Krantenlezers 'geen idee' wanneer personeelsadvertenties verschijnen

06/01/2009 15:47

Intelligence Group

Krantenlezers hebben 'geen idee' wanneer personeelsadvertenties verschijnen

Kranten moeten hun rol op de arbeidsmarkt beter uitleggen

Rotterdam, 6 januari 2009. Bijna tweederde (64%) van de lezers van gratis kranten weet niet wanneer de carrièrepagina's in die kranten verschijnen. Van de lezers van betaalde dagbladen weet 36 procent niet wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 940 (gratis) krantenlezers. Verder blijkt dat er voor (gratis) kranten voldoende mogelijkheden liggen om hun rol op de arbeidsmarkt vast te blijven houden. Belangrijk daarin is samenwerking tussen de (gratis) kranten op zowel de lezers- als de personeelsadvertentiemarkt. De resultaten steunen de roep van Minister Plasterk voor het opzetten van een innovatiefonds voor de Pers.

Onbekendheid met plaatsing van personeelsadvertenties in de (gratis) krant

De lezers van betaalde kranten is gevraagd: "Weet u wanneer de carrièrepagina's in betaalde kranten verschijnen? Hiermee bedoelen we edities waarin (extra) personeelsadvertenties geplaatst zijn". Aan de lezers van gratis kranten is gevraagd: 'Weet u wanneer de carrièrepagina's in gratis kranten verschijnen? Hiermee bedoelen we edities waarin artikelen over carrière staan en extra personeelsadvertenties geplaatst zijn". Ruim een derde van de betaalde krantenlezers en bijna tweederde van de gratis krantenlezers is hiervan niet op de hoogte. "Schokkende resultaten die je op voorhand totaal niet verwacht" aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Je gaat ervan uit dat lezers weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan. Echter, heel veel mensen hebben daar dus geen idee van. Zelfs grote groepen lezers die een abonnement hebben op een bepaalde krant, kunnen niet aangeven wanneer de personeelsadvertenties in die krant staan".

Bewuste keuze en blokje omlopen speciaal voor de personeelsadvertenties

44 Procent van de betaalde dagbladlezers, die weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan, loopt speciaal een blokje om om de krant te bemachtigen vanwege de personeelsadvertenties. 41 procent kiest ook bewust een bepaalde krant, omwille van de personeelsadvertenties die zij daarin verwachten. Bij gratis dagbladen zijn deze percentages een stuk lager, maar zij bestaan dan ook nog niet zo lang als de meeste betaalde dagbladen. 22 procent van de gratis krantenlezers loopt er bewust een blokje voor om en 11 procent maakt een bewuste keuze voor een bepaalde gratis krant.

Ten opzichte van internet scoren kranten, in hun rol op de arbeidsmarkt, nog altijd sterker op de 'kwaliteit van vacatures', 'interessante werkgevers' en 'regionaliteit'. Internet scoort beter op de aspecten 'volledig aanbod' en 'inhoudelijk interessant werk'.

Rol op de arbeidsmarkt beter uitleggen

Uit het onderzoek zijn zeer veel conclusies en aanbevelingen gekomen. Enkele aanbevelingen zijn:


1) Kranten moeten hun lezers uitleggen hoe en wanneer zij de krant moeten gebruiken in hun oriëntatie op de arbeidsmarkt.


2) Vacatures moeten beter en makkelijker vindbaar zijn in (gratis) kranten. Zij moeten worden geïndexeerd en op de betere posities in de krant worden geplaatst.


3) Gratis kranten moeten samenwerken om een bepaalde dag in de week te claimen waarin zijn met arbeidsmarktedities komen.





http://www.intelligence-group.nl/bijblijven