Gemeente Bunnik


Nieuwjaarstoespraak burgemeester T. van der Stroom-van Ewijk

Hier kunt u de toespraak lezen die mevrouw Van der Stroom gehouden heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente, woensdag 7 januari jl.

Nieuwjaarstoespraak burgemeester van der Stroom - van Ewijk, uitgesproken tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Bunnik 7 januari 2009

Geachte aanwezigen, dames en heren,

Ik weet niet hoe het u vergaan is zo rond de jaarwisseling, maar ik vond het thema van de conference van Youp van't Hek zeer treffend gekozen: "hoe heeft het zo toch zo ver kunnen komen". Naast andere ongewenste ontwikkelingen heeft hij daarmee naar mijn mening treffend weergegeven wat in de nacht er na in ons land gebeurd is: namelijk dat het vrijwel nergens rustig was door gewelddadige incidenten zoals in brand gestoken auto's, vernielingen, vechtpartijen en het molesteren en bedreigen van hulpverleners. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen dat de jaarwisseling een vrijbrief lijkt geworden om andermans spullen en levens aan te vallen en hulpverleners te beletten hun werk te verrichten. Wat voor een land zijn we geworden dat dit geweld onvoldoende te beteugelen lijkt? We hebben kunnen lezen dat gemeenten en politie plannen gesmeed hebben om het niet meer zo uit de hand te laten lopen als het jaar er voor. Ook in de gemeente Bunnik hebben we een plan van aanpak gemaakt en zijn veel voorbereidende acties en maatregelen genomen door gemeente, gemeente werken en politie. Gedurende de oudejaarsavond en nacht en ook de dagen ervoor is er veel gesurveilleerd, zowel door politie als brandweer. Er is behoorlijk wat illegaal vuurwerk opgespoord en in beslag genomen. Dit heeft wel zijn effect gehad en de schade aan eigendommen op de openbare weg is beperkt gebleven. Vorig jaar was dat nog ter waarde van EUR 21.000.-, dat is toch EUR1.50 per inwoner, zonde geld. Nu spreken we gelukkig slechts over enkele prullen- en hondenpoepbakken en 5 verkeersborden, maar ook dat is natuurlijk niet aanvaardbaar.

Dames en heren, misschien een wat somber begin van deze Nieuwjaars toespraak, maar ik vind dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor de wereld om ons heen, en dan beperk ik me alleen nog maar tot ons eigen land. U mag van uw overheid immers verwachten dat uw grondrechten geëerbiedigd worden en dat onze rechtstaat en onze democratie waarborgen dat u in vrijheid en veiligheid kunt leven en werken.

Maar laat ik u eerst welkom heten: hartelijk welkom aan veel van onze inwoners, nieuwe inwoners ook, vertegenwoordigers van verenigingen en organisaties en onze ondernemers uit de drie dorpskernen van de gemeente Bunnik. Fijn dat u gekomen bent om elkaar en het gemeentebestuur ter gelegenheid van het nieuwe jaar te ontmoeten. Als waarnemend burgemeester is dit voor mij een groot genoegen, maar helaas slechts eenmalig.

En naast het genoegen zijn er dan ook gewoon de dagelijkse en de specifieke zaken die mijn aandacht vragen, zoals de veiligheid . Uit een recent gehouden landelijke enquête is gebleken dat burgers in hun gemeente veiligheid het allerbelangrijkste onderwerp vinden en naarmate de gemeente er in slaagt om het veiligheidsbeleid effectief te laten zijn, zou dat ook van invloed zijn op uw waardering van de gemeente. Ik ben nog te kort in Bunnik om daar al een goed beeld van te hebben, maar ik ervaar wel dat de lijnen met de politie kort en krachtig zijn en dat we de veiligheids- aandachtspunten goed in beeld hebben. De gemeenteraad heeft precies een jaar geleden de Kadernota Integrale Veiligheid vastgesteld en prioriteiten benoemd, waar onder woninginbraken, diefstal van en uit auto's, overlast en vernielingen.

In de landelijke pers heeft u kennis kunnen nemen van de veiligheidsindex van alle gemeenten, ook wel de barometer van de lokale overheid genoemd. Daarbij is op grond van aangiftecijfers bij de politie uit 2007 een vergelijking gemaakt tussen gemeenten op 4 categorieën misdrijven; nl. diefstal (van en vanuit auto's), woning inbraak , geweld en vernieling. Deze cijfers zijn gedeeld op het aantal inwoners en het aantal woningen en daar komt een gemiddelde uit van alle gemeenten: dat is op 100 gesteld, zit je er als gemeente boven, dan ben je dus onveiliger dan het gemiddelde; zit je er onder dan ben je veiliger. Wel, hoe zit dat voor Bunnik? Wij scoren het cijfer 103 op een totaal aantal gemeenten van 441; dus best hoog voor zo'n kleine landelijke gemeente; voor diefstal auto's vernieling en woning inbraken is dat zelfs hoger, maar voor geweld gelukkig veel lager nl. 67; maar daarmee komt ons gemiddelde wel op 103 zoals ik al zei.

Dit is voor ons aanleiding om daar speciale acties op te richten. Zo heeft u kunnen zien dat we in november zeer indringende billboards geplaatst hebben om u te waarschuwen voor inbrekers en uw maatregelen te kunnen nemen. Voor wat betreft autodiefstal en inbraak is nu een plan in voorbereiding, samen met een aantal omliggende gemeenten om tot slimme acties te komen.

