Uitreiking VU mediaprijzen 2008
* Startdatum 06-01-2009
* Einddatum 06-01-2009
* Tijd16:00 - 18:00
* Locatie Hal OZW gebouw
* Titel Uitreiking VU mediaprijzen 2008
* Plaats Hal OZW gebouw
* Onderdeel Vrije Universiteit Amsterdam
* Wetenschapsgebied Overig
* EvenementtypeVaria
De VU reikt jaarlijks twee mediaprijzen uit, te weten de Mediakomeet
en de Mediamagneet. Met de Mediakomeet wil de VU wetenschappers
aanmoedigen die opeens opvallend vaak in de media waren. Met de
Mediamagneet wil de VU wetenschappers belonen die de VU door hun
veelvuldige media-optredens al langer goed vertegenwoordigen. De
winnaars ontvangen een geldbedrag dat vrij te besteden is ter
bevordering van de communicatie van wetenschap met het 'brede
publiek'.
De genomineerden voor de VU mediaprijzen 2008 zijn:
Ivo van Hilvoorde (Bewegingswetenschappen) - Mediakomeet
Ivo van Hilvoorde (1968) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Vrije
Universiteit Amsterdam met als afstudeerrichting sportfilosofie.
Vanuit zijn sterke sportfilosofische en medisch-ethische interesse
publiceert hij Ivo van Hilvoorde sindsdien over thema's als fair play,
dopinggebruik, sportblessures, fitness en bewegingsarmoede, zowel in
vakbladen als in bladen voor een breed publiek. Op basis van zijn
prikkelende opiniestukken is hij een steeds vaker gevraagde gast in
radio- en televisieprogramma's. Ook in 2008 was hij weer volop
aanwezig in de media. Begin 2008 verscheen het boek dat hij samen met
socioloog Ruud Stokvis schreef over de fitnesscultuur, getiteld
"Fitter, Harder & Mooier. De onweerstaanbare opkomst van de
fitnesscultuur" (Amsterdam: Arbeiderspers/Het Sporthuis), dat
uitvoerig besproken werd in onder meer Body Biz, De Volkskrant, HP De
Tijd en Ad Valvas. Daarnaast was hij herhaalde malen in het nieuws
(krant, radio en televisie) rond thema's als doping, de rol van
techniek en wetenschap in de sport en de zaak Pistorius, d.w.z. de
vraag of een atleet met twee kunstbenen mee mag doen aan de Olympische
Spelen, een vraag die aldus Ivo eerder ethisch dan technisch van aard
is.
Christine Carabain (Sociale Wetenschappen) - Mediakomeet Christine
Carabain
Christine Carabain is sinds ruim een jaar onderzoeker bij de werkgroep
Filantropie van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Ze houdt zich
bezig met onderzoek naar het geefgedrag van allochtonen, participatie
in vrijwilligerswerk en remittances. Als expert op het gebied van
vrijgevigheid in Nederland is ze dit jaar herhaaldelijk in het nieuws
geweest. Haar focus op geefgedrag onder allochtonen heeft haar
regelmatig aandacht van de media gebracht. Christine Carabain was een
van de hoofdsprekers op het symposium, waar ook Hare Koninklijke
Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden aanwezig was. Dit congres
getiteld `De Vergeten Gever' vond vrijdag 31 oktober plaats.
Verschillende aspecten van het filantropisch gedrag van migranten in
Nederland werden onder de aandacht gebracht. Het symposium heeft veel
aandacht gekregen in de landelijke pers.
Willem van Mechelen (VUmc) Willem van Mechelen - Mediamagneet
Willem van Mechelen is bedrijfsarts, bewegingswetenschapper en
epidemioloog. Zijn onderzoek bevindt zich op het snijvlak van arbeid,
sport en gezondheid en richt zich met name op de gezondheidswaarde van
regelmatige lichaamsbeweging & sport en op de effectiviteit van
arbeidsreïntegratie-programma's. Van Mechelen is voorzitter van
Body@Work TNO VUmc (www.bodyatwork.nl), lid van het managementteam van
het kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde AMC-VUmc-UWV, van het
managementteam van VUmc Kenniscentrum Overgewicht
(www.overgewicht.org) en programmaleider van het EMGO
onderzoeksprogramma Diabetes en Overgewicht (www.emgo.nl). Van
Mechelen is tevens betrokken bij onderzoek dat is genomineerd voor de
Academische Jaarprijs 07/08.
Theo Schuyt (Sociale Wetenschappen) Theo Schuyt - Mediamagneet
Als hoogleraar Filantropische Studies beweegt Theo Schuyt zich in de
hoogste kringen van de Nederlandse politiek. Hij was o.a. lid van de
Taskforce "Geven voor weten: particuliere middelen voor de
wetenschap". Op de VU leidt hij onderzoek naar geefgedrag in de
Nederlandse samenleving. Hij wil Nederland doordringen van het belang
van het aanboren van nieuwe geldstromen en het vinden van lokaal
kapitaal. Zo haalt hij regelmatig het nieuws rondom thema's als goede
doelen, vrijgevigheid en donateurschap.
Schuyt is een publieke en gezaghebbende autoriteit op het gebied van
(onderzoek naar) filantropie. Regelmatig figureert hij in de media.
Het onderzoek `Geven in Nederland' is ooit door hem opgezet en geldt
als het toonaangevende onderzoek naar geefgedrag. Elk jaar weer levert
dat aandacht van de media op. Daarnaast adviseert Schuyt politieke en
maatschappelijke organisaties omtrent fondsenwerving.
Peter van Koppen (Rechten) Peter van Koppen - Mediamagneet
Peter van Koppen (1953) is hoogleraar Rechtspsychologie aan de
Faculteit der Rechtsgeleerd van de Universiteit Maastricht en
hoogleraar Rechtspsychologie aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid
van de VU. In 2008 ontving hij samen met zijn collega's Herald
Merckelbach en Hans Crombag van de Universiteit van Maastricht de
NIP/Van Gorcum Media Prijs. Ze ontvingen deze prijs voor hun bijdrage
aan de verspreiding van de psychologie onder een breder publiek. "Het
was het kortste juryberaad ooit in de geschiedenis van deze prijs," zo
verklaarde de jury van de NIP/Van Gorcum Media Prijs in het vakblad De
Psycholoog. Het werk van de drie rechtspsychologen is volgens haar van
grote invloed op de bewijsvoering in de rechtspraak in Nederland. De
diverse boeken die van Koppen c.s. publiceerde zijn van blijvende
invloed en hebben sterk bijgedragen aan de opening van het
strafrechtelijk domein voor psychologie en psychologen.
Van Koppen is in een groot aantal zaken als getuigendeskundige
opgetreden en gaf ook in 2008 zijn deskundige advies over diverse
onderwerpen.
Uitreiking
De uitreiking van de mediaprijzen vindt plaats tijdens de
nieuwjaarsreceptie van de VU die 6 januari plaatsvindt in de hal van
het OZW gebouw. VU medewerkers kunnen op het intranet kijken voor meer
informatie over de nieuwjaarsreceptie.
Voor meer informatie over de mediaprijzen kunt u contact opnemen met
Aukje Schep van Dienst Marketing & Communicatie T 020 5985661
Ea.schep@dienst.vu.nl
Vrije Universiteit Amsterdam