Ingezonden persbericht

Zoetermeer, 2 januari 2009

Ter gelegenheid van het Calvijnjaar verschijnt half januari 2009 in Nederland het glossy personality-magazine CALVIJN! Het initiatief voor dit magazine is van de jonge kunstenares Sela(c), afkomstig uit een krachtige calvinistische subcultuur.

Calvinistisch. Dat is: kale kerkgebouwen, hard werken en zuinigheid met een genadeboterham toe. En gelovig of niet - calvinistisch zijn we allemaaal. Nederlanders zijn op zoek naar hun identiteit, maar wat weten wij eigenlijk van de man die zo'n stempel op onze cultuur drukt?

In 2009 is het 500 jaar geleden dat Johannes Calvijn werd geboren. Calvijn is nog steeds een fenomeen en zijn gedachtegoed springlevend. Niet zo verwonderlijk voor iemand die de 'Obama van de zestiende eeuw' wordt genoemd. De glossy wil dit niet alleen zichtbaar maken, maar introduceert ook onder het nieuwe begrip 'urban calvinism' een onontdekte stroming in de Nederlandse samenleving.

CALVIJN! gaat in gesprek met een aantal bekende Nederlanders: Wende Snijders, succesvol zangeres; Valentijn Byvank, aankomend directeur van het nieuwe Nationaal Historisch Museum, en Antoine Bodar: wie is er calvinistischer dan deze katholieke priester? Michaël Zeeman interviewt James Kennedy, en we ontdekken hoe spaarzaam en plichtsgetrouw prinses Màxima is. Freek de Jonge belijdt: 'Ik denk dat in mij een hoop dominee en bijbel zit.'

En voor degenen die precies denken te weten hoe het zit, legt Calvijnkenner John Exalto uit waarom calvinisten Calvijn niet hoeven te lezen. En beweert Herman Pleij dat Nederland in het geheel niet calvinistisch is. Hoe dan ook: wie zoekt naar de essentie van de dingen, kan zich herkennen in Calvijn.

We geven Calvijn onopgepoetst weer. Een glossy zonder make-up dus.

Zie www.calvijnglossy.nl voor het laatste nieuws en voor Calvijn-gadgets.

CALVIJN! is vanaf 12 januari verkrijgbaar bij de uitgeverij, vanaf 16 januari in de boekhandel.

¤ 5,95 ISBN 978 90 239 2352 7 80 pagina's



Ingezonden persbericht