Gemeente Leidschendam-Voorburg


Nieuw gemeentehuis Leidsenhage

8 januari 2009 - Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg stellen de gemeenteraad voor om de centrale huisvesting van de gemeentelijke organisatie en een klant kontact centrum, inclusief de gemeenteraad en de griffie, te realiseren in Leidsenhage.

Het gaat hierbij om een principekeuze, op basis van een vergelijking van scenarios, die opgebouwd zijn uit gegevens vanuit verschillende onderzoeken, kengetallen en aannames.

Deze principekeuze zal nader uitgewerkt worden op basis van een programma van eisen en waarbij alle mogelijke financierings- en exploitatievormen tegen het licht gehouden moeten worden. De exacte locatie in Leidsenhage zal nader bepaald worden in het kader van de ontwikkeling van de toekomstvisie voor Leidsenhage, die rond de zomer van 2009 wordt vastgesteld.

Collegeprogramma 2006-2010

Thans is de organisatie van de gemeente Leidschendam-Voorburg ondergebracht in zeven panden in Voorburg en Leidschendam. In het collegeprogramma 2006-2010 is opgenomen, dat de gemeentelijke organisatie centraal gehuisvest moet worden en dat deze huisvesting de doeltreffendheid en doelmatigheid van de ambtelijke organisatie moet verbeteren en kostenbesparend moet zijn. Het college van burgemeester en wethouders heeft de opdracht meegekregen allereerst te verkennen of het concentreren van de ambtelijke organisatie nabij het huidige raadhuis en stadskantoor in Leidschendam haalbaar zou kunnen zijn, onder handhaving van de raadszaal en griffie in Voorburg en een servicepunt in Voorburg. Toen dit scenario niet tot bevredigende uitkomsten leidde, heeft het college in overleg met de gemeenteraad ook een nieuwbouwscenario onderzocht.

Onderzoeken

Vanaf 2003 zijn de nodige onderzoeken gehouden, onder andere naar de parkeersituatie, bezetting van werkplekken, verschillende locaties voor nieuwbouw en tijdelijke huisvesting, benchmark realisering gemeentekantoren, eisen waaraan een moderne raadszaal moet voldoen, innovatieve werkplekken en flexibel werken. Er zijn werkbezoeken gebracht aan gemeenten, die het innovatief kantoorconcept hebben ingevoerd of gaan invoeren. In het najaar van 2008 is al het cijfermateriaal waar nodig geactualiseerd.

De keuze van het college stoelt op de uitkomst van deze onderzoeken, waaruit blijkt dat de meest efficiënte en doelmatige huisvesting van de organisatie wordt bereikt bij volledige nieuwbouw, waarbij Leidsenhage als beste locatie naar voren komt. Deze locatie is niet alleen het beste bereikbaar, ook met openbaar vervoer, maar voorkomt ook de afwenteling van parkeerdruk van het gemeentekantoor op de woonbuurt. Nieuwbouw biedt de mogelijkheid om een duurzame en energiezuinige kantooromgeving te creëren, waarbij het innovatief en ruimtebesparend kantoorconcept het effectiefst gerealiseerd kan worden. Op basis van de vergelijking van de verschillende scenarios komt nieuwbouw qua exploitatielasten gunstig naar voren. Het gaat bij de uiteindelijke keuze echter niet alleen om een financiële vergelijking, maar ook om de meest effectieve benutting van kantoorruimten, het doelmatig functioneren van de organisatie en een hoog niveau van dienstverlening aan onze burgers.

Gemeenteraad

De gemeenteraad besluit over haar eigen huisvesting. Aangezien uit onderzoek is gebleken, dat de huidige raadszaal te klein is en feitelijk niet voldoet aan de daaraan in de moderne tijd te stellen eisen is integratie van een raadszaal in de nieuwbouw de best denkbare optie. Als second best optieis handhaving van de raadszaal in huize Swaensteijn als mogelijkheid in het voorstel opgenomen, zij het dat er dan additioneel in het complex Swaensteijn wordt geïnvesteerd. Er blijft in ieder geval een servicepunt voor gemeentelijke dienstverlening in Voorburg. In het voorstel is voorzien dat huize Swaensteijn in Voorburg en het oorspronkelijke Kropholler raadhuis in Leidschendam in gemeentelijk eigendom blijven voor huwelijken en representatie.

Burgemeester en wethouders zijn van oordeel, dat het scenario, waarbij de ambtelijke organisatie wordt geconcentreerd rond het Raadhuisplein in Leidschendam een onwenselijke optie is. De ambtelijke organisatie blijft dan onder meer gehuisvest in drie of vier panden, waardoor het beoogde efficiëncy effect niet wordt bereikt. Bovendien biedt deze locatie omvoldoende ruimte om de noodzakelijke vierkante meters te realiseren, is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer aanzienlijk minder en blijft er sprake van parkeeroverlast voor de buurt.

Minderheidsstandpunt

Wethouder Houtzager kan zich niet vinden in het standpunt van burgemeester en wethouders. Hij is van oordeel, dat het concentreren van de ambtelijke organisatie rond het Raadhuisplein in Leidschendam een doelmatige oplossing is, die aansluit bij het collegeprogramma. Hetzelfde geldt voor het handhaven van de huisvesting van de raad in Swaensteijn.

Communicatie

Zodra de gemeenteraad een standpunt heeft bepaald over deze principekeuze zal er een uitgebreid communicatietraject gestart worden in de richting van onze burgers en worden zij ook betrokken bij de verdere uitwerking van de plannen.