Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
CWI: `Handreiking WGCC waardevol'
Het CWI/UWV reageert positief op het feit dat de
WGCC-leden openstaan voor personeel dat door werktijdverkorting
tijdelijk moet worden gedetacheerd. `De handreiking is waardevol. We
zijn in gesprek met de WGCC en proberen direct contact met de
verschillende mobiliteitscentra tot stand te brengen', aldus Frank
Bartels namens de arbeidsbemiddelaar.
Momenteel is het CWI/UWV bezig, in samenspraak met gemeentes,
provincies, onderwijsinstellingen en de bedrijven die
werktijdverkorting hebben aangevraagd, om verspreid door het land
mobiliteitscentra op te zetten. Deze bemiddelen voor werknemers die
ergens anders aan de slag moeten, indien de eigen werkgever
werktijdverkorting heeft aangevraagd. Maandag werd het eerste centrum
geopend in Eindhoven; begin 2009 zullen er nog vestigingen volgen in
Zuid-Limburg en de regio Rijnmond. Naast een detachering bij een
andere werkgever is voor overtollig personeel overigens ook scholing
mogelijk.
`Het tijdelijke detacheren van personeel is heel moeilijk. Je hebt te
maken met een korte periode en aangepaste werktijden,' aldus Bartels.
Contactcenters hierbij inschakelen, zoals de WGCC suggereert, vindt
Bartels een goed idee. Het halen van de starterskwalificatie door het
te plaatsen personeel, zoals de WGCC wil, zal volgens Bartels van
geval tot geval moeten worden besproken.