75% van alle ouderen ergeren zich het meest aan reclame.

07/0 1/2009 15:20

Omroep MAX

Persbericht

Hilversum, 7 januari 2009

75% van alle ouderen ergeren zich het meest aan reclameblokken.

In opdracht van Omroep MAX heeft Evidens Onderzoekdiensten uit Amsterdam een onderzoek verricht onder ouderen en hen gevraagd waar men zich het afgelopen jaar het meest aan heeft geërgerd. In totaal hebben 1.193 panelleden van 50 jaar of ouder aan dit onderzoek meegewerkt, waarvan:

o 681 panelleden van 50-64 jaar (50-plussers)

o 512 panelleden van 65+ jaar (65-plussers)

o 545 mannelijke panelleden

o 648 vrouwelijke panelleden.

De panelleden konden kiezen uit verschillende categorieën: o.a. Bank en Verzekeringssector, Openbaar vervoer, Post en Telecommunicatiesector, Energiesector, Woningmarkt, Horeca, Zorg In Nederland, Overheid en Algemeen bestuur, Toerisme en Recreatie en Media.

Top-tien ergernissen.


1e plaats: (media): (te) lange reclame(-blokken): 75%


2e plaats: (media): te hard geluid bij reclame (TV, websites): 73%


3e plaats: (media): irritante reclames (pop-up, radio, tv): 71%


4e plaats: (bank/verzekeringen): te hoge/buitensporige salarisbonussen voor de leiding van deze bedrijven: 70%


5e plaats: (energiesector): ongewenste telefoontjes over overstapnaar andere energieleverancier: 68%


6e plaats: (algemeen): niet open te krijgen verpakkingen: 67%


7e plaats: (bank/verzekeringen): dat bij telefoneren een heel menu moet worden afgewerkt: 65%


8e plaats: (overheid/bestuur): hoge gemeentelijke belastingen: 58%


9e plaats: (energiesector): te hoge/buitensporige bonussen voor de leiding van deze bedrijven: 57%


10e plaats: (horeca): hoge prijzen: 57%

De top 3 ergernissen heeft te maken met reclame op tv, radio en internet.


1. 75% van alle ouderen ergert zich aan de (te lange) reclameblokken


2. 73% is van mening dat het geluid bij de reclame veel te hard is.


3. 71% ergert zich aan irritante reclames.

Jan Slagter, directeur MAX: " Het verbaast me niet dat ouderen zich ergeren aan reclame op radio, televisie en internet. Het is een veel gehoorde klacht. Uit elk onderzoek blijkt telkens weer dat televisiereclame de grootste bron van ergernis is. Daarom pleit ik al jaren voor reclamevrij publieke zenders. Het wordt dat Loekie met pensioen gaat. Gelukkig hoor je ook in de politiek dat steeds meer partijen voor afschaffing van de STER zijn. Tevens kunnen de kranten, die het nu moeilijk hebben rekenen op extra advertentieverkoop als de STER zal worden afgeschaft. De vraag is alleen wie hakt de knoop door. "





http://www.omroepmax.nl