vrijwillige
nazorgtrajecten komen te vervallen, waardoor alleen nazorg zal worden geregeld voor de exgedetineerden
die een justitiële titel hebben.
De aanpak van stelselmatige veelplegers en het voorkomen dal veelplegers doorgroeien tot
stelselmatige veelplegers kan dan niet langer worden gecontinueerd. Onderzoek naar de Haagse
veelplegersaanpak laat een structurele afname van recidive van 50% zien. Het is zaak, gezien het
resultaat, naar verbreding van het ontwikkelde "repressie- / ondersleuningaanbod" te streven. In plaats
van afbouw van middelen, pleiten wij voor versterking en verbreding door die ingrediënten die hebben
geleid tot het resultaat van 50% vermindering van recidive te integreren met de aanpak van
detentieverlaters, zodat er sprake is van een voor alle justitiabelen op recidive voorkomen gerichte
aanpak. -..^
t-J
Inlichtingen bij
Isabelle Haafs
Postadres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag
Bezoekadres: Spui 70, Den Haag
Internetadres: www.denhaag.nl
Telefoon: 070-353 3000
Fax: 070 - 353 2740
QJ
KJ
QJ
QJ
Co
b. Preventie
Naast bovenstaande nazorgtrajecten, wordt er ook GSB-geld ingezet voor de preventie van
criminaliteit in Den Haag.
Vanuit GSB-gelden worden de volgende preventieve trajecten gefmancierd
¤ 540.000,-. Voor het Stedelijk Mobiel Jongeren Team (SMJT):
Hel SMJT spreekt overlastgevende jongeren op straat aan op negatief gedrag en verwijst hen
zonodig door naar passende hulpverlening. (Onze eigen bijdrage is ¤ 170.000,- en nog ruim ¤
70.000,- uit de Impuls Marokkaanse Risicojongeren, IMAR).
¤ 1.503.350,- voor het Jeugd Interventie Team - Preventief (JIT):
JIT preventief begeleidt probleemjongeren op alle leefgebieden. Zij helpen jongeren terug
naar school of een baan, bij de afbetaling van hun schulden, met huisvesting of
familieproblemen. Onze eigen bijdrage aan dit project is¤ 1.157.500,-. (Opjaarbasis worden
er ongeveer 600 jongeren begeleid).
¤ 270.000,- voor het Jeugd Toezicht Teams, twee teams . Opjaarbasis worden er 60jongeren
begeleid.
¤ 100.000,- GSB-geld aan Streetcare in het kader van de aanpak overlastgevende en criminele
groepen.
In totaal is dit een bedrag van ¤ 2.413.350,- gefinancierd vanuit GSB-middelen.
c. Overige veiligheidsprojecten
Naast de trajecten worden de volgende projeclen op het gebied van (preventieve) veiligheid
gefinancierd uit GSB-gelden:
¤ 30.000,- Schoolveiligheidsplannen
¤ 150.000,- Aanpak hotspots
¤ 350.000,- Aanpak Huiselijk Geweld (Algemeen Steunpunt Huiselijk Geweld)
¤ 400.000,- Keurmerk Veilig Ondememen:
¤ 840.000,- Aanpak 50 verloederde plekken
¤ 300.000 Buurt Interventie Teams
¤ l .500.000 Controleurs Openbare Ruimte
In totaal is dit een bedrag van ¤ 3.570.000 ,- gefinancierd vanuit GSB middelen.
QJ
KJ
h-^
QJ
KJ
QJ
QJ
Co
Bijiage 2: Uitwerking cijfers Amsterdam (vraag 1)
a. Verslaafde veelplegers ¤ 2.508.960,-
b. Jeugd 12 t/m 24 jaar ¤ 6.405.000,-
c. Overige veiligheidsprojecten/activiteiten ¤ 7.140.000.-
Totaal ¤ 16.053.960,-
a. Verslaafde veelplegers
Amsterdam geeft het beleid ten aanzien van verslaafde veelplegers grolendeels vorm met behulp van
GSB-middelen. Amsterdam zet daarbij in op onder andere inloopvoorzieningen, trajecten voor
dagbesteding en mogelijkheden tot ovemachting. Daamaast wordt geïnvesteerd in GGZ-diagnostiek
tijdens de ISD, met het oog op behandeling tijdens detentie. Verder wordt geïnvesteerd in diagnose
rond LVG-problematiek en wordt capaciteit bekostigd ten behoeve van de uitvoering van de pilot
nazorg detentie.
