Gemeente Gaasterlân-Sleat


Afspraken rondom oudejaarsnacht


Oudejaarsavond moet een feest zijn voor iedereen! Onder dit motto heeft de gemeente de handen ineen geslagen met de besturen van de Dorps- en Plaatselijke Belangen. Om de jaarwisseling 2008/2009 goed te laten verlopen zijn de volgende afspraken gemaakt:

Subsidie voor activiteiten

De Dorps- en Plaatselijke belangen van Gaasterlân-Sleat komen ieder in aanmerking voor een subsidie van maximaal EUR 1.000,-- om activiteiten te organiseren die een goed verloop van de jaarwisseling bevorderen. Het gaat om activiteiten die ervoor zorgen dat men niet op straat blijft rondhangen. Maak vooral gebruik van deze subsidiemogelijkheid! Aanmeldingen hiervoor kunt u mét begroting indienen vóór 15 december 2008 bij Klaas Knobbe van de gemeente. Schriftelijk of via mail naar k.knobbe@gaasterlan-sleat.nl.

Vuurwerk

Afsteken mag van 31 december 10.00 uur tot 1 januari 2.00 uur.

Carbidschieten mag onder voorwaarden

Er mag met carbid geschoten worden binnen de gemeente, op dezelfde tijdstippen dat er ook vuurwerk mag worden afgestoken: van 31 december 10.00 uur tot 1 januari 2.00 uur. Carbidschieten mag alleen buiten de bebouwde kom en met nadrukkelijke toestemming van de grondeigenaar waar het carbidschieten zich afspeelt. Alleen indien de veiligheid kan worden gewaarborgd kan men in overleg met het dorps- of plaatselijk belang uitwijken naar een locatie binnen de bebouwde kom, indien daarvoor nadrukkelijke toestemming van de grondeigenaar is.

Kalken wordt niet meer gedoogd

Het is een vernieling en wordt door de politie dan ook als overtreding gezien, met het bijbehorende handhavingstraject.

Het ontsteken van vreugdevuren mag

Maar alleen in tonnen. Het materiaal moet schoon hout / open haardhout zijn. Tussen de tonnen en de ondergrond moet een laag zand aangebracht worden, om schade aan groen of aan de bestrating te voorkomen.

Extra grofvuilroute

De gemeente rijdt een extra grofvuilroute om eventuele afvalmaterialen, die anders op de brandbult zouden kunnen belanden, op te halen. Met grofvuil bedoelen we huisraad dat u mee zou nemen als u zou verhuizen. Dus geen bouw- en sloopafval, pallets, takken etc. Als u grofvuil heeft dient u vóór 29 december a.s. contact op te nemen met de gemeente op telefoonnummer (0514)-608111. We noteren dan uw naam en adres zodat de medewerkers van de buitendienst een route kunnen plannen. Tevens krijgt u dan te horen op welke dag het grofvuil opgehaald wordt. Als de extra grofvuilroute goed bevalt, is het de bedoeling om deze vanaf 2009 structureel in te voeren.

Het hinderen van hulpverleners (politie, brandweer, ambulance, gemeente) wordt door het Openbaar Ministerie zwaar gestraft.

Schade en incidenten melden

Tot slot is het van belang dat u aangifte/melding doet van kwalijke incidenten rond de jaarwisseling. Alleen door actief meldingsgedrag van inwoners richting brandweer en politie, kunnen er maatregelen genomen worden richting daders en draait de gemeenschap er niet voor op. Schade en vernielingen kunt u ook anoniem melden op telefoonnummer 0800-7000.

Voor vragen over bovenstaande maatregelen kunt u contact opnemen met Klaas Knobbe, (0514)-608162.

Namens de besturen van: Plaatselijk Belang Nijemirdum, Plaatselijk Belang Harich/Ruigahuizen, Plaatselijk Belang Oudemirdum, Plaatselijk Belang Oudega/Kolderwolde, Vereniging Dorpsbelangen Bakhuizen/Mirns/Rijs, Dorpsbelang Wijckel, Vereniging Dorpsbelangen Sondel, Plaatselijk Belang Balk Vooruit, Plaatselijk Belang Sloten, Vereniging Dorpsbelangen Elahuizen e.o. en namens het gemeentebestuur.