Consumentenautoriteit


Persbericht | 8 januari 2009 | Consumentenautoriteit beboet misbruik MSN-gegevens bij ringtonereclame

De Consumentenautoriteit legt een boete op van EUR 85.000 aan het bedrijf OX-2 International. Het bedrijf beheert een aantal websites waarop reclame wordt gemaakt voor SMS-diensten van aanbieders van ringtones of quizzen. Om voor een prijs of ringtone in aanmerking te komen, moesten bezoekers hun MSN-naam en -wachtwoord opgeven. OX-2 misbruikte deze gegevens vervolgens om ongevraagde reclameberichten voor gratis ringtones of prijsvragen te sturen. Daardoor leek het alsof deze e-mails afkomstig waren van een bekende. Om de 'gratis' ringtone te ontvangen of de prijs te winnen moest de ontvanger een betaald SMS-abonnement afsluiten. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Dit bedrijf stuurde uit jouw naam e-mails naar je vrienden met een dubieuze aanbieding. Daardoor werd de ontvanger op het verkeerde been gezet over de inhoud en betrouwbaarheid van de aanbieding. Dit is bijzonder kwalijk. Je moet erop kunnen vertrouwen dat jouw adresgegevens en die van je MSN-contacten niet worden misbruikt. Daarom pakken wij dit aan."

OX-2 International is een zogenaamde 'affiliate'. Dit is een partij die op zijn website advertenties plaatst voor andere ondernemingen. Voor elke overeenkomst die via deze site tot stand komt ontvangt de affiliate een vergoeding. Het bedrijf gebruikte hiervoor vier websites: realtonekado.nl, jijwint.nl, winps3.nl en Iphonegame.nl. Deze sites bevatten advertenties voor ringtones en prijsvragen van Celldorado en Wixawin. Doordat bezoekers werd verzocht hun MSN-gebruikersnaam en -wachtwoord achter te laten om een gratis ringtone te ontvangen of een prijs te kunnen winnen, kon OX-2 reclameberichten versturen naar de contactpersonen uit de adressenlijst van deze bezoekers. Doordat het voor de ontvanger leek of de e-mail afkomstig was van een bekende werd deze niet als reclameboodschap herkend.

De boete van EUR 85.000 is opgelegd omdat voor consumenten niet altijd duidelijk was welk bedrijf achter de websites zat en hoe dat bedrijf kon worden bereikt in geval van klachten. Daarnaast werd de regels voor het maken van reclame via internet geschonden, doordat de e-mails niet herkenbaar waren als reclame en zonder toestemming van de ontvanger werden verzonden. Ook heeft de Consumentenautoriteit het bedrijf een last onder dwangsom opgelegd om de bovenstaande overtredingen te beëindigen.

Deze zaak is gestart naar aanleiding van consumentenklachten bij ConsuWijzer en is het resultaat van een samenwerking tussen OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit en de Consumentenautoriteit. Omdat het bedrijf met name de regels rond de informatieverplichtingen op internet had overtreden heeft de Consumentenautoriteit de zaak op zich genomen. Dit kan op basis van het samenwerkingsprotocol dat beide toezichthouders in 2007 hebben gesloten als er sprake is van samenvallende bevoegdheden.
* Download het besluit in de zaak OX-2 International (pdf, 720kb)

Meer informatie

Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer - Consumentenautoriteit beboet OX-2 voor misbruik MSN-gegevens

---