Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Printbare PDF-versie
www.Trendwatcher.com
Contact via 06 223 833 26

Trends 2009 ~ Verloren Welvaart
Onlangs gepubliceerde artikelen in De Telegraaf; Spits; CongresWereld; Video ICT Trends;

"2009 wordt het jaar van de verloren welvaart", aldus trendwatcher & futuroloog drs. ing. Richard Lamb, directeur van Bureau Trendwatcher.com te Wassenaar. Ieder jaar geeft hij in december de trends voor de komende 12 maanden. Het jaar van de verloren welvaart volgt op het jaar van de toegenomen weerbaarheid (2008) en het jaar van de berusting (2007). Voor 2009 zijn er echter niet alleen sómbere berichten over een krimpende economie en toenemende werkeloosheid. Richard Lamb ziet ook kansen voortkomen uit de recessie: "De recessie als gemeenschappelijke 'vijand' brengt gelijkgestemden dichter bij elkaar."

Creatieve consumenten
"De financiële crisis en de daaropvolgende recessie - in zowel 2009 als 2010 - hebben ook hun positieve kant: consumenten zullen creatiever worden bij het doen van aankopen en beseffen dat zij hun gezonde boeren verstand weer moeten gebruiken. Vooral bij producten met periodieke kosten zullen zij hierdoor grote besparingen kunnen bereiken. In het verlengde hiervan kunnen initiatieven waarbij consumenten hun inkoopkracht bundelen een flinke groei doormaken in 2009. Zo kunnen zij voordelig zaken als energie, verzekeringen en telefoontikken inkopen. Denk bijvoorbeeld aan United Consumers. Dat geldt ook voor de winkels en websites - bijvoorbeeld Marktplaats, Speurders & eBay - waar tweedehands artikelen verhandeld worden.

Innovatieve bedrijven
Door de immer toenemende transparantie - veroorzaakt door het internet en aangejaagd door de recessie - zullen bedrijven steeds harder moeten werken om de voor hen gebruikelijke omzet en winst vast te houden. Over het algemeen worden consumenten zich ook beter bewust van een begrip als 'toegevoegde waarde' en weten kwaliteit steeds meer te waarderen. Positief is dat dit zal leiden tot meer dienst-, product- en procesinnovatie. Het bedrijfsleven zal hierbij snel kostenbesparende maatregelen nemen om het hoofd boven water te houden. De verwachting is dat deze innovatieve efficiencyslagen bij de (semi)overheden niet zo snel gemaakt zullen worden omdat men van oudsher met vaste budgetten werkt en geen marktdruk ervaart. Desondanks zal ook daar onder druk van de publieke opinie een innovatieve bezuinigingsslag worden gemaakt. Dit zal naar verwachting pas in de tweede helft van 2009 echt ingezet worden, hoogstwaarschijnlijk mede aangestuurd door de troonrede en de miljoenennota voor 2010.

Samenheid
De recessie zal in 2009, zo is nu al duidelijk, resulteren in een forse groei van het aantal werklozen. Ook vertalen spanningen op het financiële krachtveld zich dikwijls naar minder tolerantie tussen verschillende bevolkingsgroepen. Denk alleen al aan de schuldvraag van de recessie. Dit zal leiden tot een vorm van 'samenheid' waarbij gelijkgestemden zo veel mogelijk met elkaar willen optrekken en zich in iets mindere mate interesseren voor de wereld om hen heen. Dat geeft mensen kracht maar daar schuilt ook het gevaar in van vervreemding van de maatschappij als geheel. In reactie hierop zal polarisatie en een verharding bij burgers jegens elkaar en de overheid zichtbaar worden met als gevolg verharding bij wetshandhaving en het minimaliseren van het gedoogbeleid.

Verloren vanzelfsprekendheid
In 2009 lijken bepaalde verworvenheden waar eenieder zo aan gewend is geraakt geen vanzelfsprekendheid meer. Denk bijvoorbeeld aan een tweede auto. Wij krijgen te maken met een doe-het-zelf-economie waarbij veel consumenten veranderingsgezind gedrag gaan vertonen. Men gaat weer in oplossingen denken en blijft niet wachten totdat men eventueel door een (overheids)instantie geholpen wordt. De voorzichtig ingeslagen weg van back-to-basics van de afgelopen jaren wordt nu duidelijk genomen. Ook geldt minder-is-meer en genoeg-is-genoeg als reactie op de graaicultuur in bepaalde sectoren. Men gaat consuminderen uit pure noodzaak. Mensen die de rat-race van het consumeren al een tijdje niet meer konden bijbenen gebruiken de recessie als excuus om deze wetloop te beëindigden. Helaas zal 2009 een sterke groei laten zien van het aantal persoonlijke- en bedrijfsfaillissementen.

