Gemeente Utrecht

Schriftelijke vragen van de heer V. Oldenborg

(ingekomen 2 december 2008 en antwoorden door het college verzonden op 6 januari 2009)

Stadspartij Leefbaar Utrecht ontving een afschrift van een e-mail gericht aan het gemeentelijk parkeerbedrijf inzake de sluitingstijden van P+R Westraven. Een citaat uit deze e-mail:

"Wij parkeerden bij Westraven op vrijdag, zondag konden we onze auto niet meenemen omdat de garage dicht was. Deze info is niet terug te vinden op het P+R kaartje, we hadden het ook niet gezien toen we in de garage aankwamen. Dan ben je druk met de weg zoeken, veilig parkeren en waar is de automaat?

Na telefonisch contact vertelde een dame van uw organisatie dat ze niets voor ons kon doen. We konden onze auto pas maandagochtend om 5.00 uur ophalen! Pas nadat we de politie om hulp vroegen kwam een uiterst vriendelijke sleutelhouder ons helpen. Als jullie P+R echt tot een succes willen maken zou de garage ook op zon en feestdagen open moeten zijn. In het uur tijd dat we bij de garage stonden kwamen er ook verschillende automobilisten aan die wilden parkeren, ze waren verbaasd en geïrriteerd dat de garage dicht was."


1. Staan de openingstijden van de P+R's naar de mening van het college duidelijk genoeg vermeld?

Ja


2. Is het college bereid de suggestie om de openingstijden op het P+R-kaartje te vermelden over te nemen? Zo nee, waarom niet?

Ja


3. Waarom kan de politie in geval van sluiting wel zorgen voor een sleutel van P+R Westraven en de gemeente - blijkens dit voorbeeld - zelf niet?

De politie heeft contact gezocht met een medewerker van de gemeente (Afdeling Parkeren) die storingsdienst had. Helaas bleek dat de door de gemeente ingehuurde antwoordservice niet beschikte over deze informatie, deze ommissie is inmiddels hersteld..


4. Zijn er cijfers bekend van het aantal auto's dat op zondag bij P+R Westraven letterlijk voor een dichte deur komt te staan? En hoeveel gevallen zijn er bij de gemeente bekend waarbij terugkerende P+R-gebruikers voor een dichte deur hebben gestaan?

Nee, dit wordt niet geregistreerd..

Op de website www.utrechtpenr.nl staan de openingstijden vermeld. Bij Westraven staat o.a.: "koopzondag: 11.00 - 22.00 uur (elke 1e zondag van de maand)." Op www.utrecht.nl staat echter bij de openingstijden parkeergarages dat P+R Westraven geopend is op "Koopzondag/jaarbeursevenement 11.00 - 22.00 uur." Deze beide gemeentelijke informatiebronnen komen dus niet overeen, bovendien ontbreekt bij beide bronnen een link naar een lijst met koopzondagen en/of jaarbeursevenementen.


5. Welke bron geeft de juiste informatie? Hoe kan het dat de gemeente tegenstrijdige informatie verspreid? Wanneer wordt de foutieve informatie verbeterd?

Alle vermeldingen naar P+R worden doorgelinkt naar de Utrechtse P+R site. Echter, blijkbaar is daarbij één pagina vergeten. Wij danken u voor uw oplettendheid en hebben opdracht gegeven de site aan te passen. Op de P+R site staat een directe verwijzing naar de koopzondagen.


6. Kan er bij de openingstijden (een link naar) relevante informatie over koopzondagen en jaarbeursevenementen opgenomen worden?

Ja.


7. Hoeveel zondagen is P+R Westraven in 2008 dichtgeweest, gelet op alle koopzondagen en jaarbeursevenementen?

In 2008 is P+R Westraven 32 zondagen dicht geweest. Op alle koopzondagen (1e zondag van de maand, alle koopzondagen rond de feestdagen) en op 14 september 2008 was P+R Westraven geopend.

Is het college het met Stadspartij Leefbaar Utrecht eens dat het voor de (potentiële) gebruikers van P+R Westraven een stuk minder verwarrend zou zijn wanneer de P+R elke zondag geopend zou zijn?

Ja.


8. Is het college bereid te onderzoeken of het mogelijk is de P+R elke zondag voor het publiek te openen?

Ja.

Bovenstaande e-mail werd eind oktober door een klant van P+R Westraven aan de gemeente verstuurd, maar is tot op heden (bijna 5 weken later) nog altijd niet inhoudelijk beantwoord.


9. Welke periode hanteert de gemeente voor het opstellen van antwoorden op vragen en suggesties van haar klanten?

De servicenorm voor het beantwoorden van emails is vijf werkdagen.


10. Bent u het met Stadspartij Leefbaar Utrecht eens dat een snelle beantwoording van consumentenvragen gewenst is?

Ja.


11. Ziet het college mogelijkheden de hierbij gehanteerde procedures te versnellen?

Ja, daarvoor hebben wij de servicenormen vastgesteld.

---- --