Amsterdam Airport Schiphol

Published: 16:35 05.01.2009 GMT+1 /Source: Schiphol Group /AEX: SCHIPHOL /ISIN:

Schiphol verwacht sterke daling passagiers- en vrachtvervoer in 2009

Schiphol, 5 januari 2009

Vorig jaar hebben 47,4 miljoen passagiers gebruik gemaakt van Amsterdam Airport Schiphol; 0,8 % minder dan in het jaar ervoor. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer daalde met 1,8 procent tot 428.350. Ook het vrachtvervoer nam in 2008 af, met 1,4 procent tot 1.588.000 ton. Deze voorlopige cijfers maakte Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group, bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie. Dit jaar verwacht Schiphol een sterke daling van het passagiers- en vrachtvervoer en het aantal vliegtuigbewegingen met naar verwachting tussen de 6% en 10%.

Reden voor de verwachte sterke daling van het passagiers- en vrachtvervoer en het aantal vliegtuigbewegingen is de wereldwijde financiële crisis. Daarnaast was de invoering van vliegbelasting op 1 juli jl. een oorzaak voor de daling van het aantal passagiers in 2008. Met name low cost maatschappijen voerden om die reden een kwart minder vluchten uit op Schiphol.

"Niemand weet hoe lang en diep de recessie zal zijn waarin we terecht zijn gekomen. In augustus dachten we nog dat het aantal passagiers in 2009 met 1% zou dalen. Maar het effect van de wereldwijde financiële crisis is de laatste maanden van 2008 steeds sterker geworden. Het noodzaakt ons als bedrijf om onze strategie als bedrijf te herijken. Over een maand denken we daarover meer duidelijkheid te kunnen geven. Belangrijk is het behoud van onze maatschappelijke functie en van een efficiënte operatie. Daarbinnen moeten we een antwoord vinden op de opkomende concurrentie van andere luchthavens en de noden van de luchtvaartmaatschappijen. We zullen in ieder geval de geplande investeringen voor 2009 bijstellen. Een paar maanden geleden gingen we nog uit van ca. 470 miljoen euro aan investeringen in 2009. Maar daarvan hebben we een aantal projecten tot een totaalbedrag van 180 miljoen tot in ieder geval 1 april uitgesteld, "aldus Nijhuis.

Verantwoord ondernemen
De heer Nijhuis gaf aan verantwoord ondernemen te zien als een integraal onderdeel van de strategie voor de toekomst van Schiphol. Om die reden zal hierin ook het komende jaar geïnvesteerd blijven worden. Zo is in 2008 als onderdeel van het Klimaatplan de Blauwdruk Energie en de Visie Duurzame Mobiliteit opgesteld. Schiphol wil in 2012 voor wat haar eigen activiteiten betreft CO2-neutraal zijn en in 2020 minimaal 20% van de eigen energiebehoefte op een duurzame wijze op de locatie opwekken. Daarnaast wil Schiphol ook de emissies van NOx verminderen en de bereikbaarheid van de luchthaven verbeteren.

Luchtvaartnota
Nijhuis sprak de hoop uit dat het goede werk dat de deelnemers aan de Alderstafel hebben verricht, zijn weerslag zal krijgen in de Luchtvaartnota die het kabinet dit voorjaar wil uitbrengen. "De overheid moet de voorwaarden scheppen om op Eindhoven en Lelystad 70.000 niet-mainportgebonden vluchten af te handelen. Op Schiphol blijft dan ruimte voor groei van het mainportgebonden verkeer. Daarbij moet Schiphol ervoor zorgen dat er op Lelystad en Eindhoven een aantrekkelijk, kostenconcurrerend product wordt neergezet. Wij geloven niet in gedwongen uitplaatsing omdat de markt zich niet laat uitplaatsen. Ook moet je niet teveel spreiden over teveel locaties. Om van beide luchthavens een succesvol alternatief te maken, moet er voldoende volume zijn", aldus de president-directeur van Schiphol Group.

Nijhuis sprak de verwachting uit dat de overheid zal zorgen voor betere concurrentievoorwaarden voor de luchtvaart in Nederland. "In de Luchtvaartnota moet aandacht zijn voor het economische belang van Schiphol op nationaal en regionaal niveau en voor het vestigingsklimaat. De aanwezigheid van Schiphol met zijn 260 directe internationale bestemmingen is immers één van de belangrijkste redenen voor internationale bedrijven om zich in deze regio te vestigen. In dit verband is het hoopgevend dat staatssecretaris Heemskerk een plan laat maken om vijftig internationale bedrijven naar Nederland te krijgen. "

De heer Nijhuis zei het verder hoopgevend te vinden dat minister-president Balkenende in oktober heeft gezegd, dat het kabinet wil voorkomen dat in 2012 een stapeling van kosten ontstaat die Schiphol in een negatieve concurrentiepositie brengt. Dat is het jaar waarin de luchtvaart in Europa mee moet gaan doen aan het Emissiehandelssysteem.

02-2009/ms

Raise Glasses

Schiphol Group is een exploitant van luchthavens die als missie heeft om duurzame waarde te creëren voor haar stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als de meest toonaangevende AirportCity. De onderneming heeft de ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn.

Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland neemt de onderneming via Schiphol USA Inc. deel in JFKIAT dat Terminal 4 op John F. Kennedy Airport bij New York exploiteert, en heeft het een belang in Brisbane Airport Corporation, exploitant van de luchthaven van Brisbane in Australië. http://www.schipholgroup.com

Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl