ProRail

Persbericht

05-01-2009

Afsluiting Burg. Hardenbergweg voor bouw viaduct Hanzelijn

Met ingang van maandag 5 januari start aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail met het verlengen van het viaduct in de Burg. Hardenbergweg over de N50 te Kampen. De verlenging is nodig voor om ruimte maken voor de kruising met de Hanzelijn. Om het werk veilig en snel te kunnen uitvoeren wordt de Burg. Hardenbergweg tot medio september 2009 afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers en voetgangers wordt een tijdelijke doorgang gerealiseerd. Omwonenden zijn vooraf schriftelijk geïnformeerd over de afsluiting.

De aanpassingen aan het viaduct in de Burg. Hardenbergweg zijn gelijk aan die van het vier kilometer verderop gelegen viaduct in de Jules van Hasseltweg. Vanaf 5 januari wordt begonnen met het afgraven van de toerit van het viaduct, gevolgd door het heien van de fundering en het bouwen van de pijlers, liggers en rijvloer.

Deze week is voor fietsers en voetgangers een tijdelijke hellingbaan geplaatst. Voor het overige verkeer zijn de aanliggende percelen gedurende de periode van afsluiting bereikbaar via respectievelijk de Vinkensteeg en De Belten of de Sloetweg en de Middeldijk. De Kamperstraatweg en Jules van Hasseltweg zijn toegankelijk voor het kruisen van de N50.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.