Media alert

6 januari 2009

'Meedenkende zoekmachine' is niets nieuws

Steeds meer stemmen gaan op voor een intelligent web, een zogenaamd 'Semantisch Web' dat niet alleen informatie geeft, maar ook zelf begrijpt waar de informatie over gaat. Ook de zoekmachine snapt bij alle vragen waar de gebruiker op zit te wachten, een zogenaamde 'meedenkende zoekmachine'. In Europa werken bedrijven al geruime tijd met 'meedenkende zoekmachines' op hun eigen website. Zo biedt Q-go's zoektechnologie inzicht in 'de vraag achter de vraag'.

In 1999 bouwde Q-go zijn zoekmachine gebaseerd op natuurlijke taaltechnologie. Deze 'Natural Language Processing (NLP) Engine' herkent eindeloze variaties van natuurlijke taal. Na een grammaticale analyse worden individuele ingetoetste gebruikersvragen gekoppeld aan een redactionele of grammaticale index. Hierdoor geeft deze semantische zoekmachine in tegenstelling tot reguliere zoekmachines enkele relevante antwoorden op de zoekvraag. Hierdoor wordt sneller en vaker doorgeklikt. Alle belangrijke Westerse talen worden ondersteund, maar ook talen als Catalaans en Fries.

De 'NLP Engine' verwerkt niet alleen volledige zinnen, maar ook vragen in telegramstijl of steekwoorden. Grammaticale fouten of tikfouten zijn geen probleem voor de engine. Zelfs vragen als 'Waar blijft mijn poen?' worden begrepen.

De gebruiker van een site met deze engine voelt zich beter begrepen en heeft een betere service-ervaring. Het bedrijf in kwestie heeft een veel beter beeld van wat bezoekers vragen. Door analyse van het zoekgedrag en de gebruikte zoektermen kunnen bedrijven hun website-teksten en -structuur aanpassen aan de taal en zoekstijl van de bezoekers.

Ook krijgt de organisatie minder onnodige telefoontjes en er is in veel gevallen aangetoond dat er sprake is van een substantieel hogere online conversie omdat een breder scala aan koopsignalen wordt begrepen. Tenslotte heeft het beter begrijpen van de klant ook een zeer positief effect op het online imago van een organisatie.

"Een meedenkende zoekmachine is voor Q-go verre van een primeur", aldus Marcel Smit, CEO van Q-go. "Al jaren werken klanten als KLM, UWV, Deutsche Telekom en Telefonica met de 'NLP engine'. Bij deze organisaties zijn zeer concrete resultaten behaald, zoals een besparing van 27% op onnodige contactkosten en een verdubbeling van de online conversie."

(345 woorden)