Ingezonden persbericht
PERSBERICHT SP GELDERLAND
SP: Ook in Gelderland goedkoop openbaar vervoer?
De SP in Gelderland wil van de provincie weten welke mogelijkheden er zijn
om net als in Noord-Brabant de tarieven in de bussen drastisch te
verlagen. Statenlid Alex Mink stelde schriftelijke vragen. Mink: 'Terwijl
in Brabant de tarieven drastisch verlaagd worden, heeft het Gelderse
college het alleen maar over het verhogen van tarieven zoals het
euroretourtje in Apeldoorn, Ede en Harderwijk dat 1,5 keer zo duur dreigt
te worden. Waarom kan Gelderland het goede voorbeeld van Brabant niet
gewoon volgen?'.
De provincie Noord-Brabant verlaagde op 1 januari de tarieven voor
busreizigers tussen 12 en 65 jaar (die voor 12 min en 65 plus waren al
verlaagd). Reizigers kunnen voor een periode van 18 maanden tegen een fors
lager tarief gebruikmaken van het stads- en streekvervoer in de
concessiegebieden waarvoor deze provincie bevoegd is. Brabantse
busreizigers kunnen bijvoorbeeld een Brabantse 45-strippenkaart kopen.
Deze strippenkaart kost 13,50 euro. Een busrit in de spits kost drie
strippen (90 cent) en buiten de spits twee strippen (60 cent). Daarvoor
mag de busreiziger een uur met de bus reizen. Een landelijke
45-strippenkaart kost in 2009 21,60 euro. Een strip op de landelijke
45-strippenkaart kost 48 cent. Busreizigers betalen sowieso twee strippen
(96 cent) en mogelijk meer, afhankelijk van het aantal zones waar ze met
de bus doorheen reizen. De reiskosten worden dus hoger naarmate de reis
door meer zones voert.
Daarom wil de SP graag een reactie van het college van Gedeputeerde Staten
over de haalbaarheid en de kosten van een dergelijk experiment in de
provincie Gelderland.
En indien een verlaging voor alle Gelderlanders er niet in zit, dan zouden
de mogelijkheden voor goedkoop openbaar vervoer voor ouderen, kinderen en
andere doelgroepen toch op zijn minst serieus bekeken moeten worden, wat
de SP betreft.
De SP is voorstander van goed en betaalbaar openbaar vervoer en verzet
zich tegen verslechteringen zoals het afschaffen van het euroretourtje in
Apeldoorn, Ede en Harderwijk.
De door SP statenlid Alex Mink gestelde schriftelijke vragen:
1. Is het college bekend met het beleid van de provincie Noord-Brabant?
Zie het persbericht "Buskaartjes fors goedkoper per 1 januari 2009" d.d.
22-12-2008 van de provincie Noord-Brabant,
http://www.brabant.nl/sitecore/content/Applicaties/SIS/Persberichten.aspx?qvi=28899
2. Is er overwogen om ook een proef met generiek verlaagde tarieven voor
het stads- en streekvervoer te houden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, in
welke vorm en op welke termijn?
3. In mei 2008 heeft er in Noord-Brabant een proef met goedkoper openbaar
vervoer voor specifieke doelgroepen (12- en 65+) plaatsgevonden. Uit de
evaluatie van deze proef blijkt dat er 17% nieuwe reizigers zijn
aangetrokken. Deze doelgroepen konden voor een tarief van ¤ 0,30 in de
spits- en daluren reizen. Dit betrof een vorige proef. Acht het college
een dergelijke proef mogelijk? Indien het college afwijzend staat
tegenover een proef als bedoeld in vraag 2: acht u dan een dergelijke
proef mogelijk als variant van een proef met generiek verlaagde tarieven?
4. Het budget voor de opbrengstenderving OV-pilots bedraagt ¤ 10,15
miljoen (waarvan in 2008 ¤ 0,5 miljoen en in 2010 ¤ 4,75 miljoen). Zie
Bijlage 4 bij Statenvoorstel 56/08 (Begroting 2008),
http://www.brabant.nl/sitecore/content/Applicaties/SIS/Zoek.aspx?qvi=28285)
Dit zijn de kosten voor de situatie in Noord-Brabant. Kunt u een indicatie
geven van de kosten voor een proef met generiek verlaagde tarieven en een
proef met specifiek verlaagde tarieven (12- en 65+) in de Gelderse
concessiegebieden?
5. Momenteel loopt er in Apeldoorn en Ede een proef met gratis
stadsvervoer voor WMO-geindiceerden die een pasje voor de Regiotaxi
Gelderland hebben. Deze groep reizigers hebben via hun gemeenten een
indicatie op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning gekregen en
hebben recht op een vervoersvoorziening zoals de Regiotaxi. Kan het
college aangeven wat tot nu toe de resultaten en kosten van deze proef
zijn?
(