Gemeente Bunnik
Nieuwjaarstoespraak burgemeester T. van der Stroom-van Ewijk
Hier kunt u de toespraak lezen die mevrouw Van der Stroom gehouden
heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente, woensdag 7
januari jl.
Nieuwjaarstoespraak burgemeester van der Stroom - van Ewijk, uitgesproken
tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Bunnik 7 januari 2009
Geachte aanwezigen, dames en heren,
Ik weet niet hoe het u vergaan is zo rond de jaarwisseling, maar ik
vond het thema van de conference van Youp van't Hek zeer treffend
gekozen: "hoe heeft het zo toch zo ver kunnen komen". Naast andere
ongewenste ontwikkelingen heeft hij daarmee naar mijn mening treffend
weergegeven wat in de nacht er na in ons land gebeurd is: namelijk dat
het vrijwel nergens rustig was door gewelddadige incidenten zoals in
brand gestoken auto's, vernielingen, vechtpartijen en het molesteren
en bedreigen van hulpverleners. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen
dat de jaarwisseling een vrijbrief lijkt geworden om andermans spullen
en levens aan te vallen en hulpverleners te beletten hun werk te
verrichten. Wat voor een land zijn we geworden dat dit geweld
onvoldoende te beteugelen lijkt? We hebben kunnen lezen dat gemeenten
en politie plannen gesmeed hebben om het niet meer zo uit de hand te
laten lopen als het jaar er voor. Ook in de gemeente Bunnik hebben we
een plan van aanpak gemaakt en zijn veel voorbereidende acties en
maatregelen genomen door gemeente, gemeente werken en politie.
Gedurende de oudejaarsavond en nacht en ook de dagen ervoor is er veel
gesurveilleerd, zowel door politie als brandweer. Er is behoorlijk wat
illegaal vuurwerk opgespoord en in beslag genomen. Dit heeft wel zijn
effect gehad en de schade aan eigendommen op de openbare weg is
beperkt gebleven. Vorig jaar was dat nog ter waarde van EUR 21.000.-,
dat is toch EUR1.50 per inwoner, zonde geld. Nu spreken we gelukkig
slechts over enkele prullen- en hondenpoepbakken en 5 verkeersborden,
maar ook dat is natuurlijk niet aanvaardbaar.
Dames en heren, misschien een wat somber begin van deze Nieuwjaars
toespraak, maar ik vind dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor de
wereld om ons heen, en dan beperk ik me alleen nog maar tot ons eigen
land. U mag van uw overheid immers verwachten dat uw grondrechten
geëerbiedigd worden en dat onze rechtstaat en onze democratie
waarborgen dat u in vrijheid en veiligheid kunt leven en werken.
Maar laat ik u eerst welkom heten: hartelijk welkom aan veel van onze
inwoners, nieuwe inwoners ook, vertegenwoordigers van verenigingen en
organisaties en onze ondernemers uit de drie dorpskernen van de
gemeente Bunnik. Fijn dat u gekomen bent om elkaar en het
gemeentebestuur ter gelegenheid van het nieuwe jaar te ontmoeten. Als
waarnemend burgemeester is dit voor mij een groot genoegen, maar
helaas slechts eenmalig.
En naast het genoegen zijn er dan ook gewoon de dagelijkse en de
specifieke zaken die mijn aandacht vragen, zoals de veiligheid . Uit
een recent gehouden landelijke enquête is gebleken dat burgers in hun
gemeente veiligheid het allerbelangrijkste onderwerp vinden en
naarmate de gemeente er in slaagt om het veiligheidsbeleid effectief
te laten zijn, zou dat ook van invloed zijn op uw waardering van de
gemeente. Ik ben nog te kort in Bunnik om daar al een goed beeld van
te hebben, maar ik ervaar wel dat de lijnen met de politie kort en
krachtig zijn en dat we de veiligheids- aandachtspunten goed in beeld
hebben. De gemeenteraad heeft precies een jaar geleden de Kadernota
Integrale Veiligheid vastgesteld en prioriteiten benoemd, waar onder
woninginbraken, diefstal van en uit auto's, overlast en vernielingen.
In de landelijke pers heeft u kennis kunnen nemen van de
veiligheidsindex van alle gemeenten, ook wel de barometer van de
lokale overheid genoemd. Daarbij is op grond van aangiftecijfers bij
de politie uit 2007 een vergelijking gemaakt tussen gemeenten op 4
categorieën misdrijven; nl. diefstal (van en vanuit auto's), woning
inbraak , geweld en vernieling. Deze cijfers zijn gedeeld op het
aantal inwoners en het aantal woningen en daar komt een gemiddelde uit
van alle gemeenten: dat is op 100 gesteld, zit je er als gemeente
boven, dan ben je dus onveiliger dan het gemiddelde; zit je er onder
dan ben je veiliger. Wel, hoe zit dat voor Bunnik? Wij scoren het
cijfer 103 op een totaal aantal gemeenten van 441; dus best hoog voor
zo'n kleine landelijke gemeente; voor diefstal auto's vernieling en
woning inbraken is dat zelfs hoger, maar voor geweld gelukkig veel
lager nl. 67; maar daarmee komt ons gemiddelde wel op 103 zoals ik al
zei.
Dit is voor ons aanleiding om daar speciale acties op te richten. Zo
heeft u kunnen zien dat we in november zeer indringende billboards
geplaatst hebben om u te waarschuwen voor inbrekers en uw maatregelen
te kunnen nemen. Voor wat betreft autodiefstal en inbraak is nu een
plan in voorbereiding, samen met een aantal omliggende gemeenten om
tot slimme acties te komen.
Dames en heren, van veiligheid kom ik automatisch bij het onderwerp
verkeer en infrastructuur. In de eerder genoemde enquête bleek
namelijk dat na veiligheid, wonen en verkeer het meest belangrijkst
gevonden werd. In de gemeente Bunnik een zeer hot item heb ik
inmiddels ervaren en niet onterecht als we bezien hoe onze grotendeels
landelijke gemeente doorkruist en omgeven wordt door provinciale en
rijkswegen en steeds maar nieuwe plannen. Hierbij kan het
gemeentebestuur de belangen van de burgers alleen maar behartigen door
aan tafel te blijven in de verschillende overleg organen en zijn eisen
te formuleren en te verzilveren. Dat geldt zowel voor de A12 Salto
plannen als voor de Startnotitie Ring Utrecht. Door leden van het
College wordt daar op een degelijke en zeer vasthoudende manier aan
gewerkt en wij verwachten dat dit in de loop van het jaar zijn
vruchten zal afwerpen.
Een ander aangelegen onderwerp voor burgers is het wonen ; dat gaat
ook op voor Bunnik; er zijn in alle drie de dorpskernen veel plannen
in voorbereiding en gereed voor uitvoering; ongelofelijk dat een
relatief kleine gemeente als Bunnik zo veel plannen tegelijk op de
agenda heeft: naar ik heb begrepen is hier bij de vorming van het
College in 2006 veel nadruk opgelegd. Dit trekt voortdurend een grote
wissel op de beperkte capaciteit van de organisatie, want die heeft
daar géén gelijke tred mee gehouden. In samenhang met de krappe
arbeidsmarkt stagneerden plannen soms langer dan nodig en moet het één
soms op het ander wachten. Daarbij komt dat al die plannen ook een
zorgvuldige inspraak en betrokkenheid van de inwoners vergen; ik hecht
daar grote waarde aan en zal ook toezien dat daar voldoende tijd en
aandacht voor is. Aan communicatie wordt door het College terecht zeer
veel belang gehecht.
Dames en heren,
Een nieuwjaarstoespraak is altijd bij uitstek het moment om terug en
vooruit te blikken. Over de terugblik zult u binnenkort kunnen lezen
in het Burger Jaarverslag dat iedere burgemeester uitbrengt. Er
gebeurde veel in de gemeente Bunnik in 2008: nare dingen, ongelukken,
heel droevig, daarnaast vele jubilea en ook het onverwachte vertrek
van uw burgemeester mevr. Van Rijnbach-de Groot. Over datgene waar
heel Nederland mee te maken heeft of krijgt, de kredietcrisis, doe ik
hier maar het zwijgen toe. Er zijn zo veel deskundigen die daar
regelmatig hun licht over laten schijnen; maar wat het voor ieder van
ons, ondernemers en particulieren betekent of gaat betekenen kan
beslist ingrijpend zijn. We zullen dat ongetwijfeld gaan merken in
2009: een jaar wat nog redelijk vers voor ons ligt, maar waar veel
bestuurszaken in Bunnik tot afronding zullen komen. Zoals de
besluitvorming over A12 Salto, het sportbeleid van de gemeente zodra
de sportnota het licht zal zien, de doorontwikkeling van de WMO, de
officiële start van het Streekhuis in Werkhoven, om maar zo een aantal
items te noemen. En ondertussen lopen de politieke partijen zich al
warm, of bereiden zich op zijn minst voor, op de
gemeenteraadsverkiezingen in 2010: de tijd gaat snel, we zullen zien.
Ik ben inmiddels 4 maanden werkzaam in Bunnik als overbrugging naar de
installatie van uw nieuwe, permanente burgemeester. De gemeenteraad en
daaruit de vertrouwenscommissie is bezig met het selectieproces en de
verwachting is dat de nieuwe burgemeester rond 1 april a.s.
geïnstalleerd kan worden. Tot die tijd kan de gemeente, de
gemeenteraad, het College en de gemeentelijke organisatie op mij
rekenen. Ik doe het werk met veel plezier, maar vind uiteraard ook
moeilijke zaken op mijn pad. Zo houden de eerder genoemde onderwerpen
uiteraard de gemeenteraad erg bezig. En vanuit hun politieke
opvattingen, idealisme en enthousiasme ontstaan vaak politieke
tegenstellingen, ook met het college. Wat Bunnik echter in deze
periode vooral nodig heeft is een enorme bestuurskracht waarmee we
laten zien dat we als kleine gemeente zelfstandig kunnen besturen en
voor onze belangen opkomen; en waarbij de gemeenteraad zich profileert
als een eenheid in verscheidenheid en het college samen met de
beleidsambtenaren laat zien dat we graag samenwerken met omliggende
gemeenten, niet alleen om te profiteren, maar om de meerwaarde die dat
voor het resultaat heeft en om ons regionaal besef te laten blijken.
Samen is ook het woord dat mij trof in het verslag van de provincie
over de gehouden najaarsconferentie. Dat heeft de titel
meegekregen"samen op weg naar 2040".Ter afsluiting borduur ik daar
graag op door.
Daarom, dames en heren,
* Samen in de provincie Utrecht op weg naar 2040
* Salto: samen werken aan langere termijn oplossing
* Samen met u de gemeente Bunnik en de drie dorpskernen leefbaar
houden
* Samen met u een toast op het nieuwe jaar uitbrengen, waarbij ik u
een voorspoedig, gezond en gelukkig Nieuwjaar toewens!!
3
* Algemene informatie