Consumentenautoriteit
Persbericht | 8 januari 2009 | Consumentenautoriteit beboet misbruik
MSN-gegevens bij ringtonereclame
De Consumentenautoriteit legt een boete op van EUR 85.000 aan het
bedrijf OX-2 International. Het bedrijf beheert een aantal websites
waarop reclame wordt gemaakt voor SMS-diensten van aanbieders van
ringtones of quizzen. Om voor een prijs of ringtone in aanmerking te
komen, moesten bezoekers hun MSN-naam en -wachtwoord opgeven. OX-2
misbruikte deze gegevens vervolgens om ongevraagde reclameberichten
voor gratis ringtones of prijsvragen te sturen. Daardoor leek het
alsof deze e-mails afkomstig waren van een bekende. Om de 'gratis'
ringtone te ontvangen of de prijs te winnen moest de ontvanger een
betaald SMS-abonnement afsluiten. Marije Hulshof, directeur
Consumentenautoriteit: "Dit bedrijf stuurde uit jouw naam e-mails naar
je vrienden met een dubieuze aanbieding. Daardoor werd de ontvanger op
het verkeerde been gezet over de inhoud en betrouwbaarheid van de
aanbieding. Dit is bijzonder kwalijk. Je moet erop kunnen vertrouwen
dat jouw adresgegevens en die van je MSN-contacten niet worden
misbruikt. Daarom pakken wij dit aan."
OX-2 International is een zogenaamde 'affiliate'. Dit is een partij
die op zijn website advertenties plaatst voor andere ondernemingen.
Voor elke overeenkomst die via deze site tot stand komt ontvangt de
affiliate een vergoeding. Het bedrijf gebruikte hiervoor vier
websites: realtonekado.nl, jijwint.nl, winps3.nl en Iphonegame.nl.
Deze sites bevatten advertenties voor ringtones en prijsvragen van
Celldorado en Wixawin. Doordat bezoekers werd verzocht hun
MSN-gebruikersnaam en -wachtwoord achter te laten om een gratis
ringtone te ontvangen of een prijs te kunnen winnen, kon OX-2
reclameberichten versturen naar de contactpersonen uit de
adressenlijst van deze bezoekers. Doordat het voor de ontvanger leek
of de e-mail afkomstig was van een bekende werd deze niet als
reclameboodschap herkend.
De boete van EUR 85.000 is opgelegd omdat voor consumenten niet altijd
duidelijk was welk bedrijf achter de websites zat en hoe dat bedrijf
kon worden bereikt in geval van klachten. Daarnaast werd de regels
voor het maken van reclame via internet geschonden, doordat de e-mails
niet herkenbaar waren als reclame en zonder toestemming van de
ontvanger werden verzonden. Ook heeft de Consumentenautoriteit het
bedrijf een last onder dwangsom opgelegd om de bovenstaande
overtredingen te beëindigen.
Deze zaak is gestart naar aanleiding van consumentenklachten bij
ConsuWijzer en is het resultaat van een samenwerking tussen OPTA, de
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit en de
Consumentenautoriteit. Omdat het bedrijf met name de regels rond de
informatieverplichtingen op internet had overtreden heeft de
Consumentenautoriteit de zaak op zich genomen. Dit kan op basis van
het samenwerkingsprotocol dat beide toezichthouders in 2007 hebben
gesloten als er sprake is van samenvallende bevoegdheden.
* Download het besluit in de zaak OX-2 International (pdf, 720kb)
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer - Consumentenautoriteit beboet OX-2 voor misbruik
MSN-gegevens
---