Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

NICKELODEON GROEIT NAAR RECORDHOOGTE IN 2008

Marktleider op het gebied van TV en Online

Amsterdam, 5 januari 2009

De eerste werkdag in 2009 is voor velen van ons alweer halverwege, maar bij Nickelodeon wordt er absoluut nog even stilgestaan bij het vorige jaar. In 2008 was Nickelodeon namelijk de grootste kinderzender. Het was bovendien het allerbeste jaar voor Nickelodeon tot nu toe! Van alle minuten die kinderen naar kindertv keken in 2008, was 45,6% naar Nickelodeon en 31,4% naar de nummer twee Jetix.

Ook is het marktaandeel in 2008 ten opzichte van 2007 met 2,4% gestegen. Met een gemiddeld marktaandeel van 31,3% in tijdvak 06.00 ­ 18.00 uur is Nickelodeon over het afgelopen jaar 2,7% groter dan concurrent Jetix met 28,4% marktaandeel. Het verschil met de concurrentie is voornamelijk gemaakt in, het voor adverteerders belangrijke, vierde kwartaal. Nickelodeon behaalde in het laatste kwartaal van 2008 een marktaandeel in tijdvak 06.00 ­ 18.00 uur van 32,3% ten opzichte van een marktaandeel van 24,1% van Jetix, een verschil van 8,2%.

Het succes van Nickelodeon is niet alleen te danken aan de enorm goede scores van series als SpongeBob Squarepants en Avatar, maar nog meer aan de lokale producties als Het Huis Anubis, Superster - The Family Battle, Gefopt!, Puppy Patrol en SuperNick. Het best bekeken programma van Nickelodeon in 2008 is dan ook Het Huis Anubis. Dit is tevens het best scorende dagelijkse kinderprogramma op de Nederlandse televisie van het afgelopen jaar. De gemiddelde kijkdichtheid is 6,4%, het gemiddelde marktaandeel is zelfs 38,5%. Ook vergeleken met 2007 doet Het Huis Anubis het nog beter. Vorig jaar was het gemiddelde marktaandeel 32,5% en de kijkdichtheid 5,3%. Het Huis Anubis is dus qua marktaandeel 6% gegroeid ten opzichte van 2007. Ook in 2009 komt Het Huis Anubis terug met nieuwe afleveringen.

Naast televisie scoort ook de Nickelodeon website www.nickelodeon.nl gigantisch. Nickelodeon heeft een gemiddeld aantal maandelijks UV's van 669.000 over 2008. Met in november een record aantal maandelijkse UV's van 1.030.000. Gemiddeld had Nick.nl maandelijks 2.8 mln streams over 2008. In 2007 was het gemiddeld aantal maandelijkse UV's 661.000 en streams 793.000.

"We zijn ongelofelijk trots op de cijfers van 2008 en hebben er alle vertrouwen in deze groeiende lijn in 2009 door te zetten. Niet alleen bouwen we het aantal lokale producties verder uit, ook kunnen we rekenen op de komst van een aantal topseries, waaronder de spin off van de filmreeks Madagascar: De Pinguïns van Madagascar en Genie in the House",aldus Patrick Alders, VP General Manager Nickelodeon.

Bron cijfers: SKO.
Doelgroep: 6-12 jaar, tenzij anders vermeld.
Tijdvak: 06-20u, tenzij anders vermeld. Alle cijfers zijn inclusief uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending


- EINDE BERICHT -