Geen recessie voor kookstudio's


HAARLEM, 20090104 -- Traditioneel is de maand november voor de meeste kookstudio's de drukste maand van het jaar. Dat is dit jaar niet anders. Dit bleek uit een telefonische rondgang bij 300 van de 400 kookstudio's in Nederland uitgevoerd door Kookstudiogids.nl en Mecc Maastricht. Dit in het kader van een wervingsactie voor de Grand Prix Culinaire; de prestigieuze wedstrijd voor kookstudio's en kookclubs ( http://www.grandprixculinaire.nl ).

Maar liefst 90 procent van deze kookstudio's gaf aan bom- tot nokvol te zitten. Hoewel we mogen stellen dat de berichtgeving rond de kredietcrisis niet eenkennig is drukt de crisis mentaal en/of fysiek zwaar op verschillende disciplines in het bedrijfsleven en de consument. In vele berichtgevingen wordt alvast aangenomen dat zowel in de horecabranche als de bedrijfsuitjes-markt zware klappen zullen vallen.

De Kookstudiobranche is in grote mate afhankelijk van bedrijven. Maar liefst 50 procent van de omzet wordt behaald met bezoekers uit het bedrijfsleven. De andere 50% wordt gerealiseerd door particulier bezoek, kookclubs, verhuur van de kookstudio en/of andere bedrijfsactiviteiten als bijvoorbeeld catering (bron: KookstudioTrends 2007). Eenmalige kookworkshops die we kunnen inkaderen onder de noemer "Funcooking" zijn het meest in trek bij bedrijven. Vaak worden deze workshops gecombineerd met bedrijfspresentaties, teambuilding, vergadering of afscheid van een gewaardeerd personeelslid. Ook wordt een kookstudio steeds vaker gebruikt als netwerklocatie. In deze workshops staat het sociale aspect van de les voorop en speelt kennisoverdracht een ondergeschikte rol.

Naar een kookstudio. Het perfecte bedrijfsuitje.

Een kookstudio is allang niet meer uitsluitend een binnenactiviteit voor regenachtige dagen. De kookstudiobranche richt zich ook steeds meer op het fenomeen buitenkoken. Buiten koken is inmiddels populair bij een groot publiek en gaat veel verder dan het welbekende barbecuen. Aangemoedigd door vele producenten staan er bij vele huishoudens keukens in de tuin die de gemiddelde nederlandse keuken binnenshuis doen verbleken. Ook de kookstudiobranche heeft het buiten koken ontdekt. We kunnen nu het hele jaar naar de kookstudio.

Juist in minder gunstig economisch weer gaat het de kookstudiobranche voor de wind. Voor veel bedrijven zit het bedrijfuitje verankerd in de bedrijfscultuur. Ze worden niet afgeschaft (uitzonderingen daargelaten) maar er wordt wel op bezuinigd. En daar zit de winst voor de kookstudio: Wat voor bedrijfsuitje er ook gekozen wordt, er moet altijd gegeten worden. Bij een kookstudio krijg je twee voor de prijs van één. Een workshop en lekker eten. Dat maakt een kookworkshop financieel aantrekkelijk voor veel bedrijven.





Ingezonden persbericht