Ingezonden persbericht


Persbericht 3FM

6 januari 2009

Recordaantal van 10,6 miljoen Nederlanders beleeft 3FM Serious Request

5,9 miljoen luisteraars, 6 miljoen kijkers, 623.000 unieke bezoekers 3FM.nl, opbrengst: 5.637.937 euro.

3FM Serious Request 2008 bereikte 10,6 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en internet. Dit staat gelijk aan 75% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. 11,2 Miljoen Nederlanders (79%) waren op de hoogte van de actie. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van NPO Kijk- en Luisteronderzoek.

De actie, die 3FM samen met het Nederlandse Rode Kruis organiseerde voor vluchtelingenhulp, bereikte 300.000 mensen méér dan in 2007. 3FM Serious Request 2008 werd uitgezonden van 19 t/m 24 december 2008.

"3FM Serious Request leverde niet alleen een recordopbrengst voor het vluchtelingenprogramma van het Rode Kruis op. Het evenement breekt crossmediaal alle records. Nederland heeft Serious Request in zijn hart gesloten en volgt de 3 dj's in het Glazen Huis trouw via diverse media", zegt Florent Luyckx, 3FM zendermanager. "Ook de Glazen Huizen in Gent, Malmö en Nairobi zijn succesvol geweest en genereerden in België, Zweden en Kenia ongekend veel aandacht voor het lot van de 36 miljoen vluchtelingen wereldwijd."

De spectaculaire groei van 3FM Serious Request deed zich voor bij zowel de radio- als tv-uitzendingen van 3FM Serious Request. Naar de radio-uitzendingen op 3FM luisterden 5,9 miljoen mensen. In 2007 was dat 5,2 miljoen. Ook de tv-uitzendingen van het evenement zijn beter bekeken. In totaal keken 6 miljoen mensen naar de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request, in 2007 waren dat er 5,4 miljoen. Dit jaar kon men 3FM Serious Request volgen via Nederland 1 en 3, de etalagekanalen van vrijwel alle kabelexploitanten en via 101; één van de digitale themakanalen van de NPO. Daarnaast was op dinsdag 23 december rond 20.30 uur de livestream van 3FM Serious Request te volgen op alle drie de publieke televisiezenders dankzij een storing in Hilversum.

Het aantal unieke bezoekers van de speciale Serious Request website is indrukwekkend gestegen. Dit jaar 623.000 in de periode van 19 t/m 24 december. Dat was in 2007 nog 371.000. Het totaal aantal pageviews was 7,4 miljoen. Via de website kon men de verrichtingen van de DJ's in het Glazen Huis volgen, platen aanvragen en bieden op bijzondere veilingitems.

Opbrengst

3FM Serious Request bracht in Nederland 5.637.937,- euro op. Ook in Gent stond een Glazen Huis. Studio Brussel zamelde met de Belgische variant "Music for Life" een bedrag in van ¤3.503.246,-. Dit jaar stond er van 13 tot en met 19 december ook een Glazen Huis in het Zweedse Malmö. De dj´s van het publieke radiostations P3(radio) en SVT (televisie) brachten een bedrag van 277.778 euro bijeen met de Zweedse versie van Serious Request Musikhjalpen. Totale opbrengst van 3 Glazen Huizen is 9.418.961 euro.

Ghetto Radio Serious Request heeft zijn ambitie om het probleem van de vluchtelingen op de kaart te zetten helemaal bereikt. In Kenia werd geen geld ingezameld.

3FM Serious Request

Met 3FM SERIOUS REQUEST zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie dj's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie.

In 2004 haalde 3FM SERIOUS REQUEST 915.955 euro op voor de vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sluit Studio Brussel zich aan bij de actie. In 2008 doet het Zweedse P3/SVT dat. In 2008 brengt de actie in Nederland 5.637.937 euro op voor vluchtelingenhulp.

www.3fm.nl