De groene marketingtool voor 2009: Recyclebare Flitch kledinghangers


De verantwoorde weg voor adverteerders naar de aandacht van de consument

AMERSFOORT, 20090105 -- FLITCH, een initiatief van twee milieubewuste en ambitieuze ondernemers, introduceert de recyclebare stomerij kledinghanger als direct marketing tool in Nederland. De Flitch hangers zijn gemaakt van gerecycled karton en geven producenten de kans hun reclameboodschap met hoge attentiewaarde te communiceren met een onderscheidende `groene' marketingtool. De opvallende Flitch hangers zijn gratis en zullen vanaf februari 2009 aan leden van de NETEX, de vereniging van Nederlandse stomerijen, gedistribueerd worden. Voor adverteerders is de Flitch hanger een opvallend en duurzaam direct marketing instrument dat zichtbaarheid van de boodschap 100 procent garandeert.

Dubbel verantwoord
De Flitch hanger wordt in Nederland geproduceerd en is vervaardigd uit gerecycled karton. Dit maakt het een verantwoord alternatief voor de traditionele metalen kledinghangers die in stomerijen gebruikt worden. Consumenten gooien de hanger in de meeste gevallen na eenmalig gebruik weg en naar schatting worden er op jaarbasis toch miljoenen metalen hangers gebruikt. De Flitch hangers kunnen na gebruik dus met een gerust hart weg worden gegooid. De lokale productie van de Flitch hanger heeft als voordeel dat de transportroutes en de hiervoor benodigde energie tot een minimum beperkt worden.

Honderd procent zichtbaarheid
Voor adverteerders is de Flitch hanger een verantwoorde weg naar de aandacht van de consument. De belangrijkste voordelen van direct en ambient marketing worden gecombineerd. Ten eerste is de viewing rate met een percentage van 100 procent zeldzaam hoog. De adverteerder weet dus zeker dat zijn boodschap gezien zal worden. Een tweede pluspunt is dat de boodschap van de adverteerder in de privé omgeving (zoals slaap en kleedkamer) van de consument komt zonder afleiding van reguliere media. De brand awareness bleek na onderzoek hoog: Na één week kon maar liefst 40 procent van de consumenten de adverteerders spontaan herinneren en was de geholpen herinnering zelfs 99 procent.

Doelgroep
Adverteerders bereiken met de Flitch hanger een brede doelgroep in de leeftijdsgroep van 25 - 52 jaar met een inkomen van gemiddeld 2x modaal en een hoog opleidingsniveau. Opvallend is dat meer dan 60% van de stomerijklanten man is. Qua interesses scoort de doelgroep hoog als early adopter en is er veel interesse voor lifestyle, uiterlijk en gadgets.

Stomerijen
De Flitch hangers worden exclusief verdeeld via het netwerk van de NETEX, de vereniging van stomerijen in Nederland. Bij NETEX zijn meer dan 450 stomerijen aangesloten.

www.flitch.nl