Utrecht, 5 januari 2009
Bert Meerstadt president-directeur NS
Bert Meerstadt is met ingang van vandaag begonnen als president-directeur van NS; hij is
in die functie Aad Veenman opgevolgd.
Ir A. Meerstadt MBA maakt sinds 2001 deel uit van de NS-directie en heeft de afgelopen jaren een
belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de onderneming en het verbeteren van de
kwaliteit van de dienstverlening aan de klant. NS zit in de lift. De prestaties van het bedrijf zijn met
name in de afgelopen periode sterk verbeterd: het aantal reizigers groeit en de klantwaardering
heeft een grote sprong gemaakt. Meerstadt wil die opgaande lijn van groei en kwaliteit
vasthouden. Daarnaast zal hij de activiteiten van NS verder ontwikkelen. NS heeft de ambitie een
Europese, multimodale dienstverlener te zijn. Meerstadt: "Wij doen dit om steeds beter in te
kunnen spelen op de behoeften van onze klanten. NS wil de reis van deur tot deur voor hen zo
gemakkelijk en comfortabel mogelijk laten verlopen. Dat betekent dat wij nieuwe vormen van
dienstverlening ontwikkelen. In de trein, op de stations en daarbuiten."
Zo heeft NS onlangs OV-fiets aan haar activiteiten toegevoegd en een belang in de nieuwe
busonderneming Qbuzz, onder andere actief in Rotterdam en Friesland.
Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen: "Bert Meerstadt kent het bedrijf door en
door. Met zijn energieke ondernemerschap heeft hij de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage
geleverd aan de ontwikkeling van de onderneming. Dat Bert Meerstadt als interne kandidaat is
benoemd, geeft blijk van vertrouwen en is een duidelijke keuze voor continuïteit van het huidige
succesvolle beleid.
Meerstadt heeft zin in zijn nieuwe functie. "Dit is een geweldige klus. NS speelt een belangrijke rol
in de Nederlandse samenleving en draagt die verder uit in Europa. Met onze kernkwaliteiten
kunnen wij in belangrijke mate bijdragen aan leefbaarheid, mobiliteit en bereikbaarheid."
Noot aan de redactie
Een foto van Bert Meerstadt in hoge resolutie is op aanvraag beschikbaar bij NS Persvoorlichting.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald Stevens, telefoon 030 2357070, E-mail
ronald.stevens@ns.nl, Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht.
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS een scala aan
voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 5 januari 2009
Pagina 2/2
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
Over Bert Meerstadt
Ir A. Meerstadt MBA (1961) heeft sinds 2001 zitting in de directie van NS. In die periode was hij
verantwoordelijk voor diverse bedrijfsonderdelen, waaronder NS Poort (NS Stations en NS
Vastgoed), NS Commercie, NS Reizigers, NS Internationaal en NS Hispeed. Bert Meerstadt is mede
initiatiefnemer en was de eerste president van Railteam het internationale samenwerkingsverband
van hogesnelheidstreinexploitanten.
Voordat hij bij NS kwam was Meerstadt van 1995 tot 2001 werkzaam bij de marketing- en
communicatiegroep Young & Rubicam, laatstelijk als CEO van Young & Rubicam, Europe, Middle
East, Africa in Londen en daarvoor als voorzitter van de Young & Rubicam Groep Nederland in
Amsterdam. Van 1992 tot 1995 was Meerstadt zelfstandig ondernemer: hij was mede-oprichter en
managing partner van CONSULT, Marketing and Brand Strategies.
Architectenzoon Bert Meerstadt studeerde bouwkunde aan de TU Delft, maar volgde niet het
voetspoor van zijn vader. Na zijn afstuderen werkte hij van 1986 tot 1992 voor McKinsey &
Company in Amsterdam, Londen en Seattle en behaalde hij zijn MBA op INSEAD, de Europese
business school in Fontainebleau
Meerstadt is getrouwd en heeft drie kinderen. Hij is een actief sporter en toont speciale
belangstelling voor muziek en geschiedenis. De NS-topman bekleedt verschillende nevenfuncties,
waaronder lid van de Raad van Commissarissen van Lucas Bols, voorzitter van de Raad van Toezicht
van het Spoorwegmuseum, voorzitter van de Marketing Adviesraad van het Rijksmuseum,
voorzitter van de Stichting Blinden-Penning en vice-voorzitter van de Maatschappij tot Redding van
Drenkelingen.
---- --
Nederlandse Spoorwegen