Ingezonden persbericht


Persbericht d.d. 29 december 2008

Vrijetijdstrends 2009
Meer (dagjes) Nederland, authentieke producten, kamperen onder druk

Over vrije tijd wordt veel gesproken. Vrije tijd wordt veel genoten. Echter professionele en praktische kennis over vrije tijd is moeilijk te vinden. De diverse trends en ontwikkelingen in de vrijetijdsbranche komen en gaan in een razendsnel tempo. Bovendien groeit de vrijetijdsindustrie zo snel dat je (een) goede kennis of bekende nodig hebt om je er de weg te wijzen. Daarom publiceert trendwachter Goof Lukken van Vrijetijdskennis.nl vanaf dit jaar de VrijetijdsTrends voor ieder komend jaar. 2009 wordt direct een zeer interessant jaar.

Vrije tijd in 2009 in het kort
In 2009 is in grote lijnen het volgende te verwachten rondom vrije tijd: In deze onzekere tijden vluchten we regelmatig in 'leuke dingen doen'. We krijgen in het komende jaar echter minder vrije tijd. Er komt meer aandacht voor Nederland en de bestemmingen rondom ons land (Europa). We gaan vaker en korter op vakantie. Er worden meer dagjes uit gemaakt.. Onderscheidende vrijetijdssproducten zijn de winnaars. Ook willen we weer ouderwets 'knus, klein en kneuterig'. De reden waarom plattelandstoerisme en Bed & Breakfasts booming zijn. Campings hebben het moeilijk tenzij zij kwaliteit, onderscheiden vermogen en een breed aanbod aan faciliteiten hebben. Bij dagtochten veel aandacht voor natuur in combinatie met beleving (dus geen standaard wandel/fietsroute). De dierentuinen winnen omdat zij al lang de trend van edutainment volgen en een maatschappelijk verantwoorde functie hebben.

In en Uit in 2009
Daarnaast zijn er op het brede vlak van de vrije tijd diverse andere trends waar te nemen. "Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen, of wel in een simpele 'in' en 'uit'.", aldus Goof Lukken. "De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden". Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage

VTK
Vrijetijdskennis (VTK) is uw gids, kenner, link, trendwatcher en specialist in de industrie en relevante organisaties met betrekking tot ontspanning, beleving, vakantie en tijdverdrijf. VTK is een platform van praktijkspecialisten met zeer ruime ervaring in de vrijetiijdsbranche. Ook verzamelen VTK zoveel mogelijk kennis en informatie over de vrije tijd. Bovendien communiceert VTK hier graag over! Goof Lukken is de oprichter van het platform en heeft meer dan 15 jaar ervaring in de vrijetijdsbranche, met name op het gebied van marketing en communicatie. Hij is tevens verbonden als HBO-docent aan de Academie voor Toerisme van NTHV, internationaal hoger onderwijs Breda. Voor meer informatie www.vrijetijdskennis.nl Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht