Ingezonden persbericht


Persbericht

Online oriëntatiegedrag voorspelt groei in Blu-ray verkoop

~ Kieskeurig en GfK Retail Tracking constateren toename in vraag ~

Culemborg, 5 januari 2009 - Kieskeurig.nl zag de afgelopen tijd een explosieve groei in interesse in Blu-ray spelers. Het aantal consumenten dat zich oriënteert op deze nieuwe spelers is in december ten opzichte van augustus ruim drie keer zo groot geworden. De sterke toename in zoekgedrag op Kieskeurig.nl is een goede voorspelling voor het aantal Blu-ray spelers dat enige weken later over de toonbank gaat. GfK presenteerde deze ontwikkeling vorige maand tijdens het seminar 'Reality Check; Blu-ray wat doet de consument ermee' in samenwerking met Broadcast Press.

De toegenomen interesse op het internet voor Blu-ray spelers startte eerder dan de stijging in de daadwerkelijke aankopen. Potentiële kopers zoeken met name op prijs en reviews. Het aantal oriënterende consumenten begon in de eerste week van oktober gestaag te stijgen. De grote toename in daadwerkelijke aankopen was twee weken later zichtbaar.

'Naast het feit dat steeds meer consumenten zich oriënteren op Blu-ray spelers, stijgt ook het aantal product reviews op Kieskeurig.nl', stelt Johan Mulder, TV en Video-specialist bij Kieskeurig. 'In de reviews lees je terug dat de meeste mensen erg tevreden zijn met de spelers. Vooral de beeldkwaliteit krijgt zeer goede beoordelingen. Het is goed om te zien dat de gebruikers onderling elkaars vragen en ervaringen bespreken. Dit zal uiteindelijk ook weer doorwerken in de verkopen.'

Barbara Schouten, consultant bij GfK Retail and Technology Benelux B.V., bevestigt dat de verkoop van standalone Blu-ray spelers de laatste paar maanden van 2008 een duidelijke groei laat zien. 'Flinke promoties - al dan niet in combinatie met diverse Blu-ray films - en ex extra aandacht op de winkelvloer zorgen ervoor dat steeds meer consumenten deze producten gaan kopen.' Barbara verwacht dat het afgelopen jaar in totaal 32.000 standalone Blu-ray spelers zijn verkocht. 'De gemiddelde prijs van Blu-ray spelers daalde in 2008 flink en ligt momenteel rond de 375 euro. Wij voorzien voor 2009 een echte doorbraak voor de Blu-ray speler. Naar verwachting gaan er dan 120.000 exemplaren over de toonbank.'

Kieskeurig heeft samen met GfK Retail and Technology Benelux B.V de 'GfK-Kieskeurig Webtracking' ontwikkeld. Deze dienst geeft inzicht in toekomstige aankopen van consumenten op basis van hun online zoekgedrag. Zo kunnen leveranciers het succes van nieuwe en bestaande producten voorspellen. In het geval van de Blu-ray spelers werd in oktober 2008 al de toon gezet voor de toegenomen verkopen enkele weken later.

(399 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Kieskeurig
Kieskeurig is onderdeel van ilse media groep. Kieskeurig is een onafhankelijke vergelijkingssite voor en door consumenten. Via het consumentenplatform www.kieskeurig.nl vergelijken maandelijks 3 miljoen bezoekers producten, prijzen en aanbieders met elkaar. Kieskeurig werkt samen met fabrikanten van honderden merken en is mede daardoor in staat consumenten optimaal te voorzien van productinformatie. Tevens delen honderd duizenden gebruikers hun ervaringen via productreviews. Het bedrijf biedt consumenten verder ook de mogelijkheid om de verschillende winkels te vergelijken, via de online WinkelBeoordeling. Deze dienst geeft inzicht in de serviceaspecten van de winkels en zorgt voor transparantie in de markt.