Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Winter op het spoor: informatie beneden alle peil

Oplossen knelpunten duurt te lang

Het treinverkeer is sinds gisteren verstoord door het winterweer. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) klaagt vooral het gebrek aan informatie in de stations aan. Bovendien slepen de problemen te lang aan.

Jan Vanseveren van de BTTB: "We ontvingen tal van klachten over gebrekkige info in de stations. Op de infoschermen stonden nauwelijks treinen, vervangende busdiensten werden niet aangekondigd, en omroepers hulden zich in stilzwijgen. De meeste klachten kwamen uit Brussel, Mechelen en Leuven. Maar ook in de kleine stopplaatsen was het nagelbijten voor veel reizigers die zonder enige informatie anderhalf uur lang op hun trein moesten wachten, zo bijvoorbeeld in Diegem en Wijgmaal."

In Leuven zijn er al bovenleidingsproblemen sinds gisterenmiddag. De BTTB is verbaasd dat het herstel zoveel tijd in beslag neemt. Vanochtend waren er nog steeds maar 3 van de 9 sporen beschikbaar, wat tot grote vertragingen leidde. Ook elders in het land waren er problemen, bijvoorbeeld tussen Mechelen en Antwerpen. Vandaag om 11u verscheen een melding op de site van de NMBS dat de problemen in Leuven verholpen waren. Veel te rooskleurig, zo moesten veel klanten aan den lijve ondervinden.

De BTTB herinnert aan zijn vraag naar noodplannen voor het geval dat de dienst op een bepaalde lijn verstoord wordt. Jan Vanseveren: "In de jaren '90 publiceerde de NMBS bij het begin van elke winter een nooddienstregeling voor streng winterweer: een nuttig initiatief dat nu niet meer herhaald wordt."

De BTTB wenst wel zijn appreciatie uit te drukken voor de spoormannen en -vrouwen die in dit koude weer de klok rond buiten aan de slag zijn om het spoorverkeer weer vlot te trekken.