Ingezonden persbericht



- P e r s c o m m u n i q u é -

Doel: (her)waardering en imagoverbetering van de ruim 150.000 mantelzorgers 2009 in het teken van publiekscampagne over mantelzorg in Limburg

Het Huis voor de Zorg te Sittard, een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor het vergroten van de zeggenschap van de zorgvragers in Limburg, heeft het initiatief genomen voor een publiekscampagne over mantelzorg in deze provincie. De uitrol van deze campagne, 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' genaamd, start op 6 januari 2009 wanneer L1 TV de eerste van 24 afleveringen uitzendt. In elk van de afleveringen wordt een Limburgse mantelzorger geportretteerd. Ook worden de inwoners van Limburg gedurende het gehele jaar over mantelzorg geïnformeerd door middel van free publicity en diverse flankerende activiteiten (onder andere nieuwsbrieven en de interactieve website www.takecarelimburg.nl). Op 24 juni vindt een slotdebat plaats in het gemeentehuis van Roermond.

Overall doelstelling van de campagne is bij te dragen aan een (her)waardering en imagoverbetering (van het werk) van de mantelzorgers. 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' kan rekenen op een breed draagvlak in de Limburgse samenleving. Onder de mede-initiatiefnemers bevinden zich de provincie, 26 gemeenten, evenals diverse zorgaanbieders en welzijnsinstellingen.

Positieve beeldvorming
Jo Maes, directeur van het Huis voor de Zorg, omschrijft het belang van de campagne als volgt: 'Met 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' willen wij positieve beeldvorming over en begrip voor de ruim 150.000 mantelzorgers in deze provincie creëren. Ook beogen we een discussie voor een breed kijkerspubliek op gang brengen over de veranderingen in de zorg, het maatschappelijk denken over zorg en de bijzondere rol van de mantelzorger. Niet in de laatste plaats willen we aandacht voor mantelzorgers in onze samenleving stimuleren en overbrengen hoe men hen kan helpen.'

Jo Maes, directeur van het Huis voor de Zorg

Gezicht
Gedeputeerde Odile Wolfs, portefeuillehouder voor onder meer Welzijn, Gehandicaptenbeleid en Sociale ontwikkeling, zegt: 'Voor veel mensen is het zorgen voor een partner, familielid of bekende vanzelfsprekend. Juist die vanzelfsprekendheid zorgt ervoor dat mensen zich niet als mantelzorger zien en niet die ondersteuning en waardering krijgen die ze verdienen. Daarom vind ik het belangrijk dat met 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' mantelzorgers een gezicht krijgen. Juist door situaties en verhalen in beeld te brengen die iedereen in zijn leven mee zou kunnen maken, vergroot je de herkenbaarheid. Positief is dat ook de ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers in beeld komen. Want op het moment dat je weet dat je mantelzorger bent, is het belangrijk dat je weet waar je met vragen of problemen terecht kunt. Kortom Take Care levert een belangrijke bijdrage aan de her- en erkenning van mantelzorgers.'

Gedeputeerde Odile Wolfs

Mantelzorg, het overkomt je
Mantelzorg is noodzakelijke en onvrijwillige zorg die voortvloeit uit een sociale/familiaire relatie en wordt verleend aan naasten met beperkingen en/of gezondheidsproblemen. Tussen mantelzorger en hulpbehoevende naaste bestaat een persoonlijke band van verschillende aard: ouder, kind, kleinkind, familie, vriend. Mantelzorg kan allerlei vormen van zorg/hulp omvatten: verpleging, verzorging, emotionele steun, praktische steun, huishoudelijke hulp, begeleiding, toezicht en het al dan niet gedwongen overnemen van rollen. Mantelzorgers trekken vaak langdurig en onbetaald op met en een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende. Ze zijn geen beroepsmatige zorgverleners en worden er niet voor betaald. Voor mantelzorg kies je niet, het overkomt je.

Bevolkingsontwikkelingen: Limburg loopt voorop
De provincie Limburg loopt landelijk gezien voorop met een aantal bevolkingsontwikkelingen, zoals vergrijzing, ontgroening en bevolkingsdaling. Deze ontwikkelingen hebben ingrijpende gevolgen, onder meer voor allerlei sociale voorzieningen. Ook is de snelheid van verandering in de samenleving sterk toegenomen en dat leidt tot onder meer vluchtige en lossere sociale verbanden. Door deze en andere factoren - onder meer de verdere beoogde extramuralisering van verpleeg- en verzorgingshuis en de toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen - zal de druk op de mantelzorgers in de toekomst toenemen en zal er mogelijk een tekort aan deze vorm van informele zorgverleners ontstaan. Naar schatting is een op de 7 Limburgers mantelzorger. Dat komt neer op ruim 150.000 provinciegenoten. Velen van hen weten niet dat ze mantelzorger zijn en kennen het woord 'mantelzorg' niet. Zij zijn dus ook niet op de hoogte van het feit dat in Limburg een breed netwerk van voorzieningen bestaat voor mantelzorgers. Onze provincie telt zo'n 15 regionale en lokale steunpunten. Daar kunnen mantelzorgers terecht voor informatie en advies, praktische en emotionele ondersteuning, voorlichting en cursussen.

