Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters

CWI: `Handreiking WGCC waardevol'
Het CWI/UWV reageert positief op het feit dat de WGCC-leden openstaan voor personeel dat door werktijdverkorting tijdelijk moet worden gedetacheerd. `De handreiking is waardevol. We zijn in gesprek met de WGCC en proberen direct contact met de verschillende mobiliteitscentra tot stand te brengen', aldus Frank Bartels namens de arbeidsbemiddelaar.

Momenteel is het CWI/UWV bezig, in samenspraak met gemeentes, provincies, onderwijsinstellingen en de bedrijven die werktijdverkorting hebben aangevraagd, om verspreid door het land mobiliteitscentra op te zetten. Deze bemiddelen voor werknemers die ergens anders aan de slag moeten, indien de eigen werkgever werktijdverkorting heeft aangevraagd. Maandag werd het eerste centrum geopend in Eindhoven; begin 2009 zullen er nog vestigingen volgen in Zuid-Limburg en de regio Rijnmond. Naast een detachering bij een andere werkgever is voor overtollig personeel overigens ook scholing mogelijk.

`Het tijdelijke detacheren van personeel is heel moeilijk. Je hebt te maken met een korte periode en aangepaste werktijden,' aldus Bartels. Contactcenters hierbij inschakelen, zoals de WGCC suggereert, vindt Bartels een goed idee. Het halen van de starterskwalificatie door het te plaatsen personeel, zoals de WGCC wil, zal volgens Bartels van geval tot geval moeten worden besproken.