VVD


5-1-2009

VVD strijdt voor wederzijdse erkenning voertuigkeuring en Europese Groene Kaart

VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert heeft de laatste jaren veel klachten van Nederlanders ontvangen over de verschillende wijze waarop de EU-lidstaten omgaan met de wederzijdse erkenning van technische autokeuringen. Jeanine Hennis- Plasschaert kaartte dit probleem eerder aan bij de Europese Commissie.

In antwoord hierop liet de Commissie weten dat zij de mogelijkheden zal onderzoeken van een wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen door de lidstaten. Jeanine Hennis- Plasschaert heeft de Europese Commissie nu opgeroepen een concreet tijdpad voor de herziening op te stellen. Ook vraagt zij of de Europese Commissie bereid is om de transportsector alvast tegemoet te komen als het gaat om opleggers die door omstandigheden langer buiten het land van registratie verblijven.

Een ander heikel punt betreft de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Elk voertuig in Europa moet een WA-verzekering hebben. De bijbehorende Groene Kaart is geldig in de hele Europese Unie maar de afgifte ervan is niet Europees geregeld. Dit leidt tot extra kosten en onnodige administratieve lasten. Ook deze kwestie heeft Jeanine Hennis- Plasschaert inmiddels aan de orde gesteld bij de Europese Commissie.

Schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert aan de Europese Commissie

Technische keuringen

Met dank aan de Commissie voor de beantwoording van mijn schriftelijke vraag (E-5756/2008).Gesteld wordt dat , in het kader van de geplande herziening van de richtlijn inzake de technische controle van motorvoertuigen, de Commissie de mogelijkheid zal onderzoeken van een wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen door de lidstaten, zonder onderscheid naar lidstaat van inschrijving.


1. Kan de Commissie in deze ook een concreet tijdpad aangeven?

In navolging hierop graag het volgende, toegespitst op de transportsector:

Internationaal opererende transportbedrijven hebben vaak te maken met een situatie waarbij opleggers langer buiten het land van registratie verblijven waardoor de keuringstermijn (1x per jaar APK etc.) niet tijdig wordt gehaald of met veel extra kosten moet worden uitgevoerd. Ook hier geldt dat een erkenning van een `buitenlands' keuringsrapport (bijvoorbeeld een Nederlandse oplegger wordt APK gekeurd in Oostenrijk) veel praktischer zou zijn en bovenal kostenbesparend (immers, het extra heen en weer rijden naar het toelatingsland voor de keuring kan worden vermeden). Internationale verhuurbedrijven lopen overigens tegen dezelfde problematiek aan.

De Commissie heeft reeds aangegeven dat zij de mogelijkheid zal onderzoeken van een wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen door de lidstaten, zonder onderscheid naar lidstaat van inschrijving. Zeer welkom, maar vooralsnog blijft een concrete toezegging uit. Dit doet weinig recht aan de Europese gedachte.


2. Kan de Commissie derhalve concreet toezeggen (incl. tijdpad) of zij bereid is dit probleem z.s.m. op te lossen? Zo nee, waarom niet?


3. Is het mogelijk om, vooruitlopend op de herziening van de richtlijn inzake de technische controle van motorvoertuigen, de transportsector alvast tegemoet te komen? Zo nee, waarom niet?

Wettelijke Aansprakelijkheid

De wettelijke aansprakelijkheid is Europees geregeld, in de zin dat elk voertuig een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) moet hebben. Dit wordt aangetoond door de Groene Kaart, welke geldig is in de gehele Europese Unie.

De afgifte van de Groene Kaart is echter niet Europees geregeld. Zo kan een Nederlandse verzekeraar alleen Groene Kaarten afgeven voor Nederlandse motorvoertuigen. Als deze Nederlandse verzekeraar ook een vestiging heeft in bijvoorbeeld België, kan zij daar wel Belgische groene kaarten afgeven.

Het gevolg hiervan is dat een internationaal opererend transportbedrijf zijn verzekeringen bij meerdere verzekeraars in de verschillende lidstaten moet afsluiten, aangezien er geen verzekeraar is die in andere lidstaten Groene Kaarten mag afgeven (tenzij de verzekeraar over vestigingen in die lidstaten beschikt). Hierdoor ontstaan extra kosten (o.a. door het mislopen van volumekortingen) evenals extra administratieve lasten omdat men met meerdere verzekeraars te maken heeft en voor elke verzekeraar apart schadestatistieken moet bijhouden.


1. Is de Europese Commissie het met mij eens dat de oplossing voor handen ligt; namelijk dat een verzekeraar in de Europese Unie bevoegd zou moeten zijn om in alle EU lidstaten Groene Kaarten af te geven?


2. Zo ja, is de Europese Commissie bereid om hiertoe actie te ondernemen (incl. tijdpad)?


3. Zo nee, waarom niet?