Nederlanders gaan in 2009 bewuster hun geld uitgeven

Een meerderheid van de Nederlanders (63 procent) verwacht dat de financiële crisis in 2009 zal verergeren. Een gevolg hiervan is dat ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) in 2009 hun geld bewuster zal gaan uitgeven. Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy B.V. Het onderzoek is afgenomen onder leden van het onderzoekspanel www.mijnopinie.nl. Er hebben 945 volwassen Nederlanders deelgenomen aan het onderzoek. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) verwacht er door de financiële crisis persoonlijk op achteruit te gaan in 2009. Weinig mensen (6 procent) zijn echter bang dat zij hun baan gaan verliezen. Men verwacht dat vooral de prijzen van zorgverzekeringen (75 procent), gas, water en elektra (73 procent)en levensmiddelen (63 procent) zullen gaan stijgen door de financiële crisis.

Aanpak financiële crisis
Het merendeel van de Nederlandse bevolking (80 procent) is tevreden over de aanpak van de financiële crisis door de Nederlandse overheid, ruim een derde (36 procent) beoordeelt deze zelfs als goed. Over de aanpak van de crisis door de Verenigde Staten is men minder te spreken, ruim de helft van de Nederlanders (55 procent) beoordeelt deze aanpak als slecht.

Voor 2009 verwacht men dat de financiële crisis zowel op wereldniveau (28 procent), als in Nederland (32 procent) het grootste probleem zal zijn. Het probleem wordt zelfs als groter gezien, dan bijvoorbeeld de wereldwijde armoede (14 procent) of oorlog (7 procent).

Belangrijke aspecten 2009
Ondanks de negatieve financiële vooruitzichten wordt geld verdienen niet als heel belangrijk voor 2009 gezien (2 procent). Vooral de familie/ het gezin is een belangrijk aspect voor de Nederlandse bevolking in 2009 (42 procent) en ook de eigen gezondheid is erg belangrijk (30 procent).

Aan de peiling hebben 945 Nederlanders deelgenomen. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Newcom Research & Consultancy (www.newcomresearch.nl) voert regelmatig opinieonderzoek uit om de meningen en visies van Nederlanders inzichtelijk te maken.