Stopzetten van de financieringsstroom leidt tot hel sluiten van voorzieningen en meer dak- en
thuislozen en verslaafden op straat. En daarmee tot een toename van de overlast en een verhoogd
gevoel van onveiligheid bij Amsterdamse burgers. Stopzetten van de activiteiten op het gebied van
psychiatrie en nazorg heeft vergelijkbare consequenties voor de veiligheid.
In totaal is dit een bedrag van ¤3.539.180,-, waarvan ¤2.508.960,-gefinancierd vanuit GSBmiddelen.
b. Jeugd 12 l/m 24 jaar
* Bijzondere trajecten risicojongeren ¤ 5.000.000,- (waarvan GSB ¤ 2.800.000,-)
* Aanpak jeugdoveriast, probleemjongeren, gezinsaanpak ¤ 7.156.850,- (waarvan GSB ¤
1.000.000,-)
* Aanpak harde kem jeugd ¤ 8.781.000,-(waarvan GSB ¤4.981.000,-)
Hel programma Bijzondere Trajecten Risicojongeren richt zich op jongeren die geen startkwalificatie
bezitten en moeilijk bereikbaar zijn. Het doel is hun binding met onderwijs of werk te versterken ofte
herstellen. Een belangrijk instrument ter vermindering van de jeugdoveriast betreft de inzet van
straatcoaches en gezinscoaches. Samenwerking en afstemming vindt plaats met enerzijds de
Amsterdamse aanpak van muttiprobleemgezinnen en met de acht tot acht aanpak. Bij de
laatstgenoemde aanpak zetten jongerencoaches zich in om jongeren die (dreigen) met de polilie in
aanraking (te) komen, zonder startkwalificatie school (te) verlaten of problemen (te) ondervinden op
meerdere leefgebieden, het goede pad op te leiden en te houden, ter voorkoming van hinderlijk en
overlastgevend gedrag. In samenwerking met de zogeheten ketenunits geeft Amsterdam uitvoering aan
de (persoonsgerichte) aanpak van harde kem jeugd en andere jongeren die met de politie in aanraking
komen. Hel gaat om tal van trajecten die worden ingezel om afglijden van de jeugd naar een
zwaardere doelgroep le voorkomen, om trajecten die resocialisatie beogen, trajecten voor
psychiatrische diagnostiek en behandeling en om nazorg. Om de effectiviteit ervan te verbeteren is, in
samenwerking met het Rijk, de pilot West gestart. Q-J
KJ.
Amsterdam besteedt mim 20 miljoen aan trajecten rond risico- en probleemjongeren, de aanpak van
jeugdoveriast en muttiprobleemgezinnen en de aanpak van harde kem jeugd. Een groot deél'van de
KJ
QJ
Q'J
CO
middelen wordt ingezet ler preventie. Afglijden tot een doelgroep met een zwaardere problematiek is
daarbij het doel. Nazorgactiviteiten hebben evenwel ook een preventief oogmerk: het voorkomen van
recidive. Een extra 2,8 miljoen aan GSB-middelen (zie c) gaat direct naar de stadsdelen die
aanvullende activiteiten hebben op het gebied van jeugd en veiligheid. Alhoewel Amsterdam een groot
deel uit eigen zak financiert heeft hel wegvallen van GSB-middelen forse consequenties voor het
Amsterdamse beleid dat zich richt op probleemjeugd, of dat nu de lichtere of zwaardere doelgroepen
betreft. Wegvallen leidt tot een kleiner aantal trajecten binnen de persoonsgerichte aanpak van
probleemjongeren en criminele jongeren en tol beperkte mogelijkheden om de jeugdoveriast te
bestrijden. Ook de uitvoering van de pilot West wordt hierdoor beperkt.
De nieuwe trajecten die met justitiemiddelen zijn geïnitieerd in het kader van 'Voorkomen criminele
loopbaan allochtone jongeren' komen niet in gevaar. Deze rijksmiddelen continueren ook na 2009
In totaal is dit een bedrag van ¤ 20.937.850,-, waarvan ¤ 6.405.000,- gefinancierd vanuit GSBmiddelen.
Hiervan doorlopend na 2009 uitsluitend de hierboven genoemde ¤ 2.376.000,- aan
(rijks)middelen ter voorkoming criminele loopbaan allochtone jongeren.
c. Overige activiteiten die binnen het Veiligheidsplan Amsierdam vanuit GSB worden bekostigd
Om de veiligheid in de stad te vergroten huurt Amsterdam uit eigen middelen bijna 100.000 uur aan
toezichthouders in, die worden ingezel in de hele stad. Extra middelen, deels uit GSB afkomstig,
worden ingezet voor cameratoezicht en voor instmmenten gericht op de veiligheid van ondememers.
