Gemeente Utrecht

Schriftelijke vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 2 december 2008 en antwoorden door het college verzonden op 6 januari 2009)

Na de oplevering van de parkeergarage nabij stadion Galgenwaard (gelegen schuin tegenover het tankstation) is een verkeersregelinstallatie geplaatst. Gezien het verkeersaanbod ter plekke is hier helaas niet gekozen voor een stoplicht met detectielussen, met als gevolg dat het stoplicht voor verkeer vanuit de parkeergarage in een cyclus meedraait, dit tot grote ergernis voor het autoverkeer komend van de Waterlinieweg. Wachten voor rood licht terwijl er geen ander verkeersaanbod is, is voor veel automobilisten niet eenvoudig te verteren. Bovendien kan het nodeloze rode licht leiden tot onnodige verkeersopstoppingen op zowel de afrit als op de Waterlinieweg zelf. Met name in de ochtend- en avondspits kan dit in de ogen van Stadspartij Leefbaar Utrecht leiden tot gevaarlijke situaties.


1. Is het college bekend met deze verkeerssituatie? Hoe schat de gemeente deze situatie in?

Ja, deze situatie is bij ons bekend. Zonder verkeerslichten kan tijdens de spitsen het autoverkeer van en naar parkeergarage Galgenwaard niet goed inschatten wanneer men de kruising veilig kan oversteken. Verkeer van en naar de parkeergarage moet in dat geval namelijk voorrang verlenen aan de grote stroom autoverkeer komend vanaf de afrit Waterlinieweg. Buiten de spitsen zijn de verkeerslichten op deze kruising uitgeschakeld.

Anders dan u beweert, zijn bij het kruispunt met de parkeergarage op alle rijstroken detectielussen aangebracht. Op korte afstand bevindt zich de kruising Herculeslaan - Stadionlaan. Ook hier zijn verkeerslichten met detectielussen aanwezig. Voor verkeer vanaf de Waterlinieweg richting Herculeslaan/Stadionlaan is tussen beide kruispunten een groene golf aanwezig. Dit houdt in dat verkeer onderaan de afrit Waterlinieweg pas groen krijgt als het volgende verkeerslicht bij de kruising Herculeslaan - Stadionlaan ook groen is. Dit verklaart waarom auto's onderaan de Waterlinieweg, ook bij het onbreken van verkeersaanbod op de zijrichtingen, toch voor rood licht moeten wachten. Bij groen licht kan verkeer vanaf de afrit Waterlinieweg zonder noemenswaardige vertraging doorrijden bij het volgende verkeerslicht ter hoogte van de Herculeslaan/Stadionlaan. Dit voorkomt dat verkeer vanaf de Waterlinieweg het kruisingsvlak blokkeert voor verkeer van en naar de parkeergarage. Bovendien zorgt deze groene golf er in de avondspits voor dat het verkeer vanuit de parkeergarage genoeg opstelruimte heeft bij de verkeerslichten ter hoogte van de kruising Herculeslaan - Stadionlaan. Het verkeer vanaf de afrit Waterlinieweg staat immers opgesteld bij het verkeerslicht ter hoogte van de kruising met de parkeergarage.


2. Is de VRI op deze plek noodzakelijk? Zo nee, wanneer wordt de VRI dan verwijderd? Zo ja, kan de VRI zo afgesteld worden dat de doorstroming van het verkeer komend vanaf de Waterlinieweg verbeterd wordt?

Ja, de verkeerslichten op het kruispunt Afrit Waterlinieweg - Parkeergarage Galgenwaard zijn, tijdens ochtend- en avondspits, noodzakelijk om de verkeersveiligheid en doorstroming te waarborgen (zie antwoord 1).

Bij de uitrit van de Rabobank-parkeergarage aan de Croeselaan staat een vergelijkbaar stoplicht, dat - ondanks een beperkt aanbod van verkeer - volledig meedraait in de groenlicht-cyclus. Het stoplicht is storend voor voetgangers, fietsers en automobilisten, en een groot deel van met name de fietsers negeert het rode licht.


3. Zijn er nog meer stoplichten in Utrecht die ondanks een zeer beperkt verkeersaanbod volledig meedraaien in de groenlicht-cyclus? Zo ja, waar?

Ook de verkeerslichten bij de in- en uitrit van de Rabobank zijn voorzien van detectielussen.

Op dit moment is een detector defect bij de tijdelijke uitrit voor bouwverkeer vanaf de Rabobank. Hierdoor wordt dit verkeerslicht ook groen op momenten dat er geen bouwverkeer aanwezig is. Hierdoor staat het kruisende verkeer, waaronder fietsers en voetgangers, onnodig voor rood te wachten. Deze storing wordt zo spoedig mogelijk verholpen.


4. Is het college bereid ook deze VRI's anders in te regelen, zodat het aantal onnodige wachturen fors afneemt?

Gelet op de antwoorden op vraag 1 t/m 3 is dit niet van toepassing.

---- --