Hand-op-de-knip
Tijdens een recessie doet het dilemma zich voor dat overheid en bedrijfsleven er primair bij gebaat zijn dat de consument het geld laat rollen om op die manier de economie aan de gang te houden. Anderzijds hebben consumenten de neiging een pas op de plaats te maken en hun hand-op-de-knip te houden in afwachting van betere tijden. De verwachte tijdelijke groei in koopkracht - vooral door relatief lage energieprijzen - is daarbij erg verwarrend voor consumenten. Het wordt steeds meer sociaal geaccepteerd en zelfs gewaardeerd om op de uitgaven te letten. De prijsvechters in alle sectoren zullen de spekkopers van 2009 blijken te zijn.

Geld wordt duurder
Veel bedrijven zullen kortere betaaltermijnen hanteren en geleend geld zal duurder worden. Ook zal men overgaan tot positieve branchevervaging. Oprechte aandacht voor het milieu wordt onder druk van de recessie iets naar de achtergrond geschoven. Daarentegen zal onder het mom van milieuvriendelijkheid toch weer meer lokaal geproduceerd worden. In alle sectoren zal meer aandacht komen voor passie, betrokkenheid, discipline en arbeidsethos. De lobby tegen vleesconsumptie wordt geholpen door de recessie en de gevolgen voor het klimaat.

Technologie in 2009
In 2009 zal eindelijk televisie kijken en het gebruik van internet op de mobiele telefoon doorbreken bij het grote publiek. In de huiskamer zal het veelal platte TV-scherm ook gebruikt gaan worden voor een consumentenvorm van videoconferencing.
Meest in het oog springende gadgets in 2009 zijn de G1-telefoon van Google; de AirCar die rijdt op lucht; sigarettenvervangers als Liquid Smoking en het futuristisch ogende toetsenbord dat eruitziet als een grote zwarte glasplaat. De indeling van dit 'toetsenbord' kan door de gebruiker zelf bepaald worden. Bijvoorbeeld door de toetsen anders in te delen of deels te vervangen door een klein videoscherm waarop een muziekclip bekeken kan worden; e-mail gelezen kan worden of een webpagina getoond kan worden. Bloggen (een dagboek op internet) wordt in 2009 mainstream hetgeen marketing-mogelijkheden geeft voor bedrijven die de cultuur van het bloggen snappen. Probleem is wel dat het maken van een eigen blog bijna leuker lijkt dan die van anderen te lezen. Dit kenmerkt de aandachtseconomie waarin wij leven.

Onderwijs in 2009
2009 zal voor het onderwijs in het teken staan van procedures voor kwaliteitsborging en opkomende privatisering van het onderwijs. Daarnaast zal - mede gedreven door de recessie - een landelijke discussie gevoerd worden over de 'vrijwillige' ouderbijdrage aan school. Deze blijkt sociaal gezien in de praktijk niet te allen tijde vrijwillig te zijn. Ook zullen in 2009 basisscholen aangesproken worden op hun selectiebeleid waarbij minder goede leerlingen onder valse voorwendselen niet aangenomen worden of geadviseerd worden een andere school op te zoeken teneinde de score van de school positief te beïnvloeden. Een enkele school zal hierbij beticht worden van discriminatie. Wanneer men het beleid van het Ministerie van OCW met een project als 'Weer Samen Naar School' voortzet zal gekeken moeten worden naar innovatieve invulling daarvan. Van de scholen zal een heldere structuur verwacht worden met gedreven personeel.

Van 2009 naar 2011
Gedurende 2009 zal blijken dat veel bedrijven in essentie gezond zijn maar dat zij vooral te kampen hebben met een gebrek aan vertrouwen in de markt. Mensen praten elkaar soms iets te veel naar beneden maar 2009 wordt een mooi jaar voor de ondernemende Nederlanders die van lekker aanpakken houden. Richard Lamb werpt tot slot al een blik verder vooruit: "2011 wordt hoogstwaarschijnlijk het jaar van de hedendaagse wederopbouw." Meer trends op www.Trendwatcher.com.

Trends 2009 gebaseerd op de praktijk
De trends voor 2009 zijn - naast internationale research - grotendeels gebaseerd op waarnemingen in de praktijk. Als trendwatcher & futuroloog is Richard Lamb met zijn lezingen en strategische adviespraktijk in vrijwel alle sectoren van de Nederlandse economie actief. Tot zijn opdrachtgevers behoren ministeries, provincies, gemeenten, branche-organisaties, zorginstellingen, onderwijsinstellingen, verzekeraars, banken, retailers, ict-bedrijven, uitzendorganisaties, productiebedrijven, levensmiddelen fabrikanten etc. etc. De afgelopen jaren voorspelde Richard Lamb onder andere 'Neerlands zwevende identiteit'; TV op de mobiele telefoon en de kredietcrisis in de vorm van een schijnbare economische groei.

Quotes van Richard Lamb
"Kredietcrisis is kapstok voor vuile was"
"2009 wordt het jaar van de verloren welvaart"
"Na het Poldermodel is Nederland rijp voor het Brainstormmodel"

= = =



Ingezonden persbericht