Gemeente Utrecht


Schriftelijke vragen van mevrouw G.A. Oskam.
(ingekomen 4 december 2008 en antwoorden door het college college verzonden op 6 januari 2009)

Al jaren wijzen omwonenden, schooldirecties, ondernemers uit De Meern èn D66 op de verkeersonveilige situaties op en rondom De Meernbrug. Op 6 november jl. diende D66 de meest recente motie over De Meernbrug in: "kom over de Meernbrug". Bij deze schriftelijke vragen kunt u de tekst van de motie nog eens doorlezen.

Op vrijdag 1 december vond helaas een ernstig ongeluk plaats dat, naar onze mening, wellicht voorkomen had kunnen worden als de ideeën voor verbeteren van de verkeersveiligheid ter plekke door het college waren overgenomen en uitgevoerd. Uiteraard vindt ook D66 dat ook dan ongelukken niet voorkomen hadden kunnen worden. Hoe de mening is van bewoners van De Meern kunt u via de volgende link nalezen: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/december/02/noodkreet_merenezen_na_ernstig_ongeval

De Meernbrug is, zeker nu de inrichting nog altijd tijdelijk is, onveilig voor fietsers en wandelaars. Die stelling durft D66 wel aan gezien de vele (bijna-) ongelukken met fietsers en wandelaars. De bouw van het nieuwe centrum van De Meern, gevoegd bij het vele bouwverkeer dat niet omgeleid wordt of kan worden via de ringstructuur, kan onverhoopt tot nog meer onveiligheid zorgen.

Derhalve wil D66 u de volgende vragen stellen:
1. Wanneer is de verkeersveiligheid van en rondom De Meernbrug beter dan nu het geval is?


Wij verwachten dat het op de Meernbrug rustiger wordt wanneer de Regenboogbrug volgens plan ingericht is. Naar verwachting is dit in de loop van het eerste kwartaal van 2009 het geval.

2. Wanneer past u de trottoirs zodanig aan dat wandelaars, zeker ouderen die slecht ter been zijn, veilig de Leidsche Rijn kunnen oversteken?


Dit gebeurt bij de vervanging van de Meernbrug. De vervanging is in de planning vervroegd ten opzichte van het Centrumplan. De duur van de werkzaamheden is afhankelijk van het type brug. De keuze voor het type brug wordt in overleg met belanghebbenden op korte termijn gemaakt. Naar verwachting wordt de definitieve, verbrede brug in de tweede helft van 2010 aangelegd.

3. Wanneer past u de fietspaden en -oversteken zodanig aan dat met name kinderen die van en naar scholen fietsen, veilig De Meernbrug kunnen passeren?


Zie antwoord op vraag 2.

4. Bent u bereid om in de aanbesteding van het nieuwe De Meern Centrum de aanrijroutes van het bouwverkeer op te nemen als criterium?


Ja.

5. Bent u bereid om nieuwe verkeerstellingen te doen, mede als voorbereiding op het shared spaceconcept rondom De Meernbrug, zodat er in De Meern meer draagvlak kan komen voor dit concept?


Ja, maar wij achten tellingen op dit moment niet zinvol. Verkeerstellingen geven alleen een beeld van de huidige en niet van de eindsituatie.

6. Bent u bereid om, vooruitlopend op de bouw van het nieuwe centrum van De Meern, de inrichting van de Meerndijk autoluw te maken?


Ja, in beginsel wel. Probleem hierbij is echter dat het bouwverkeer voor het nieuwe centrum waarschijnlijk gebruik zal gaan maken van de Meerndijk. Hierdoor kan schade ontstaan aan de nieuw ingerichte weg. Het is dan ook niet verstandig om dat nu te doen.

Garanties op een meer autoluw centrum zijn niet te geven als er niet eveneens wijzigingen worden doorgevoerd in verkeersmaatregelen zoals die in mei 2005 tijdelijk (voor vijf jaar) zijn vastgesteld conform de Task Force De Meern. Voorstellen om dit te vervroegen worden in het voorjaar van 2009 ter bespreking aan uw raad voorgelegd.

7. Bent u bereid om ontheffing te verlenen voor de Letschertweg om tractoren met zand via de ringstructuur rond De Meern te leiden?


Nee. De combinatie van tractoren en autoverkeer op de Letschertweg leidt door het snelheidsverschil volgens de politie tot onveilige verkeerssituaties.


---- --