Een groot deel van de GSB-middelen wordt besteed aan extra toezicht en handhaving in hel
Wallengebied, mede in het kader van prostitutie/escort. De grootste post, 4,2 miljoen van de GSBmiddelen
gaat rechtstreeks naar de stadsdelen. Tot slot vindt inzet van middelen plaats ter beslrijding
van agressie en geweld tegen gemeenteambtenaren.
Het wegvallen van GSB-middelen op het gebied van veiligheid heeft vooral consequenties voor de
mogelijkheden van een stadsbrede inzet van cameratoezicht, voor de veiligheid van ondememers en
voor het extra toezichl in het Wallengebied van Amsterdam. Tot slot komen daarmee de huidige
(jeugd en) veiligheidsmiddelen van de stadsdelen te vervallen.
1) Toezichl en handhaving
2) (Jeugd en) Veiligheid in stadsdelen
3) Overige veiligheidsactiviteiten
¤ 5.197.400,- (waarvan GSB ¤ 250.000,-)
¤ 4.450.000,- (waarvan GSB ¤ 4.200.000,-)
¤ 5.750.000,- (waarvan GSB ¤ 2.690.000,-)
QJ
KJ
h^
Qj
QJ
QJ
CO
Bijlage 3: uitwerking cijfers Rotterdam (vraag 1)
a. Nazorglrajecten/Persoonsgebonden aanpak (PGA) volwassenen ¤ 1.343.000.-
b. Preventie PGA Jeugd (DOSA)/aanpak jeugdoveriast ¤ 1.490.000,-
c. Voorkomen criminele loopbaan allochtone jongeren ¤ 1.296.000,-
d. Wijkveiligheid ¤ 2.141.000,-
e. Overige veiligheidsprojecten ¤ 200.000.-
Totaal ¤ 6.470.000,-
a. Nazorgtrajecten
Zoals aangehaald wordt in de brief van de minister van Justitie en Staatssecretaris van Justitie aan de
Tweede kamer d.d 29 augustus 2008 wordt door middel van het SPAR (Samenwerkingsverband
Persoonsgerichte Aanpak Rotterdam) de reïntegratie van ex-gedetineerden voortvarend opgepakt.
Binnen 10 dagen na aanvang van detentie meldt DJI een gescreende gedetineerde bij het SPAR. Het
SPAR bepaalt vervolgens van de individuele behoefte wie de primaire verantwoordelijkheid voor het
nazorgtraject krijgt
Nazorgtrajecten ¤ 600.000,-
Persoonsgebonden aanpak (PGA) volwassenen 6 743.000,-
b. Preventie PGA Jeugd (DOSAVaanpak jeugdoveriast
Naast bovenstaande nazorgtrajecten, wordt er ook GSB-geld ingezet voor de preventie van
criminaliteit in Rotterdam via de Persoonsgebonden aanpak en het actieplan jeugdoveriast.
Doel van Deelgemeenteliike organisatie Sluitende aanpak (DOSA) is het (vroegtijdig) voorkomen van
emstig probleemgedrag bij jongeren (tot 23 jaar) in een bepaalde deelgemeente en het tegengaan en
bestrijden van hinderlijk en overlastgevend gedrag onder jongeren. DOSA zorgt ervoor, in
samenwerking met de partners, dat risico- en probleemjongeren weer naar school of aan het werk gaan
of indien nodig in een hulpverleningstraject worden geplaatst. Dat gebeurt in overleg met de jongere
zelf
Kosten ¤ 950.000,-
Jeugd veil igheidskaart
Om zicht le krijgen op de omvang en aard van jeugdcriminaliteit heeft Rotterdam de Jeugd
Veiligheids Kaart ontwikkeld. Daarin worden o.a. gegevens over jeugdige verdachten, veroordelingen
en gepleegde delicten per wijk opgenomen, als ook gegevens over overlast en vroegtijdig
schoolverlaters. Deze informatie wordt maandelijks opgefrist. Iedere deelgemeente heeft via een
eigen code loegang tot de informatie van hun eigen gebieden.
Kosten ¤ 200.000,-.
- Groepsaanpak Beke, die over de gehele stad is uitgerold.