Doelstellingen
De publiekscampagne 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' is een van de zogeheten provinciale Kennistransfer-projecten uit het 'Programma Mantelzorg in Limburg (april 2007). Dit programma is ontwikkeld door een aantal belangrijke partijen op het terrein van de mantelzorg: het Samenwerkingsverband Regionale Steunpunten Mantelzorg in Limburg, het Platform Mantelzorgers Limburg/Huis voor de Zorg en het Expertisecentrum Maatschappelijke Ondersteuning Limburg (EMOL). De Stuurgroep Programma Mantelzorg in Limburg heeft het Huis voor de Zorg gevraagd om de campagne verder tot ontwikkeling te brengen en uit te voeren.

In elke TV-aflevering zal één mantelzorger worden geportretteerd. Beoogd wordt positieve beeldvorming over en begrip voor de mantelzorgers te creëren. Doel is ook om een discussie voor een breed kijkerspubliek op gang te brengen over de veranderingen in de zorg, het maatschappelijk denken over zorg en de bijzondere rol van de mantelzorger. In combinatie met de overige onderdelen van de publiekscampagne kunnen de belangrijkste doelstellingen van 'Take Care, Mantelzorg in Limburg' als volgt worden geformuleerd:


. positieve beeldvorming over het feit dat je er niet om vraagt mantelzorger te worden, maar dat dit je overkomt; soms voor een beperkte tijd, soms je hele leven;
. mantelzorgers een stem en een gezicht geven door portretten te maken van gewone inwoners van Limburg op wie we trots op kunnen zijn;
. bevorderen van de erkenbaarheid en herkenbaarheid van mantelzorg en mantelzorgers;
. aandacht voor mantelzorgers in de samenleving stimuleren en overbrengen hoe men hen kan helpen;
. informatie verstrekken over ondersteuningsmogelijkheden en respijtzorg;
. informatie verstrekken over de wijze waarop gemeenten deze nieuwe taak oppakken;
. dialoog bevorderen tussen mantelzorgers, overheid, zorgaanbieders (formeel en informeel) en zorgverzekeraars.

Breed draagvlak
'Take Care, Mantelzorg in Limburg' heeft een breed draagvlak. Naast het Huis voor de Zorg, als initiatiefnemer, zijn mede-initiatiefnemers: de provincie Limburg; de gemeenten Arcen en Velden; Beek; Beesel; Bergen; Echt-Susteren; Eijsden; Gennep; Gulpen-Wittem; Helden; Horst aan de Maas; Kessel; Leudal; Maasbree; Maastricht; Margraten; Meerlo-Wanssum; Meijel; Mook en Middelaar; Nederweert; Roerdalen; Roermond; Sevenum; Vaals; Valkenburg aan de Geul; Venlo; Weert; Academisch Ziekenhuis Maastricht; Laurentius Ziekenhuis, Roermond; VieCuri Medisch Centrum, Venlo-Venray; Orbis Medisch en Zorgconcern, Sittard-Geleen; GGZ Noord- en Midden-Limburg, Venray; GroenekruisDomicura, Maastricht; Huisartsen Oostelijk Zuid-Limburg, Heerlen; Mensana RIBW Noord- en Midden-Limburg, Venlo; RIAGG, Maastricht; Dichterbij, Venlo; Rubicon jeugdzorg, Horn; SGL, Sittard; Synthese, Venray; Univé-VGZ-Trias Zorgkantoor regio Noord- en Midden-Limburg, Venlo; Vorkmeer, Panningen; Wel.kom, Venlo; Zorggroep Noord- en Midden-Limburg, Venlo; Thuishulpcentrale De Brug, Geleen en het Platform Mantelzorgers Limburg, Sittard. Ook de Stichting Sluyterman van Loo te Beverwijk is mede-initiatiefnemer.

Movedmedia uit Tilburg is producent van de 24-delige TV-serie. Zeer onlangs is de laatste van een door deze studio geproduceerde13-delige serie 'Take Care, Mantelzorg in Brabant' op Omroep Brabant uitgezonden. Deze serie heeft hoge kijkcijfers gehaald. Roger Jansen Public Relations uit Sittard verzorgt de coördinatie en de communicatie met betrekking tot de campagne.

Einde perscommuniqué

Sittard, 30 december 2008

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht