Nieuwe media in 2008 definitief doorgebroken

30/12/2008 11:16

Sogeti Nederland B.V.

Het afgelopen jaar gaat de geschiedenis in als het jaar van de definitieve doorbraak van nieuwe media, zoals Twitter. Die conclusie trekt ViNT, het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologieën van ICT-dienstverlener Sogeti Nederland.

ViNT verricht al jaren onderzoek naar de effecten van nieuwe media en stelde dit jaar een jaaroverzicht samen met de tien belangrijkste nieuwsfeiten waarbij nieuwe media zijn betrokken.

"Media als Twitter zijn op zichzelf niet nieuw, maar het gebruik in het afgelopen jaar wel", zegt directeur Menno van Doorn van ViNT.

Vooral de rol van nieuwe media bij de rellen in Mumbai en in de verkiezingscampagne van Barack Obama vielen Van Doorn op. 'Via Twitter zijn mensen op de hoogte gehouden van campagnebijeenkomsten van Obama en werd de gewone man om donaties gevraagd. Dat heeft de draagkracht van de campagne onder de burgers geweldig versterkt. De campagnekas werd met 150 miljoen euro gespekt."

Obama had op het moment van de verkiezingen 806.659 vrienden op MySpace en op facebook 2.317.339 supporters. Op beide terreinen scoorde Obama vier maal beter dan de andere kandidaat McCain. Op YouTube versloeg Obama zijn rivaal met factor twee.

In Mumbai waren het burgerjournalisten die via Twitter verslag deden van de rellen. Van Doorn: "CNN gebruikte voor haar televisieverslaggeving nieuwe-mediaberichten die uit de hotelkamers werden verstuurd per sms, Twitter of email. Dat is de toekomst: burgerjournalisten die de grote nieuwsdiensten ondersteunen. Het oude idee dat nieuwe media de oude op zouden lossen, is in onbruik geraakt: over een paar jaar hebben we het zelfs niet meer over oude en nieuwe media."

De nieuwe media top 10 van ViNT


1. De verkiezingscampagne van Obama


2. Het drama rond internetsparen bij Icesave


3. De rellen in Mumbai (India)


4. Val van minister Vogelaar begint op GeenStijl


5. NOS doet goede internetzaken bij Olympische Spelen van Beijing met live-streams


6. Lance Armstrong kondigt comeback aan via internet


7. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken laat zich volgen via Twitter


8. De nieuwe werkwoorden Hyven en Wii-en


9. Film Fitna op internet, drie uur na verschijnen, drie miljoen keer bekeken


10. Beschadigde kabels bij Alexandrië leggen internetverkeer in groot deel Azië plat

VINT is onderdeel van Sogeti Nederland en een voorloper op het gebied van sociale webstrategie. Regelmatig organiseert het instituut Social Strategy Talks.

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur nemen wij op de Nederlandse markt een dominante positie in. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van haar opdrachtgevers. Wij streven daarbij naar hechte en langdurige relaties met opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten. Meer informatie over Sogeti is te vinden op sogeti.nl en op werkenbijsogeti.nl