Doel van de Groepsaanpak is het reduceren van hinderlijke, overlastgevende en criminele groepen in
de wijken van Rotterdam. De shortlist van de politie, maar ook de informatie uit de
Jeugd vei ligheidskaart vormt de basis van de integrale aanpak (van preventief tot repressief van
jeugdgroepen in de wijk.
CO
KJ
Q'J
QJ
CO
Het supportersbeleld is gelieerd aan de Groepsaanpak, daar waar de shortlist voetbalgerelateerd
vandalisme meldt. Deze groepen worden dan in afstemming mel de Fancoach van de BVO Feyenoord
aangepakt.
Daamaast richt het supportersbeleld van de gemeente zich op de first offenders (jongeren met een
eerste stadionverbod bij de BVO Feyenoord), die door de Fancoach een gecombineerd traject van
taakstraf + zorg wordt aangeboden.-Dit project is succesvol en kenl een recidive van 5 procent.
Koslen ¤340.000,-
Actieprogramma ieugdoverlast: "Ruimte bieden door grenzen te stellen"
Naast de persoons-, gezins- of groepsgerichte aanpak vinden in het kader van hel Actieprogramma
jeugdoveriast 'Ruimte bieden, grenzen stellen' ook gebiedsgerichte activiteiten plaals mel activiteiten
gerichl op de fysieke en sociale omgeving van de jongeren. Deze activiteiten moeten elkaar
versterken. Daarbij is prioriteit gegeven aan 20 wijken met de grootste problematiek op het gebied van
jeugdoveriast. Het gaal hier vooral om naast het stellen van grenzen, ook kansen te bieden. Daarbij
wordt nadmkkelijk een actieve rol van de jongere gevraagd. Zo wordt er bijvoorbeeld actief
geïnvesteerd in goede voorzieningen voor jongeren, waarbij zij zich zichtbaar aan de gestelde regels
dienen te houden en hun lijdsbesteding zinvol dienen in le vullen.
Koslen ¤ 5.300.000,- (uit gemeentelijke middelen).
c. Aanpak ( Marokkaanse) risicojongeren lokaal
Via DOSA worden, daar waar nodig, Intensief Casemanagers ingezet om Marokkaanse risicojongeren
le begeleiden op alle leefgebieden.
Daamaast financiert hel programma nog een aantal ondersteunende projecten, als huiswerkbegeleiding
en realiseren van exlra stageplekken.
Kosten ¤ 846.000
Jongeren intensief begeleiden in, en na hun verblijf in een jeugdinrichting (Nazorg Harteiborgt
opleidingen/monitoring).
Kosten ¤ 450.000,-.
d. wijkveiligheid
inzet stadsmariniers (incl. niet fysieke aanpak hotspots) ¤ 3.827.414,-
doeluitkering deelgemeenten ¤ 3.200.000,-
Veilig ondememen ¤ 350.000,-
Cameratoezicht ¤1.245.000,-
Veiligheidsindex ¤ 400.000,-
subsidies burgerparticipatie voor de uitvoering van het veiligheidsbeleid en leefbaarheid op
straat en stedelijke niveau ¤ 190.000,-
Totaal ¤9.212.414
Uil het lolaai wordt _¤ 2.141.000,- gefinancierd uit de GSB-gelden.
Uil de doeluitkering deelgemeenten worden ook de zogenaamde DOS A-trajecten gefinancierd maar
ook toezichthouders.
e. Overige veiligheidsprojecten
Naast de trajecten worden de volgende projecten op hel gebied van (prevendeve)veiligheid
gefinancierd uit GSB-gelden:
- Communities that care. Kosten ¤ 200.000,-.
- Aanpak jeugdcriminaliteit. Q-^
t-J
Qj
KJ
QJ
QJ
CO
Bijlage 4: uitwerking cijfers Utrecht (vraag 1)
Wijkveiligheid/urgentiegebieden ¤ 1.350.000,-
Jeugd en veiligheid/nazorg 18- ¤ 1.860.000,-
Nazorg Veelplegers 18+ ¤ 554.000.-
Totaal ¤3.764.000,-
De GSB-budgetten voor Wijkveiligheid en Jeugd & Veiligheid zijn volledig belegd met langjarige
projecten en activiteiten die bijdragen aan preventie tegen c.q. vermindering van overlast, criminaliteit
en onveiligheidsgevoelens.
Budget voor nazorg 18+
Utrecht geeft hel beleid ten aanzien van de Nazorg veelplegers 18+ grotendeels gestalte met behulp
van GSB-gelden.