Dames en heren, van veiligheid kom ik automatisch bij het onderwerp verkeer en infrastructuur. In de eerder genoemde enquête bleek namelijk dat na veiligheid, wonen en verkeer het meest belangrijkst gevonden werd. In de gemeente Bunnik een zeer hot item heb ik inmiddels ervaren en niet onterecht als we bezien hoe onze grotendeels landelijke gemeente doorkruist en omgeven wordt door provinciale en rijkswegen en steeds maar nieuwe plannen. Hierbij kan het gemeentebestuur de belangen van de burgers alleen maar behartigen door aan tafel te blijven in de verschillende overleg organen en zijn eisen te formuleren en te verzilveren. Dat geldt zowel voor de A12 Salto plannen als voor de Startnotitie Ring Utrecht. Door leden van het College wordt daar op een degelijke en zeer vasthoudende manier aan gewerkt en wij verwachten dat dit in de loop van het jaar zijn vruchten zal afwerpen.

Een ander aangelegen onderwerp voor burgers is het wonen ; dat gaat ook op voor Bunnik; er zijn in alle drie de dorpskernen veel plannen in voorbereiding en gereed voor uitvoering; ongelofelijk dat een relatief kleine gemeente als Bunnik zo veel plannen tegelijk op de agenda heeft: naar ik heb begrepen is hier bij de vorming van het College in 2006 veel nadruk opgelegd. Dit trekt voortdurend een grote wissel op de beperkte capaciteit van de organisatie, want die heeft daar géén gelijke tred mee gehouden. In samenhang met de krappe arbeidsmarkt stagneerden plannen soms langer dan nodig en moet het één soms op het ander wachten. Daarbij komt dat al die plannen ook een zorgvuldige inspraak en betrokkenheid van de inwoners vergen; ik hecht daar grote waarde aan en zal ook toezien dat daar voldoende tijd en aandacht voor is. Aan communicatie wordt door het College terecht zeer veel belang gehecht.

Dames en heren,

Een nieuwjaarstoespraak is altijd bij uitstek het moment om terug en vooruit te blikken. Over de terugblik zult u binnenkort kunnen lezen in het Burger Jaarverslag dat iedere burgemeester uitbrengt. Er gebeurde veel in de gemeente Bunnik in 2008: nare dingen, ongelukken, heel droevig, daarnaast vele jubilea en ook het onverwachte vertrek van uw burgemeester mevr. Van Rijnbach-de Groot. Over datgene waar heel Nederland mee te maken heeft of krijgt, de kredietcrisis, doe ik hier maar het zwijgen toe. Er zijn zo veel deskundigen die daar regelmatig hun licht over laten schijnen; maar wat het voor ieder van ons, ondernemers en particulieren betekent of gaat betekenen kan beslist ingrijpend zijn. We zullen dat ongetwijfeld gaan merken in 2009: een jaar wat nog redelijk vers voor ons ligt, maar waar veel bestuurszaken in Bunnik tot afronding zullen komen. Zoals de besluitvorming over A12 Salto, het sportbeleid van de gemeente zodra de sportnota het licht zal zien, de doorontwikkeling van de WMO, de officiële start van het Streekhuis in Werkhoven, om maar zo een aantal items te noemen. En ondertussen lopen de politieke partijen zich al warm, of bereiden zich op zijn minst voor, op de gemeenteraadsverkiezingen in 2010: de tijd gaat snel, we zullen zien.

Ik ben inmiddels 4 maanden werkzaam in Bunnik als overbrugging naar de installatie van uw nieuwe, permanente burgemeester. De gemeenteraad en daaruit de vertrouwenscommissie is bezig met het selectieproces en de verwachting is dat de nieuwe burgemeester rond 1 april a.s. geïnstalleerd kan worden. Tot die tijd kan de gemeente, de gemeenteraad, het College en de gemeentelijke organisatie op mij rekenen. Ik doe het werk met veel plezier, maar vind uiteraard ook moeilijke zaken op mijn pad. Zo houden de eerder genoemde onderwerpen uiteraard de gemeenteraad erg bezig. En vanuit hun politieke opvattingen, idealisme en enthousiasme ontstaan vaak politieke tegenstellingen, ook met het college. Wat Bunnik echter in deze periode vooral nodig heeft is een enorme bestuurskracht waarmee we laten zien dat we als kleine gemeente zelfstandig kunnen besturen en voor onze belangen opkomen; en waarbij de gemeenteraad zich profileert als een eenheid in verscheidenheid en het college samen met de beleidsambtenaren laat zien dat we graag samenwerken met omliggende gemeenten, niet alleen om te profiteren, maar om de meerwaarde die dat voor het resultaat heeft en om ons regionaal besef te laten blijken.

Samen is ook het woord dat mij trof in het verslag van de provincie over de gehouden najaarsconferentie. Dat heeft de titel meegekregen"samen op weg naar 2040".Ter afsluiting borduur ik daar graag op door.

Daarom, dames en heren,

* Samen in de provincie Utrecht op weg naar 2040
* Salto: samen werken aan langere termijn oplossing
* Samen met u de gemeente Bunnik en de drie dorpskernen leefbaar houden

* Samen met u een toast op het nieuwe jaar uitbrengen, waarbij ik u een voorspoedig, gezond en gelukkig Nieuwjaar toewens!!

3


* Algemene informatie