Een sluitende keten van samenwerkingspartners, vormgegeven vanuit het Veiligheidshuis, moet hel
aantal veelplegers en de door hen gepleegde criminaliteit doen verminderen. Casusoverleg daar met
politie, OM, gemeente, reclassering, GGZ-instellingen en Centmm Maliebaan (verslavingszorg)
draagt hieraan bij. Nazorg aan veelplegers is gericht op de leefgebieden werk, dagbesteding,
huisvesting, zorg, schuldhulpverleningen inkomen.
Na een aanloopperiode staat deze constructie (Veiligheidshuis, partners) inmiddels stevig verankerd en
gaat de aanpak vmchten afwerpen. Meerjarige afspraken zijn en worden gemaakt.
Als een bijdrage GSB na 2009 verdwijnt dan wel minder wordt ontstaat (ook) bij Nazorg 18+ de
situatie dat er geen geld is voor de lopende verplichtingen aangegaan voor de aanpak van de
veelplegers.
Inmiddels is ook Utrecht begonnen, mede op verzoek van het Rijk, de nazorg voor alle exdelinquenten
aan te pakken. In 2008 en 2009 wordt die uitbreiding (vrouwen en groep 18-24 jaar)
opgestart met een deel van het nog niet bestede budget voor nazorg veelplegers. Voor de (blijvende)
uitbreiding naar de totale groep ex-delinquenten in 2010 e.v. is nog geen dekking.
(De Utrechtse situatie is dus vergelijkbaar met die van Den Haag).
QJ
KJ
G:)
KJ
QJ
QJ
CO
Bijlage 5: Tekst van website BZK "vragen en antwoorden septembercirculaire 2007"
Vraag: enveloppen bestuursakkoord 4Juni 2007
In het bestuursakkoord was sprake van een aantal "enveloppen" (onderwijs, jeugd, achterstandswijken
etc.) waarvan de middelen via het accres van het gemeentefonds verdeeld worden. Is het mogelijk om
aan te geven wat er in de diverse enveloppen zit en een opgave te doen van welke middelen per
"envelop" via het gemeentefonds zijn of worden verdeeld?
Antwoord: enveloppen bestuursakkoord 4Juni 2007
In het bestuursakkoord hebben gemeenten en rijk afgesproken gezamenlijk inzel te plegen om een
aantal maatschappelijke knelpunten aan te pakken. Meer in het bijzonder op het gebied van Zorg,
openbare orde en veiligheid, wijken, onderwijs (¤ 100 miljoen), armoedebeleid en
schuldhulpverlening (¤ 80 miljoen) en Jeugd en Gezin (¤ 100 miljoen). Op het gebeid van Onderwijs
(¤ 100 müjoen), armoede beleid en schuldhulpverlening (¤ 80 miljoen) en Jeugd en Gezin (¤ 100
miljoen) liggen voor gemeenten en rijk beleidsmatig en budgettair gezamenlijke opgaven. De
genoemde bedragen maken onderdeel uit van het te verwachten accres van het gemeentefonds zoals
dat in de afgelopen junicirculaire en septembercirculaire is gepresenteerd. Er worden dus geen extra
middelen voor deze taken toegevoegd aan het gemeentefonds. Alle onderdelen uil hel financiële kader
van het coalitieakkoord (zie bijlage 3.2 C van het bestuursakkoord van 4 juni 2007) zijn verwerkt in de
accres standen zoals genoemd in de circulaires.
Er heeft geen gerichte verdeling van het accres plaatsgevonden voor hierboven genoemde
beleidsterreinen. Het betreft algemene middelen uit het gemeentefonds waarover geen verantwoording
aan het rijk hoeft te worden afgelegd. Wel kunnen er tussen VNG en vakministers afspraken worden
gemaakt op deze beleidsterreinen. Informatie over deze afspraken zal in eerste instantie ook afkomstig
zijn van de VNG en vakministers. De middelen maken onderdeel uit van het vrij te besteden accres en
zijn verdeeld door middel van een stijging van de uitkeringsfactor. Bepaalde enveloppen uit het
coalitieakkoord lopen buiten het gemeentefonds om. Zo komt er
bijvoorbeeld voor Jeugd en Gezin uit de enveloppen ook ¤ 100 miljoen in 2011 beschikbaar (naast de
bovengenoemde ¤ 100 miljoen uit het accres) maar deze extra middelen zullen via een Brede
doeluitkering ter beschikking worden gesteld aan gemeenten.
Qy
KJ
QJ
KJ
QJ
QJ
Co